EU på vej med krav til elbil-ladere ved nybyggeri

STRØM: Nye EU-regler kommer til at stille krav til, at elbiler kan blive ladet op, hvis nye ejendomme har mere end 10 parkeringspladser. Det vækker glæde hos elbilernes interesseorganisation og panderynker hos erhvervet.

Hvis en bygning har mere end 10 parkeringspladser, kommer der efter alt at dømme krav til, at der skal trækkes kabler til ladestationer ved både opførsel og større renoveringer.
Hvis en bygning har mere end 10 parkeringspladser, kommer der efter alt at dømme krav til, at der skal trækkes kabler til ladestationer ved både opførsel og større renoveringer.Foto: /ritzau/Ditte Valente
Kasper Kaasgaard

Det vigtigste er, at man stiller krav til selve tilslutningen og gravearbejdet, som er den dyreste del af at opstille ladestandere.

Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Danske entreprenører skal vænne sig til at gøre plads til kabler og ladestationer til elbiler, når der skal bygges og renoveres i fremtiden.

Krav til netop ladestationer ser ud til at blive en del af indholdet, når EU’s bygningsdirektiv snart bliver opdateret. De kommer til at gælde for ejendomme med flere end 10 parkeringspladser – både ved nybyggeri og visse former for renovering.

Kravene kommer til at være forskellige, alt efter om der er tale om beboelse eller erhverv. Opgaven med at forhandle direktivet på plads er havnet på danske Bendt Bendtsens (K) skrivebord.

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00