Terrorfrygt lukker for bilkørsel ved Folketinget

TERRORSIKRING: På opfordring fra PET lukker Folketinget for den nuværende bilkørsel forbi hovedtrappen på Christiansborg. Det er et forsøg på at sikre sig mod bilbomber som den, Anders Breivik brugte i Oslo.
Foto: Agnete Finnemann Scheel/Altinget.dk
Jørgen Skadhede

Frygten for et bilbombeangreb får nu Folketinget til at lukke for biltrafikken gennem Rigsdagsgården foran hovedtrappen på Christiansborg.

Der bliver lukket for den gennemgående motortrafik allerede i begyndelsen af 2013 med nogle midlertidige foranstaltninger, da en mere permanent løsning først ventes at være på plads i efteråret 2014.  

Lukningen sker på opfordring af Politiets Efterretningstjeneste (PET) og blev endeligt besluttet af Folketingets Præsidium på et møde i sidste uge, hvor alle partier bortset fra Venstre støttede lukningen.

Påvirket af angrebet i Oslo
"Vi ved, at terrorister går meget efter mål med stor symbolværdi som eksempelvis Folketinget. Vi drøfter sikkerhedssituationen løbende med PET, og vi lytter til deres vurderinger. De har i flere år anbefalet, at vi lukkede for den gennemgående biltrafik," siger Folketingets formand Mogens Lykketoft (S).
 
Planerne om lukningen af Rigsdagsgården blev iværksat i 2009 af Folketingets tidligere formand Thor Pedersen (V). Men terrorfrygten blev meget nærværende med Anders Breiviks bilbombeangreb mod en norsk regeringsbygning i Oslo den 22. juli 2011.

Fakta
Sådan bliver adgangen

Der bliver lukket for den gennemkørende biltrafik i Rigsdagsgården i begyndelsen af 2013.

Kun køretøjer med særlig tilladelse får adgang til Rigsdagsgården (det kan eksempelvis være udrykningskøretøjer, kongehuset, ministerbiler og vareindlevering til Folketinget).

Der bliver etableret en ny taxaholdeplads uden for Rigsdagsgården.

Cyklister og fodgængere får adgang som hidtil.

Muligheden for at besøge Folketinget og Christiansborg vil fortsat være den samme som i dag.

Medlemmer og ansatte kan fortsat parkere deres bil i indre Slotsgård og på Ridebanen

"Der er ikke noget nyt trusselsbillede. Men vi er påvirkede af erfaringerne fra Oslo. Det er svært at tage ansvar for at overhøre PET's anbefaling især efter det, der skete i Oslo," siger Mogens Lykketoft.

Breiviks angreb kunne være stoppet
I Oslo kunne Breivik uhindret køre en varevogn med en stor hjemmelavet bilbombe helt hen til bygningens hovedindgang og bringe den til sprængning. Vejen ind til det norske regeringskvarter i Oslo skulle have været spærret af for offentligheden senere samme år for netop at undgå risikoen for bilbombeangreb.

Der er ikke noget nyt trusselsbillede. Men vi er påvirkede af erfaringerne fra Oslo. Det er svært at tage ansvar for at overhøre PET's anbefaling især efter det, der skete i Oslo.

Mogens Lykketoft (S)
Formand for Folketinget

Otte mennesker blev dræbt ved angrebet, men den norske statsminister Jens Stoltenberg slap uskadt, da han ikke var på sit kontor, som ellers blev raseret af bomben. 

En tilsvarende bombe i Rigsdagsgården på Christiansborg ville have haft en endnu mere ødelæggende effekt, fordi der er tale om en lukket gård med høje stenbygninger til alle sider. Dermed vil trykbølgen fra en bilbombe have en kraftigere effekt på bygningerne, end hvis det havde været på en helt åben plads.

I Oslo blev effekten af Breviks bombe desuden svækket af en stor parkeringskælder, som betød, at en stor del af sprængkraften gik nedad. Men der er ingen parkeringskælder under Rigsdagsgården ved Christiansborg.

V: Lukning sender forkert signal
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Venstres repræsentant i Præsidiet, Folketingets 1. næstformand Bertel Haarder.

Men Venstre har tidligere udtalt kritik af planerne, fordi det sender et forkert signal om lukkethed omkring folkestyret, når man ikke længere kan køre til og fra Christiansborg i bil. 

Og efter Altinget.dks omtale i dag af trafiklukningen er Venstres formand gået frem på sin Facebook-profil og forklaret partiets nej:

"Jeg har naturligvis respekt for PET's rådgivning, men det er et politisk ansvar at forholde sig til den. Og helt personligt mener jeg, at vi reelt giver ind over for terrortruslen, når vi på denne måde forskanser det danske folkestyre," skriver den tidligere statsminister.  

Folketingets formand affejer dog Venstres kritik som helt forfejlet. 

"Den kritik er åbenlyst forkert. Det er muligt, at man skal gå nogle ekstra skridt for at besøge Folketinget. Men ikke et eneste menneske får begrænset deres adgang til Folketinget. I andre landes parlamenter er der heller ikke adgang i bil til den indre gård," siger Mogens Lykketoft.

Han peger desuden på, at Folketinget udvider folkets adgang til Christiansborg med den planlagte restaurant i slotstårnet, hvor offentligheden også vil få adgang.

Givere tættere myldretidstrafik   
Passagen gennem Rigsdagsgården benyttes af mange bilister i myldretiden og aflaster i dag den stærkt trafikerede Vindebrogade, som fører trafikken forbi den ydre slotsplads og uden om Christiansborg.
 
Med lukningen af passagen gennem Rigsdagsgården vil myldretidstrafikken på Slotsholmen blive endnu mere tæt, end den er i dag. Her kan det i forvejen tage helt op til et kvarter at køre de få hundrede meter fra Christiansborg til H.C. Andersens Boulevard.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mogens Lykketoft

Formand, Energinet Danmark, fhv. formand for Folketinget, fhv. MF (S), fhv. udenrigs- og finans- og skatteminister, fhv. partiformand, fhv. formand, FN's generalforsamling
cand.polit. (Københavns Uni. 1971)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)









0:000:00