Politisk overblik: Udenlandske lastbilchauffører overtager danske rastepladser

OVERBLIK: På landets rastepladser er der fyldt med udenlandske lastbilchauffører, og det presser danske chauffører. Få hele det politiske overblik her.

Foto: /ritzau/ Gregers Tycho
Mette Pabst

Der er flere uddannelser og færre afgifter med i dagens politiske overblik. Først skal vi dog besøge de danske rastepladser.

For det er ikke kun til koncerter og i forlystelsesparker, at der er kø til toiletterne. Også på landets rastepladser er det svært at komme til, hvis man skal bruge faciliteterne. Det skyldes, at antallet af overnattende udenlandske lastbilchauffører på danske rastepladser er stigende, skriver Jyllands-Posten.

Hvor danske lastbilchauffører kan køre hjem og tage en velfortjent lur, lever mange udenlandske chauffører på de danske rastepladser og er kun hjemme en enkelt gang i løbet af flere måneder. Det betyder, at rastepladserne er overfyldte, toiletkøen uendelig og wifi-nettet blokeret af de mange udenlandske chauffører.

Hos Venstre er man klar til at gøre noget ved de overfyldte rastepladser. 

"Rastepladserne skal ikke laves om til campingpladser. Det skal stoppes. Eventuelt ved at indføre betaling for at holde i flere dage. Vi skal også have udvidet kapaciteten. Det skal vi drøfte med transportministeren efter ferien," siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen til Jyllands-Posten.

Flere uddannelser
Antallet af studier, som de unge kan vælge imellem, når de søger ind på en videregående uddannelse, er stigende. Det skriver Politiken.

I år har de unge kunnet vælge mellem 880 forskellige uddannelser, oplyser Uddannelsesministeriet. Det tal var kun 859 i 2013. 

Og det er selvmodsigende, når politikerne vil have unge hurtigere ud på arbejdsmarkedet, mener administrerende direktør i DEA, Stina Vrang. 

"Man gør det virkelig svært for de unge, fordi man har nogle meget specialiserede bacheloruddannelser. Jeg er ikke sikker på, at det er den rigtige vej. Også når vi kigger på et arbejdsmarked, der forandrer sig ekstremt hurtigt. Du kan risikere at ende i en specialisering, som det er meget svært at omsætte på arbejdsmarkedet," siger hun til Politiken.

Færre afgifter 
Den bedste måde at nå de politiske mål om grøn omstilling er færre og mere simple satser på energiområdet. Det fremgår af en analyse, som et bredt flertal i Folketinget bestilte for fire år siden, skriver Politiken.

Det betyder markante lettelser af afgifterne for den almindelige forbruger, men en stigning i afgifter for landbruget og industrien.

Ikke overraskende forholder Landbrug & Fødevarer sig kritisk til forslaget. 

"Det vil i realiteten sende produktionen ud af landet til andre lande, der producerer mindre klimavenligt, end vi gør. Derfor vil det gøre Danmark fattigere på jobs og velfærd – og samtidig gøre klimaet en bjørnetjeneste," siger Lars Hvidtfeldt, viceformand i Landbrug & Fødevarer, til Politiken.

Regeringen har ikke taget stilling til analysens resultater endnu, men understreger, at der i den endelige løsning skal tages hensyn til landbruget og industrien.

"Det er vigtigt for regeringen at få balanceret alle hensyn, herunder også hensynet til konkurrenceevne, enkelterhverv og virksomheder," understreges det på Skatteministeriets hjemmeside.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00