Tema: 5 steder Facebook ændrer dansk politik

FACEBOOK: Sociale medier har indtaget en hovedrolle i den politiske samtale i Danmark. Altinget guider dig til de væsentligste måder hvorpå sociale medier ændrer dansk politik.

Foto: Thomas Lekfeldt
Tyson W. Lyall

Fra Anders Foghs løbetur med Facebook-vennerne i 2007 til Lars Løkkes Facebook Live-præsentation af regeringens helhedsplan i 2016. De sociale medier er på få år blevet en større og vigtigere platform for politisk interaktion og kommunikation.

Ny udgave af Altinget: magasin, hvor du kan læse flere portrætter, interviews og baggrundsartikler om dansk politik.Læs hele magasinet her.
Ny udgave af Altinget: magasin, hvor du kan læse flere portrætter, interviews og baggrundsartikler om dansk politik.

Læs hele magasinet her.


Foto:

Facebook er blevet den nye kaffemaskine, som danskerne taler politik hen over, mens politiske nyheder dagligt fødes og dør på Twitter. Politikere taler til og med vælgerne, kritikerne og kollegaerne på de sociale medier. De fisker efter stemmer, søger inspiration og diskuterer.

Fakta
I valgugen i 2015 blev politikernes opslag liket 2,6 millioner gange.

Kilde: Analyse&Tal og Nextwork

I enkelte tilfælde erobrer politikerne mediedagsordenen med en kort opdatering på de sociale medier. Som når Inger Støjberg efter en biograftur bruger Facebook til at gå i flæsket på en larmende gruppe drenge og når ud til over en million brugere. Eller når Margrethe Vestager får de etablerede medier til at skrive lange artikler om korte, kryptiske tweets fra regeringsforhandlinger.

Rasmus Nordqvist, medlem af Folketinget for Alternativet, om Facebook.»Vi kan se, at vi kommer langt ud, når vi fører kampagner
 på de sociale medier – oftest meget længere, end vi kan komme med et 
debatindlæg i et dagblad.«»Vi forsøger så vidt muligt ikke at gøre kommunikationen passiv, men også at spørge: Hvad kan man gøre? Vi beder om folks holdninger og meninger. Vi forsøger at sætte gang i refleksion og skabe dialog.«
Rasmus Nordqvist, medlem af Folketinget for Alternativet, om Facebook.

»Vi kan se, at vi kommer langt ud, når vi fører kampagner på de sociale medier – oftest meget længere, end vi kan komme med et debatindlæg i et dagblad.«

»Vi forsøger så vidt muligt ikke at gøre kommunikationen passiv, men også at spørge: Hvad kan man gøre? Vi beder om folks holdninger og meninger. Vi forsøger at sætte gang i refleksion og skabe dialog.«
Foto: Simon Skipper/Scanpix


Hvordan forvandler politikere likes og online-venskaber til hjælpende hænder i en valgkamp eller krydser på stemmesedlen?

Fakta
Dialog eller talerstol: 
 
Der er stor forskel på, hvordan politikerne og vælgerne bruger Facebook. Politikerne svarer i gennemsnit på hver 16. af deres posts i 2016.
 
Politikernes aktivitet
Egne posts: 93 procent
Svar på kommentarer: 6 procent
Kommentarer til andre: 1 procent
 
Vælgernes aktivitet
Egne posts: 6 procent
Svar på kommentarer: 16 procent
Kommentarer til andre: 78 procent

Kilde: Analyse&Tal og Nextwork

Jeg kan få lov til at nuancere mine holdninger bedre end 30 sekunders tv-klip ofte giver mulighed for.

Lars Løkke Rasmussen (V)
Statsminister
Joachim B. Olsen, medlem af Folketinget for Liberal Alliance. »Folk får skrevet noget, som ikke er i orden. Når de så oplever, at der er et menneske bag, som svarer, så kan de godt se, at de også har overtrådt deres egne grænser.«»Hvis de sociale medier havde inspireret folk til også at være lige så hadefulde uden for de sociale medier, så havde omkostningerne været større end gevinsterne. Men det er heldigvis ikke tilfældet.«
Joachim B. Olsen, medlem af Folketinget for Liberal Alliance.
 
»Folk får skrevet noget, som ikke er i orden. Når de så oplever, at der er et menneske bag, som svarer, så kan de godt se, at de også har overtrådt deres egne grænser.«

»Hvis de sociale medier havde inspireret folk til også at være lige så hadefulde uden for de sociale medier, så havde omkostningerne været større end gevinsterne. Men det er heldigvis ikke tilfældet.«
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix

Først og fremmest skal de skabe engagement og gå i dialog med brugerne, siger Benjamin Rud Elberth, ekspert i kommunikation på sociale medier. Politikere kan flytte folk ud i det virkelige liv, hvis de konsekvent besvarer spørgsmål og tager dialogen. ”De mobiliserer i første omgang ved at tage brugerne seriøst,” siger han.

