VICE-Redaktør: Derfor gider de unge ikke DR

DEBAT: DR skal blive bedre til at nå de yngre generationer. At opkræve penge fra folk, alene fordi de betaler for en internetforbindelse, som de i realiteten bruger på Netflix og YouTube, er i mine øjne en radikal forretningsmodel, mener Isabella Hindkjær, chefredaktør for VICE Danmark.

Isabella Hindkjær
Chefredaktør, VICE Danmark

Hvad tænker folk under 30, når de hører ordene ‘public service’? Her er, hvad én af dem tænker:

1) Flow-tv, jeg aldrig ser.

2) Den der app på mit Apple TV, som jeg en gang imellem kigger igennem, men konstaterer, at jeg hellere vil se en dokumentar på Netflix eller HBO.

3) En masse forskellige radiokanaler, som ikke siger mig ret meget, selvom jeg tror, at nogle af dem prøver ihærdigt at få fat i mig, fordi de hedder noget med “beat” og “mix”, men helt ærligt, jeg har både Spotify og Tidal, og hvis jeg vil høre unge stemmer sludre om løst og fast, så kunne jeg begynde med at ringe til de venner, som jeg i forvejen ser alt for sjældent.

4) Den der halvårlige udskrivning på min bankkonto, som altid får mig til at undre mig over, hvorfor det nu er, jeg betaler så mange penge for noget, jeg ikke bruger.

5) Den der reklamekampagne lavet af DR om DR, hvor en masse af DR’s kendte ansigter havde til opgave at overbevise mig om, at DR er forrygende, og at licens er noget “vi giver til hinanden”.

Alle undersøgelser – og uvidenskabelige reality checks – peger på, at jeg langt fra er den eneste unge licensbetaler, der tænker de tanker.

"Radikal" forretningsmodel
Jeg hører sommetider, at VICE Media har en radikal forretningsmodel. Ultragroft skitseret har vi blandt andet et inhouse reklamebureau, der uafhængigt af den publicistiske del af virksomheden servicerer en række større kommercielle kunder.

Vi laver journalistik, der hver måned når ud til over en halv million danskere i generation Y og Z (unge mellem 15 og 37 år). Vi modtager ikke en krone i mediestøtte.

Hvis vi nu sammenligner os med DR, der årligt modtager knap 4 milliarder kroner i licensmidler – hvoraf en voksende del kommer fra unge brugere, der ikke eller sjældent benytter DR – så har jeg svært ved at se det radikale.

At opkræve penge fra folk, alene fordi de betaler for en internetforbindelse, der i teorien gør dem i stand til at benytte DR – men som de i realiteten i stedet bruger til at benytte Netflix og YouTube – er i mine øjne derimod en radikal forretningsmodel.

Frit uafhængigt kvalitetsindhold
Tro det eller ej, jeg hepper faktisk på public service. Og jeg bakker op om modellen trods dens radikalitet. Den er i teorien en vital del af et oplyst demokratisk system, hvor det, der samler, er større end det, der splitter.

Når mine forældre snakker om "public service", kan jeg høre, at de forbinder ordene med frit, uafhængigt kvalitetsindhold, som de meget nødigt vil være foruden. Jeg ønsker mig, at public service skal betyde det samme for min generation.

Til fagbladet Journalisten udtalte DR’s nytiltrådte mediedirektør i sidste måned om os unge, at “[det ikke er] nok at nå dem. Indholdet skal også bære DR's public service-værdier. Det skal handle om samfundet eller vores liv,” lød det.

Super. Men er det unikt for public service? Lige nu kan vi i hvert fald konstatere, at der findes andre ikke-offentlige indholdsskabere, der gør det lige så godt eller bedre, hvis man spørger målgruppen.

