Togfond-partier er klar med ny plan uden om regeringen

ULTIMATUM: Der skal igangsættes projekter for 13,5 milliarder kroner i Togfonden, lyder kravet fra partierne bag Togfonden. Ellers kommer regeringen i mindretal. Flere projekter udskydes.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix
Cecilie Gormsen

Et bredt flertal uden om regeringen er fredag blevet enige om en plan, der skal realisere Togfonden.

Det er partierne bag togfondforliget, som består af S, EL, R SF og DF, der er kommet frem til en aftale, som de presser regeringen med.

Partierne kræver, at der skal bruges 13,5 milliarder kroner og ikke kun de syv millarder, som finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) mener, der er til rådighed i Togfonden frem mod 2020. Ifølge partierne bag Togfonden er der nemlig 6,5 milliarder kroner yderligere, som kommer fra statens udvinding af olie i Nordsøen.

”Det er ingen hemmelighed, at finansministeren har lagt op til, at det skal være en langt mindre løsning, når det gælder Togfonden, men det er ikke noget, vi kan acceptere. Vi synes, det her er det rigtige at gøre for Danmark, og vi håber selvfølgelig, at Finansministeren vil lytte til os,” siger Socialdemokraternes politiske ordfører, Nicolai Wammen.

V uden for forlig
Regeringen står i en uvant politisk situation, når det gælder Togfonden.

Togfonden, der blandt skal sikre den såkaldte timemodel og elektrificering af jernbanenettet, er nemlig aftalt under den tidligere SRSF-regering og forligsbelagt.

Regeringen og finansminister Claus Hjort Frederiksen kan derfor ikke selv bestemme, hvilke dele af planen der skal udskydes eller helt droppes.

Partierne bag Togfonden havde afsat 28,5 milliarder kroner til jernbaneinvesteringer, som skulle finansieres via en øget beskatning af olien i Nordsøen. Men beregninger fra regeringen har vist, at finansieringen ikke hænger sammen, hvilket især skyldes faldende oliepriser.

Den manglende finansiering til hele den oprindelige plan betyder, at forligsparterne i den nye aftale lægger op til, at en lang række projekter i Togfonden bliver udskudt på ubestemt tid. Ifølge Politiken er der tale om, at ni projekter udskydes. Forligsparterne vil i 2019 igen mødes for at tage stilling til de resterende projekter.

Ikke et ønske, men et krav
Men selvom noget nu må skydes, er meldingen fra de fem forligspartier til regeringen klar: Sæt gang i arbejdet for 13,5 milliarder kroner, eller I kommer i mindretal.

”Der skal sættes arbejde i gang for 13,5 milliarder kroner. Det betyder, at vi kan komme i gang med elektrificering af vigtige strækninger, at vi kan komme i gang med arbejdet med nyt spor på Vestfyn og mange andre ting, som vil være til gavn for danskerne, fordi det giver bedre kollektiv trafik,” siger Nicolai Wammen.

Også Dansk Folkeparti bakker op om Togfonden, og her siger finansordfører René Christenen, at man godt kan kalde dagens aftale et ultimatum, men at det samtidig er en gave til regeringen.

”Nu kommer vi rigtig godt i gang. Vi får lavet elektrificering, og vi får også lavet gode ting for pendlerne som for eksempel internet og telefoni,” siger René Christensen og fortsætter:

”Nu siger vi til finansministeren, at der er et markant stort flertal om det her. Det er ikke bare et ønske. Vi kommer og udmønter et forlig, som er flere år gammelt, og hvor regeringen også anerkender, at der er fuld finansiering til at udmønte det forlig. Og så skal det selvfølgelig udmøntes,” slår han fast.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nicolai Wammen

Finansminister, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001)

René Christensen

MF (M), 1. viceborgmester, Guldborgsund
automekaniker (Horbelev Autoservice. 1989)

0:000:00