Lars Løkke Rasmussen, statsminister, Venstre.»Facebook giver mig mulighed for at være i direkte kontakt med folk hele tiden. Jeg kan få en fornemmelse af, hvad der optager dem, og jeg kan få lov til at nuancere mine holdninger bedre end 30 sekunders tv-klip ofte giver mulighed for.«»Vi skal også lære, at ligesom i et forsamlingshus, er det mennesker af kød og blod, vi taler til, når vi skriver til hinanden på de sociale medier. Det er ikke papfigurer, som hårde ord preller af på. Vi skal vise respekt for hinanden og hinandens holdninger.«
Lars Løkke Rasmussen, statsminister, Venstre.

»Facebook giver mig mulighed for at være i direkte kontakt med folk hele tiden. Jeg kan få en fornemmelse af, hvad der optager dem, og jeg kan få lov til at nuancere mine holdninger bedre end 30 sekunders tv-klip ofte giver mulighed for.«

»Vi skal også lære, at ligesom i et forsamlingshus, er det mennesker af kød og blod, vi taler til, når vi skriver til hinanden på de sociale medier. Det er ikke papfigurer, som hårde ord preller af på. Vi skal vise respekt for hinanden og hinandens holdninger.«
Foto: Henning Bagger/Scanpix

Anders Fogh Rasmussen tager de første skridt herhjemme, da han i 2007 løber en tur med Facebook-vennerne.

Inger Støjberg, udlændinge- og integrationsminister, Venstre. »Jeg er mest træt af de der underbuksemænd, som bare sidder og hælder en skidtspand ud. Indimellem kommer der også lige en trussel med oveni. Det er sådan nogle underbuksemænd, som sidder bag deres skærm.«»Der er godt og dårligt at sige om Facebook. Det gode er, at man uhindret kan kommunikere med en stor del af befolkningen.«
Inger Støjberg, udlændinge- og integrationsminister, Venstre.
 
»Jeg er mest træt af de der underbuksemænd, som bare sidder og hælder en skidtspand ud. Indimellem kommer der også lige en trussel med oveni. Det er sådan nogle underbuksemænd, som sidder bag deres skærm.«

»Der er godt og dårligt at sige om Facebook. Det gode er, at man uhindret kan kommunikere med en stor del af befolkningen.«
Foto: Sophia Juliane Lydolph

I 2011 spiser Helle Thorning-Schmidt morgenmad med ti Facebook-venner, mens Kristian Jensen byder udvalgte Twitter-følgere på frokost i 2015. 2015-valgkampen markerer samtidig gennembruddet for Alternativet, som ifølge TV 2 bliver ”valgets helt store vinder på Facebook”.

Mattias Tesfaye, medlem af Folketinget for Socialdemokratiet. »Det er mit arbejde at forsøge at fange, hvad folk oplever som problemer, og hvordan de oplever, at samfundet fungerer. Det er Facebook min primære indgangskilde til.«»Facebook fungerer som en geigertæller, hvor jeg kan måle, hvad der rører sig i folkedybet. Folk skriver til mig, og jeg svarer tilbage. Jeg har en regel om, at jeg svarer tilbage på alle de beskeder, jeg modtager. Det bruger jeg mindst en time om dagen på.«
Mattias Tesfaye, medlem af Folketinget for Socialdemokratiet.
 
»Det er mit arbejde at forsøge at fange, hvad folk oplever som problemer, og hvordan de oplever, at samfundet fungerer. Det er Facebook min primære indgangskilde til.«

»Facebook fungerer som en geigertæller, hvor jeg kan måle, hvad der rører sig i folkedybet. Folk skriver til mig, og jeg svarer tilbage. Jeg har en regel om, at jeg svarer tilbage på alle de beskeder, jeg modtager. Det bruger jeg mindst en time om dagen på.«
Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

Partiet får under valgkampen langt flere følgere end de øvrige partier og har på valgdagen et større Facebook-følge end gamle partier som Konservative, SF og Radikale. Ifølge politisk ordfører Rasmus Nordqvist er Alternativet netop skabt for at nedbryde grænserne mellem politik og folket. Her er de sociale medier afgørende.

”Hvis ikke vi havde haft Facebook, havde vi været nødt til at opfinde det,” siger han. Han forklarer, at når Alternativet bygger bro fra og til Christiansborg, skal brugerne på de sociale medier altid høres.

Kilde: Analyse&Tal og Nextwork

 


Det er ikke længere nok for politikerne blot at være til stede på de sociale medier.

Hvis de vil flytte noget, skal de også være oprigtigt nysgerrige, forklarer Benjamin Rud Elberth. Et godt eksempel er Liberal Alliances Joachim B. Olsen. Han går nemlig i dialog med sine følgere. En gang imellem tager han også slagsmålene med dem. I 2011 ender det i en ophedet diskussion, efter han på Facebook har linket til en artikel om julehjælp med tilføjelsen: ”Jeg brækker mig.”

Debatten udvikler sig i kommentarfeltet, hvor Joachim B. Olsen er med. ”Hvis der er mennesker i Danmark, der ikke har råd til at holde jul, så er det selvforskyldt!” skriver han blandt andet.

