Kritik: Transportplan fra EU udskyder problemerne

EU-PLAN: Den nye transportkøreplan fra EU-Kommissionen tager ikke hurtigt nok fat om problemerne i transportsektoren, lyder det fra grønne organisationer. Men der er intet at frygte, mener FDM og DI Transport.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen
Fokuspunkterne er egentlig gode nok i EU's nye hvidbog for transport, mener Greenpeace og tænketanken Concito. Men det går for langsomt med at komme i gang, og derfor er det ikke nok til at imødegå klimatruslen, lyder kritikken, der bakkes op af EU-parlamentariker Dan Jørgensen (S).

En hård nød at knække. Sådan beskrives transportområdet igen og igen. Og nu er EU-Kommissionen kommet med sit bud på, hvordan transportsektoren kan udvikles i en mere CO2-venlig retning.

Køreplanen - "Transport 2050" - har som hovedformål at sænke udledingen af CO2 fra transportsektoren med 60 procent frem mod 2050. Blandt andet foreslår Kommissionen, at byerne i Europa skal være uden benzin- og dieselbiler, når vi når 2050.

Omstiller for langsomt
Greenpeace og tænketanken Concito er enige. Der er egentlig ganske fine fokusområder i hvidbogen, men tidshorisonten er ikke god nok. Og det er slet ikke urealistisk at gå hurtigere i gang, mener politisk rådgiver i Greenpeace, Jan Søndergaard.

Og ifølge Concito er der mange metoder til at komme i gang allerede nu, så man ser ingen argumenter for at vente.

Vi skal huske på, at de biler, vi køber i morgen, normalt kører 15-16 år, så hvis halvdelen af bilerne skal væk fra byerne i 2030, skal der godt nok ske noget hurtigt.

Torben Kudsk
Chefpolitisk konsulent i FDM

"Man kan sagtens være mere ambitiøs på den korte bane, og vi skal huske på, at det, man ikke gør ved transportsektoren, skal bare gøres andre steder. I landbruget eller energisektoren," siger han og påpeger, at han gerne så fokus på roadpricing, og at man var kommet med bud på en samlet strategi for elbiler.

Dan Jørgensen er også kritisk over for tidshorisonten. Han mener, at hvidbogen var en oplagt mulighed til at få Europa i føresædet, når det kommer til bæredygtig transport. Han glæder sig dog over, at transportsektoren sættes på dagsordenen.

"Grundlæggende er det godt, at Kommissionen anerkender behovet for at revolutionere transportsektoren. Men det skal altså i gang nu," siger Dan Jørgensen.

Allerede godt i gang
Men hos DI Transport mener man ikke, at der er grobund for kritik af tidshorisonten i hvidbogen.

"Hvis man synes, det går langsomt, skal man nok lige spise brød til. Det er alt for tidligt at begynde at give karakterer på, hvad det her munder ud i," siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.

Han mener, at udviklingen allerede er stærkt i gang, og han ser intet ved hvidbogen, der skulle stoppe det.

"Jeg mener ikke, der er nogen begrundelse for at frygte, at det går i stå. Jeg har en grundlæggende tro på, at udviklingen også presses frem af andre dagsordener," siger han og peger helt konkret på, at udbredelsen af elbiler er godt på vej.

Også interesseorganisationen FDM er positiv og mener, at målet om at halvere antallet af biler i byerne om 20 år er udtryk for at handle hurtigt.

"Vi skal huske på, at de, biler vi køber i morgen, normalt kører 15-16 år, så hvis halvdelen af bilerne skal væk fra byerne i 2030, skal der godt nok ske noget hurtigt," siger Torben Kudsk, der er chefpolitisk konsulent i FDM.

For meget fokus på byerne
Men selvom FDM og DI Transport er enige om, at hvidbogen er ambitiøs nok og generelt lægger det rigtige fokus, så mener de begge, at EU-Kommissionen glemmer at se transportområdet som et sammenhængende system.

Problemet er, at man deler transportsektoren op i forskellige områder, hvor man f.eks. fokuserer for specifikt på byerne.

"Vi er bange for, at man bringer sig for meget i utakt med den måde, transporten fungerer på i virkeligheden. Og den firkantede opdeling kan gøre det vanskeligere at opnå de grønne målsætninger," siger Michael Svane, som dog anerkender, at det er nærliggende at fokusere på at få elbilerne ind til byerne.

Men kritikken skyder forbi målet, mener Dan Jørgensen, fordi der udover CO2-reduktion er andre afledte effekter ved at fokusere på byerne.

"Jeg vil give dem ret så langt, at der skal reduceres over en bred kam. Men det er helt rigtigt at lægge hovedfokus på byerne, for der dør folk altså af luftforurening i dag," siger han.

Men netop det argument køber FDM ikke.

"Benzinbiler udgør ikke det store problem i forhold til lokalforurening. Det er mere dieselbiler, busser og lastvogne, der udgør problemet i byerne. Så det er lidt spøjst, at man har fokus på at få dem ud af byerne," siger Torben Kudsk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Lidegaard

MF (R), politisk leder, Radikale
cand.comm. (Roskilde Uni. 1993)

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

Jan Søndergård

Fhv. formand og politisk rådgiver, Greenpeace, SF-miljørådgiver i Rudersdal
cand.phil. i samfundsfag

0:000:00