DR bør blive bedre til at nå de unge
Som chefredaktør for et privat medie, der ikke modtager nogen form for statslig finansiering – og som lykkes med at ramme den målgruppe, vi selv er en del af – ville nogen måske mene, at det ikke er mit problem. Men som ung mediebruger er det i høj grad mit problem.

DR og de øvrige public service-aktører bør repræsentere en langt større værdi for generation Y og Z, end de gør nu. Ja, mediebilledet og vores forbrugsvaner har ændret sig drastisk, og ja, vi medier har masser af udfordringer, der ikke nødvendigvis handler om kvaliteten af det journalistiske indhold, og som kræver omstilling og tilpasning. Og det stiller nye krav til os alle sammen. Men DR burde om nogen have både forudsætningerne og forpligtelsen til at indfri dem.

Public service skal samle os. Og første skridt må, hvor banalt det end lyder, være at nå os. Så hvis jeg var ny i job på DR’s direktørgang, så ville jeg nok starte der.

Forrige artikel Marie Krarup: Fredens Europa er historieforfalskning Marie Krarup: Fredens Europa er historieforfalskning Næste artikel Professor: Højere pensionsalder er mere retfærdig for fremtidens generationer Professor: Højere pensionsalder er mere retfærdig for fremtidens generationer
  • Anmeld

    Stig Jepsen

    DR når vist i realiteten INGEN - udover demente på plejehjem.

    Stort set alt hvad DR udsender, hvad enten det er i TV eller Radio er vist rettet mod en fiktiv målgruppe, der ganske enkelt ikke findes i virkeligheden.
    En målgruppe af hybrider der hverken er voksne eller børn. Unge eller ældre, eller noget som helst overhovedet.
    En fiktiv underligt abstrakt, uvidende barnagtig målgruppe der skulle finde deres letbenede pladder-programmer interessante.
    Jeg kender ingen der er sådan - jeg kender ingen der syntes DR er noget værd.

  • Anmeld

    Klaus Madsen · Musiker, id lifecoach og pædagog

    Misforstået

    Nogen må ha' fået et guddommeligt lys eller er blevet inspireret af hr. Modsat. Nu er det jo sådan, at det er den ældre generation der betaler gildet. Samtidig oplever selv samme generation, at de bliver skubbet længere og længere ud af programfladen på grund af en ganske uforståelig og fejlslagen leflen for unge. (Gad vide om det er de samme mennesker, som fik den geniale ide om en skolereform). Ang. "Betaler gildet" så skriver Hindkjær selv:"Hvis vi nu sammenligner os med DR, der årligt modtager knap 4 milliarder kroner i licensmidler – hvoraf en voksende del kommer fra unge brugere, der ikke eller sjældent benytter DR" som alle ved, betyder "en voksende del" ikke ret meget. I stedet for at lefle, burde DR stå på værdierne og lade dem, sælge produktet. Lidt ligesom det ville være en herlig og forfriskende sag, hvis politikere ville lade politik og ideologier styre deres partier og ikke spin, trend og tåbelige aviser.

  • Anmeld

    Jørgen Lundsgaard · Cand Agro

    Public service - TV2

    Den største garant for en seriøs dækning af danskernes public service behov er TV 2 !
    DR har nogle rimelige nyhedsudsendelser nogenlunde på niveau med TV2, men hvad med noget lignende New's dækningen ?? DR 2 lever hverken helt eller halv op til et rimeligt niveau på det område.
    Der skal være frit valg på hylderne og DR kanalerne indgå på lige fod med andre udbydere. Det vil give et retfærdigt DR og et DR med en kvalitet, som danskerne vil betale for.
    Argumentet med, at danskerne skal have en seriøs public service kanal, er borte, for det klare TV2 allerede fint og flot.

  • Anmeld

    Lars Frederik Gadegaard Hansen · FP

    Evigt urørlig DR.

    Så længe de røde støtter DR, og DR støtter de røde, bliver der nok ikke ændret noget. Men brugerbetaling ville nok være det mest retfærdige.