LA-politikeren forbindes med polemik på de sociale medier. Han ser dem som afgørende værktøjer i sit arbejde. Og her er det værdien af dialog, han nævner først.

”Som politiker bliver man klogere af de sociale medier. De tilbyder et rum for inspiration, input og interaktion,” forklarer Joachim B. Olsen. Når han kan opsnappe argumenter og tage med videre, bliver gevinsterne ved tilstedeværelsen større end omkostningerne. Når han samtidig får online-relationer, som bliver til ”virkelige” venskaber – som for eksempel med økonomen Lars Christensen – er det ifølge politikeren indsatsen værd.


I august 2016 har statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) en helhedsplan, han gerne vil fortælle danskerne om. Direkte.

Ikke i TV-Avisen, direkte på News eller i et interview med Jyllands-Posten eller Politiken. Han sender direkte fra Marienborg til Facebook.

Et naturligt skridt videre ad den vej, som Margrethe Vestager satte kursen for tre år før. I 2013 tweeter hun direkte fra Finansministeriet et billede med teksten ”Done!”.

 

På billedet ses finansminister Corydon og skatteminister Holger K. Nielsen med partitoppen fra Konservative og Venstre. SRSF-regeringen har indgået en finanslovsaftale med blå blok, og Vestager har netop breaket en stor politisk nyhed til sine Twitter-følgere.

Vestager er ifølge Benjamin Rud Elberth den første danske politiker, som ”går til journalisterne – uden at gå til journalisterne":

"Hun sætter et nyt mediebillede i Danmark. Hun er den første, som forstår, at medielandskabet er mere end blot klassisk journalistik.”

Men hvis Margrethe Vestager er frontløber, så er Lars Løkke den første, som forstår at bruge medierne på tværs som sin egen kontrolpult.

”Lars Løkke er om nogen blevet en digital taktiker. Man kan kalde ham den største tværmediale taktiker, vi har i Danmark. Han formår at bruge de rigtige medier på de rigtige tidspunkter," siger Benjamin Rud Elberth.

 

 

 

”Hvornår lærer I at opføre jer ordentligt?” indleder Inger Støjberg et Facebook-opslag en sen aften i februar 2015.

Hun har været en tur i biografen og føler sig under filmen ”American Sniper” generet af en gruppe drenge. Støjberg skriver derfor et kritisk oplæg stilet til drengene og deres forældre.

”I bor i Danmark, og jeg begriber simpelthen ikke, at I ikke gør jer umage for at opføre jer ordentligt. I bliver ikke til noget, hvis I fortsætter sådan,” lyder det blandt andet i opsangen.

Morgenen efter er hendes telefon fyldt med beskeder og ubesvarede opkald. Hun bliver nervøs. ”Hvad er der sket,” tænker hun og frygter det værste. Der er sket det, at Inger Støjbergs opdatering på få timer er ’gået viralt’ – læst, delt og kommenteret af mange tusinde mennesker. På få uger når den ud til over en million Facebook-brugere.

Inger Støjberg sætter med en kort tekst – skrevet på få minutter – gang i en debat, som få læserbreve eller avisklummer har gjort det de senere år. Hun starter en debat om generaliseringer, dannelse, pli og integration, som når langt ud over Facebook. Derfor er hun stadig glad for opdateringen.

”Jeg fik flere hundrede mails fra buschauffører, kontrollører, vagter, lærere osv., som oplevede det samme. Det fik sat en god debat i gang.”

 

Mattias Tesfaye siger selv, han ikke ved, hvad der foregår på Facebook.

Han har ikke en personlig Facebook-profil, og han følger ikke med i, hvad andre politikere skriver. Men han administrerer en Facebook-side om politikeren Mattias Tesfaye (S). Som mere end 41.000 mennesker ”synes godt om”.

Og ifølge Benjamin Rud Elberth er Tesfaye ekstraordinært god til Facebook. Tesfaye har en af de stærkeste grundfortællinger i Folketinget, og det eksekverer han flot på de sociale medier, lyder vurderingen.

”Han har fandme siddet ude i skurvognen. Han kan sproget. Han ved, hvad de sidder og taler om ude på byggepladserne. Den retorik tager han med sig ind på Facebook,” siger Benjamin Rud Elberth.

Sammen med politikere som Joachim B. Olsen og socialdemokraten Peter Hummelgaard Thomasen er Mattias Tesfaye ifølge Benjamin Rud Elberth en af dem, som helt naturligt gør sig godt på sociale medier. De har derfor en autenticitet, som ikke kan kopieres. Ifølge Mattias Tesfaye selv er sociale medier et vigtigt politisk arbejdsværktøj. Ikke på grund af kommunikationsmulighederne udadtil – snarere på grund af kommunikationen den modsatte vej.

”Hvis man følger mig på Facebook, så kan man ikke bare høre om, hvad jeg pusler med politisk. Man kan også påvirke det og være en del af det,” siger han.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Inger Støjberg

MF, partistifter (DD)
MBA (Aalborg Uni. 2013)

Joachim B. Olsen

Politisk kommentator, B.T.
studier i historie (Uni. of Idaho 2002)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00