Barfoed ønskede ikke vestjysk motorvej

TRAFIK: En lang række politikere har presset på for at få gennemført motorvejen mellem Holstebro og Herning. Den tidligere transportminister Lars Barfoed (K) ville derimod ikke afsætte penge til at undersøge projektet. Læs her, hvordan vejen blev besluttet.
Foto: Colourbox
Anders Jerking
En sejr har mange fædre, siger man.
Betragter man motorvejen mellem Herning og Holstebro som en sejr, er der mange fædre, man kan bede om at klippe de røde bånd, når motorvejen som aftalt i finansloven skal åbne i 2018.

Flere personer kæmper nemlig nu om æren for, at projektet bliver en realitet. Men da partierne bag den grønne transport-aftale i jaunuar 2009 diskuterede, om der skulle sættes penge af til en forundersøgelse af projektet, var daværende transportminister Lars Barfoed ikke blandt støtterne. Det bekræfter flere kilder tæt på forløbet.

Barfoed mente, at man skulle holde sig til infrastrukturkommissionens anbefalinger om at investere pengene der, hvor der ville være størst samfundsmæssig forrentning. Den vestjyske motorvej har en lav forrentning, og derfor ville det være at give vestjyderne falske forhåbninger, hvis man afsatte penge til en undersøgelse, mente ministeren ifølge Altinget.dks oplysninger.

Radikal støtte 
Trods ministerens indvendinger endte forligskredsen med at afsætte fire millioner til en forundersøgelse. Det skete blandt andet efter ønske fra Radikales trafikordfører, Johs. Poulsen. Han er ellers ikke den store motorvejstilhængere og afviste at stemme for to motorvejsprojekter på Sjælland. Men den vestjyske vej, mener han, er et fornuftigt projekt af hensyn til erhvervslivet og af hensyn til et udviklingssynspunkt, "hvor alle dele af landet skal have god infrastruktur," som han tidligere har forklaret i Altinget.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00