Virksomheder til Venstre: Drop asyl-annoncerne

ANNONCER: Regeringens planlagte avisannonce-kampagne, der skal afholde flygtninge fra at søge mod Danmark, kan skade dansk erhvervsliv. Sådan lyder advarslen til Venstre fra en række danske virksomheder.

Lise-Lotte Skjoldan

Det kan skade dansk erhvervsliv, hvis regeringen indrykker annoncer i udenlandske aviser for at afskrække flygtninge fra at søge til Danmark.

Derfor opfordrer en række virksomheder i dag i Jyllands-Posten Venstre-regeringen til at aflyse den bebudede annoncekampagne.

En af de virksomheder, som kritiserer ideen om avisannoncer, er Grundfos. Her kalder kommunikationsdirektør Kim Nøhr Skibsted kampagnen for “skinger symbolpolitik”. Han advarer om, at danske virksomheder rundt om i verden skal bruge ressourcer på at forklare avisannoncerne over for deres kunder - ligesom under Muhammedkrisen.

“Det er klart, at en virksomhed som Grundfos – som også havde en mening dengang, men som til enhver tid med stolthed hæver Dannebrog foran vores kontorer og fabrikker rundt om i verden, og som har Dannebrog hængende på bagsmækken af vores lastbiler – skal bruge ekstremt meget energi på at udrede, hvad det egentlig er, at Danmark mener, og gyde olie på vandene hist og pist. Og det kommer også til at gælde i denne debat. Det er sjovt nok os, der skal gøre det,” siger han til Jyllands-Posten.

Også virksomhederne Dancake og Norisol bekymrer sig over regeringens planlagte annoncekampagne - og retorikken i udlændingepolitikken generelt.

Venstre afviser kritikken fra virksomhederne og peger på, at andre lande også tidligere har lavet udenlandske avisannoncer for at informere flygtninge om asyl-vilkårene.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Nøhr Skibsted

Adm. direktør, Poul Due Jensens Fond (Grundfos Fonden), bestyrelsesformand, Aarhus Teater, næstformand, Egmont Højskolen, bestyrelsesmedlem, Spar Nord Fonden, Aarhus Festuge
ba.phil. (Aalborg Uni. 1995)

0:000:00