Debat

Produktionsskole: Har Christiansborg fattet vores virkelighed?

DEBAT: På Christianborg roses produktionsskolerne i et væk, men ude på skolerne trues man af faldende elevtal og krav om besparelser. Har vi overhovedet nogle lærere tilbage, når vi når etableringen af den forberedende grunduddannelse, spørger forstander Kim Hansen.

Foto: /ritzau/Sebastian Buur Gunvald
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Hansen
Forstander, Produktionsskolen i Greve og Høje-Taastrup

Som forstander på en af landets største produktionsskoler ser jeg med forundring politikere, der har travlt med at rose vores arbejde - samtidig med at vi kæmper for overlevelse.

I disse dage forhandles der på Christiansborg om en reform af vores skoler og andre institutioner, som dagligt arbejder med at hjælpe unge, som er kommet ud af kurs på deres færd mod uddannelse og arbejde.

Det er en reform med mange gode elementer - og vi er stolte af, at det arbejde, vi laver på produktionsskolerne, ikke bare skal bibeholdes, men forstærkes og udbredes.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Fremtiden ser dyster ud
Vi er en skole med gode resultater - tre ud af fire unge kommer direkte videre til job eller uddannelse, når de er færdige hos os. Vi er også en skole med en relativ sund økonomi - og alligevel ser den nærmeste fremtid dyster ud.

Jeg frygter kort sagt, at vi og de andre produktionsskoler inden for det næste år kun er en skygge af os selv og derfor ikke kan fortsætte vores gode arbejde efter en ny reform.

Det drastiske fald i elevtallet betyder, at vi skal reducere vores omkostninger. Hertil kommer generelle besparelser på otte procent, som vi også skal leve op til.

Kim Hansen
Forstander, Produktionsskolen i Greve og Høje-Taastrup

Produktionsskolelærerne har i mange år arbejdet med den pædagogik, som, regeringen lægger op til, skal være et af de bærende elementer i den nye Forberedende Grunduddannelse, FGU.

Regeringens udspil fokuserer meget på det praktiske arbejde og åbner endvidere op for, at det er ok at komme direkte på arbejdsmarkedet i stedet for at tage en uddannelse. Alle parter taler også pænt om produktionsskolerne og den pædagogik, vi har praktiseret.

Risikerer skolelukninger
Men har vi overhovedet nogle lærere tilbage, når vi kommer frem til etableringen af FGU?

Det sidste år har vi oplevet et fald i elevindtaget på 30 procent. Det hænger blandt andet sammen med den reducerede skoleydelse, som blev vedtaget sidste år.

Men konsekvensen af de manglende elever er til gengæld meget håndgribelig. Det drastiske fald i elevtallet betyder, at vi skal reducere vores omkostninger. Hertil kommer generelle besparelser på otte procent, som vi også skal leve op til.

Ikke alle skoler har den samme polstring som os og må nok lukke helt. Vi er jo alle selvejende institutioner uden andet sikkerhedsnet end det, vi selv kan sprede ud.

Vi har kun to væsentlige steder, hvor vi kan finde penge: afskedigelser af gode lærerkompetencer og afvikling af bygningsmasse. Begge dele betyder, at det bliver overordentlig svært at drive skolerne videre og få en ny FGU godt i gang.

Hertil kommer at store reformer giver usikkerhed i personalet.

Jeg er sikker på, at mine gode medarbejdere har kompetencer til at finde andet arbejde - men jeg risikerer at stå tilbage på en skole uden lærere. Og uden de rigtige lærere er det jo ikke en skole - og slet ikke en skole, der kan påvise kvalitet i arbejdet med de unge.

Brug for økonomisk ro
For at sikre en god overgang til den nye forberedende grunduddannelse er det derfor mit forslag at skolerne får fastfrosset deres økonomi på baggrund af aktivitetsniveauet i 2016 i overgangsperioden frem til FGU opstart. En fastfrysning af driftstilskuddet på 2016 niveau vil kunne indeholdes i den nuværende vedtagne finanslov.

Således sikrer vi, at de gode ressourcer kommer med ind i den nye FGU, uden at der er tale om en ekstra udgift for staten. Det vil samtidig skabe ro til etablering af den nye FGU og implementering af reformen.

Alternativet er at bygge en ny FGU op helt fra bunden fremfor at bruge de kompetencer, der findes - hvilket kun kan ende med at blive endnu dyrere for samfundet.

For hvorfor kaste barnet ud med badevandet? Vi burde være langt klogere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00