Kommentar af 
David Trads

Trads: Er SF og EL kun for kvinder?

KLUMME: Det er svært at forstå, hvorfor SF og Enhedslisten iværksætter kampagner, der næsten udelukkende henvender sig til kvinder. Det er en meget stor risiko op til et valg, hvis man ignorerer den ene halvdel af befolkningen, skriver David Trads. 

I SF’s nye kampagnevideo taler partileder Pia Olsen Dyhr i halvandet minut på vej på arbejde i en bus – i selskab med næsten kun kvinder, og hvor hun taler næsten udelukkende om kvinder. 
I SF’s nye kampagnevideo taler partileder Pia Olsen Dyhr i halvandet minut på vej på arbejde i en bus – i selskab med næsten kun kvinder, og hvor hun taler næsten udelukkende om kvinder. Foto: SF-kampagne
David Trads

Journalist, forfatter, kommentator, foredragsholder

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Op til 8. marts i år – Kvindernes Internationale Kampdag – dokumenterede en meningsmåling, at de to danske venstrefløjspartier ville få en tredjedel flere mandater, hvis kun kvinder havde stemmeret.

Næsten hver femte kvinde ville ifølge målingen i Politiken stemme på SF eller Enhedslisten, mens kun godt hver ottende mand ville gøre det samme. Endnu mere dramatisk viste tallene, at hvis kun kvinder stemte, ville rød blok fastholde magten, mens de ville tabe med fynd og klem, hvis kun mænd måtte stemme.

Mest for kvinder
Heldigvis har vi fuld stemmeret til begge køn – og har som bekendt snart haft det i 100 år – men efter at have fulgt de to venstrefløjspartiers seneste politiske kampagner, må jeg sige, at det ser ud som om, SF og Enhedslisten mest er for kvinder: 

Det begyndte med Enhedslistens plakater i det offentlige rum, hvor det udelukkende er tre kvinder, der tegner partiet – oven i købet tre næsten identiske, nemlig tre yngre universitetsuddannede: Johanne Schmidt-Nielsen, 31 år, Pernille Skipper, 30 år, og Stine Brix, 33 år.

Det politiske krav, som Enhedslisten ellers ofte trompeterer med, nemlig at der skal indføres tvang for bestyrelser og direktioner i virksomheder, så mindst 40 procent af topfolkene er kvinder, gælder åbenbart ikke hos dem selv. 

David Trads
Klummeskribent

Det politiske krav, som Enhedslisten ellers ofte trompeterer med, nemlig at der skal indføres tvang for bestyrelser og direktioner i virksomheder, så mindst 40 procent af topfolkene er kvinder, gælder åbenbart ikke hos dem selv.

Her er ingen mænd i toppen: Schmidt-Nielsen er politisk leder, Skipper er åbenlyst nummer to, og Brix er såmænd folketingsgruppens formand.

Ikke kun symbolik
Endnu mere tydeligt bliver det i SF’s nye kampagnevideo. Her er partileder Pia Olsen Dyhr i halvandet minut på vej på arbejde i en bus – i selskab med næsten kun kvinder, og hvor hun taler næsten udelukkende om kvinder:

"Jeg var – for nu at sige det lige ud – dødsangst for at tale med drenge," forklarer hun om sin egen teenage-tid – og man skulle næsten tro, at det stadig gør sig gældende. 

De statister, der dukker op i videoen, er nemlig i udstrakt grad af hunkøn. 16 piger og kvinder. Kun tre mænd. 

”Her er et bredt udsnit af danskerne,” forklarer Olsen Dyhr endda, mens hun triller af sted.

Nej, fru formand, kvinder udgør ikke 85 procent af den danske befolkning, men derimod kun lige en anelse over halvdelen.

Og det er ikke kun symbolik – for når Olsen Dyhr konkluderer på sit partis kampagne, forklarer hun i videoen:

”SF vil investere i mennesker: I den lille pige, den generte teenager, og den sure gamle kælling – ja, i os alle sammen.”

Drenge og mænd i anden række
Mens hun siger det, toner først to skolepiger frem i billedet, så en teenagepige med hovedtelefoner og endelig en ældre kvinde – foruden altså Pia Olsen Dyhr selv.

Budskabet – hvis man udsætter kampagnevideoen for en banal billedanalyse – er åbenlyst: Socialistisk Folkeparti er et parti, der mest kæmper for piger og kvinder, mens drenge og mænd må komme i anden række.

Kønsskæve kampanger
Det er svært at forstå, hvorfor SF og Enhedslisten iværksætter kampagner, der er så kønsskæve. Vurderingen kan have været, at de ved – jævnfør målingen fra 8. marts – at deres potentiale for at vokse i målingerne klart er størst blandt kvindelige vælgere.

Men enhver, der nogensinde har forsøgt at sælge et produkt – uanset om det er en liter mælk, en ferierejse, en uddannelse eller et politisk budskab – ved, at køberen af budskabet helst skal kunne genkende sig selv.

Det er begynderlogik for perlehøns – og haner.

En lukket fest
Den fest, som især SF, men til dels også Enhedslisten, byder ind til, ligner imidlertid en lukket fest lige nu. Mest for piger og kvinder. Mindre for drenge og mænd. Det er – indlysende – en meget stor risiko op til det valg, der kan komme når som helst, hvis man ignorerer den halvdel af befolkningen, der er mænd.

Et godt råd til SF og Enhedslisten:

Lidt længere frem med Jonas Dahl og Pelle Dragsted; lidt længere frem med drenge og mænd i jeres kampagner; lidt længere frem med budskaber, der også målrettes til den halvdel, som ikke er piger og kvinder.

---
David Trads skriver hver mandag klummen 'Hos Trads' i Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00