Politisk flertal klar til ny stor transportplan

FIK DU LÆST: Partierne på Christiansborg lægger op til et stort trafikforlig, som skal fordele mange milliarder til infrastruktur frem mod 2030. Nogle vil bygge motorveje, og andre vil prioritere kollektiv trafik. (Bragt første gang 16. juni 2015)

Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Hvad skal der ske med fremtidens infrastruktur?

Det spørgsmål har bestemt ikke fyldt meget i valgkampen. Men faktisk kan der være rigtigt meget på spil.

Fra begge sider af Folketingssalen varmes der nemlig op til et nyt stort trafikforlig i næste valgperiode, som skal fungere som masterplan for forbedring af infrastrukturen frem mod 2030.

Modellen kender man fra 2009, hvor alle partier undtagen Enhedslisten etablerede Infrastrukturfonden med 94 milliarder kroner til ny infrastruktur. Her lagde man en plan for investeringer frem mod 2020, som man især finansierede ved at reservere finanslovmidler til infrastruktur frem til 2020 (svarende til 67,4 milliarder kroner), men også ved blandt andet at sælge Scandlines (seks milliarder kroner) og ved at beslaglægge indtægter fra Storebæltsbroen (ni milliarder kroner).

I 2009 blev omkring 2/3 af de 94 milliarder brugt til den kollektive trafik og cyklisme, heraf en stor luns på 24 milliarder til et nyt signalprogram. Den sidste tredjedel gik til vejinvesteringer. Her kan eksempelvis nævnes udvidelse af Køge Bugt-motorvejen, udvidelse af motorvejen ved Vejle Fjord og udbygning af den vestfynske motorvej.

V: Et afgørende valg
En række partier på begge politiske fløje ser et nyt lignende forlig for sig, hvor man på samme måde puljer finanslov-midler fra 2020 til 2030. Og hvad der ellers kan skrabes sammen.

"Det er vigtigt, at man laver en langsigtet og helhedsorienteret planlægning, som vi gjorde i 2009. Jeg håber, at vi om 2-3 år har fået lavet en plan frem til 2030, men det kræver jo, at andre partier vil være med til det," siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen og fortsætter:

"Så det er egentlig et ret afgørende valg i forhold til trafikinvesteringer. Skal vi fortsætte med det ensidige fokus på kollektiv trafik, eller skal det være vejenes tur?"

Det kommer næppe bag på nogen, at Venstre mener, at der skal mere fokus på vejinvesteringer fremadrettet. Det samme lyder fra Dansk Folkeparti, der også gerne ser en ny stor plan frem mod 2030.

"Jeg håber, at en kommende ny regering vil etablere en ny infrastrukturfond, eller hælde nogle flere milliarder over i den, vi allerede har. Og det kunne sagtens være, hvor man samtidig sætter sig mål for infrastrukturen frem mod 2030," siger transportordfører Kim Christiansen (DF).

Han peger på, at der mangler finansiering til nogle af de projekter, som ikke er finansieret i det gamle forlig. Men han ser også behov for penge til at udvide E45 og eventuelt til en havnetunnel i København.

S vil have faste forbindelser
Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn mener, at det næste forlig særligt bør have fokus på nye faste forbindelser. Han nævner en 3. Limfjordsforbindelse, en havnetunnel i København og en ny Lillebæltsbro som centrale dele af Socialdemokraternes bruttoliste.

"Vi skal tænke yderligere 10-15 år længere frem. Der er så mange projekter, som der er samfundsmæssig interesse i at få gennemført. Det giver rigtigt god mening, at vi lægger en plan frem mod 2030," siger Rasmus Prehn.

Radikale melder sig også klar til at lægge en ny stor og bred plan frem mod 2030, og transportordfører Andreas Steenberg mener, at man realistisk bør have et sådant forlig på plads omkring 2018.

"Det er en god idé, at vi tager tiårs anlægsinvesteringer på en gang, så vi kan hæve os lidt op i helikopteren. De 20 milliarder til nye signaler, som er en afgørende, men ekstremt kedelig investering, var ikke blevet til noget, hvis det skulle ske på de årlige finanslove," siger Andreas Steenberg og fortsætter:

"Det var en god idé, som Anders Fogh Rasmussen fik med, at vi skulle bruge penge på et mere overordnet niveau. Det synes jeg, at vi skal gøre igen."

SF: Nej tak til fantasi-projekter
SF kan egentlig bakke op om idéen om et større langsigtet forlig. Men gruppeformand Jonas Dahl understreger, at SF's deltagelse afhænger af, hvor pengene kommer fra, og hvad de skal bruges til.

"Det interessante bliver jo, om vi kan blive enige om, hvor pengene skal komme fra. Og vi er eksempelvis ikke tilhængere af en hærvejsmotorvej eller lignende fantasi-projekter," siger Jonas Dahl, der nævner investeringer i cyklisme, som noget SF særligt vil kæmpe for.

Men hvad kan man så forvente? Det er naturligvis op til politikerne, hvor mange penge man ønsker at prioritere i det næste forlig. Og så afhænger det også af den økonomiske situation.

Projekter for 300 milliarder
Partierne bag 2009-forliget har indirekte signaleret, at man er klar til at finde det store checkhæfte frem. Med 2009-aftalen satte man nemlig gang i en række analyser, der belyser udfordringerne for den danske infrastruktur på længere sigt. De strategiske analyser, som blev præsenteret i 2014, har undersøgt projekter for omkring 300 milliarder kroner, så uanset hvor stor pung den kommende finansminister hiver op ad lommen, så er der lagt op til benhårde prioriteringer.

Ser vi på vejområdet, ligger der nogle klare signaler fra embedsværket om, hvor der bør prioriteres først. Det handler om, at E45 i Østjylland frem mod 2030 bør udvides for 3,6 milliarder kroner. Venstre har mange gange argumenteret for en ny midtjysk motorvej, som alt efter linjeføring vil koste mellem 15-20 milliarder kroner. Projektet har positiv samfundsøkonomi, men kan ikke løse trængselsproblemerne i Østjylland.

Derudover er trafikken mellem landsdelene særligt udfordret af trængsel på Fyn, hvorfor en udvidelse af den vestfynske motorvej til 2,6 milliarder bliver nævnt som mest oplagt.

Kollektiv trafik, trængsel i hovedstaden eller faste forbindelser?
I København er der både et spørgsmål om at etablere en havnetunnel – som Venstre har talt stærkt for i valgkampen – og/eller en vestlig ringvej. Ser man på det samfundsøkonomiske afkast, viser de vestlige løsninger sig umiddelbart som de mest oplagte. Problemet er dog også, at man vest for hovedstaden får svært ved at undgå karambolage med sårbar natur.

Det står desuden fast, at en ny fast forbindelse mellem landsdelene ikke haster. En ny Lillebæltsbro vil ud fra et trængselsperspektiv først være relevant efter 2030, og en eventuel Kattegatforbindelse vil i forhold til trængsel først give mening omkring 2050.

Der er også undersøgt en række projekter i den kollektive trafik, som samlet løber op på omkring 65 milliarder kroner. Det handler især om udbygning af letbaner og metro samt S-togslinjerne rundt om hovedstaden.

Læs mere om analyserne her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Kim Christensen

Direktør, Logstor, fhv. direktør, Danfoss Global Services
civilingeniør (Aalborg Uni. 1989), cand.merc. i ledelse og marketing (Aalborg Uni.)

Kristian Pihl Lorentzen

Stedfortrædende MF (V) for Mads Fuglede (16/4-24), næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00