Reformkommissionen: VEU-systemet fungerer, men flere skal bruge det

For få fag- og ufaglærte efteruddanner sig, men problemet løses ikke ved en stor strukturel omlægning af VEU-området, konkluderede Reformkommissionen onsdag. I stedet skal et mere overskueligt uddannelsesoverblik, digitalisering samt moderne undervisningsformer gøre flere motiverede til at efteruddanne sig.

Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Andreas Wind

Der er meget at vinde for de fag- og ufaglærte, hvis de efteruddanner sig i det nuværende voksen– og efteruddannelsessystem. Men alligevel lader flere og flere være.

Systemet fungerer godt, men mange af dem, der skal bruge det, er ikke motiverede til det.

Den diagnose stiller Reformkommissionen i deres første anbefalingsrapport, Nye Reformveje 1, som de præsterede onsdag. 

Hvis man skal flytte noget på det område her, så handler det om det, der foregår inde i hovederne, på de folk, der skal motiveres

Per B. Christensen
Medlem af Reformkommissionen

Imens kommissionen anbefaler store strukturelle ændringer på de videregående uddannelser, er tilgangen en anden, når det kommer til VEU-systemet og de mindst uddannede. Her er det i stedet ambitionen at gøre de eksisterende tilbud mere tilgængelige og nemmere at overskue for borgere og virksomheder:

”Der er et stort udbud af efter- og videreuddannelse i dag, og det er et system, der langt hen ad vejen er fulgt med tiden," siger Per B. Christensen til Altinget.

Han er formand for Danske SOSU-skoler og er en ud af syv kommissionsmedlemmer, der siden efteråret 2020 har arbejdet på anbefalingerne. Han har tidligere været formand for Akkrediteringsrådet og Lærerkommissionen. 

Om kommissionen

I oktober 2020 nedsatte regeringen Kommissionen for 2. generationsreformer, der blandt andet skal komme med forslag til, hvordan vi løfter beskæftigelsen og samtidig mindsker uligheden.

Kommissionen har i løbet af vinteren og foråret 2021 holdt flere end 60 møder med relevante aktører.

Kommissionens arbejde løber til og med 2022. Undervejs vil en række temaudspil blive præsenteret. De første anbefalinger er blevet præsenteret nu, og yderligere tre udspil forventes i løbet af 2022.

Nina Smith, der er professor ved Aarhus Universitet, er formand, og derudover består kommissionen af følgende medlemmer: 

  • Prorektor David Dreyer Lassen, Københavns Universitet
  • Professor Philipp Schröder, Aarhus Universitet
  • Per B. Christensen, formand for Danske SOSU-skoler
  • Jørgen Søndergaard, seniorforsker i VIVE
  • Professor Jon Kvist, Roskilde Universitet
  • Agnete Raaschou-Nielsen, bestyrelsesformand for Arkil Holding og Danske Invest

"Men der har været et stort fald i antallet af faglærte og især ufaglærte, der bruger efter- videreuddannelse,” påpeger Per B. Christensen. 

Spil skal få flere på skolebænken
Det var ellers oprindeligt opfattelsen hos kommissionen, at der ville være brug for større strukturelle forslag på VEU-området.

Eksempelvis undersøgte de et tidligere forslag om en såkaldt uddannelseskonto ligesom de overvejede reformer i forhold til både finansiering og uddannelsesudbud.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00