Den gammeldags valgplakat virker stadig

VALGFORSKNING: Facebook og valgplakater var gode kampagneredskaber til at vinde personlige stemmer ved folketingsvalget i 2015, mens uddeling af pjecer og stemme dørklokker ingen effekt havde, konkluderer forskere i ny valgbog.

Valgplakaten har en effekt på, hvem der blev valgt ved folketingsvalget i 2015, viser ny forskning.
Valgplakaten har en effekt på, hvem der blev valgt ved folketingsvalget i 2015, viser ny forskning.Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Altinget
Morten Øyen

Jeg vil ikke rådgive partierne til at stoppe med at lave pjecer, men er du en kandidat, som gerne vil have mange personlige stemmer, så er det nok bedre at bruge tiden på noget andet.

Christian Elmelund-Præstekær
Valgforsker, lektor og institutleder ved Statskundskab på Syddansk Universitet.

Når smilende kandidater og partifarver hænger i landets lygtepæle, er det ikke blot for at leve op til et af valgkampens ritualer. Valgplakaterne er med til at afgøre, hvem der får de personlige stemmer og bliver valgt til Folketinget.

Venstre-folketingskandidater er særligt glade for at bruge bannere som en del af deres kampagne, viser ny forskning.
Venstre-folketingskandidater er særligt glade for at bruge bannere som en del af deres kampagne, viser ny forskning. Foto: Claus Bech / Scanpix

Det er den opmuntrende konklusion til politikere og partisoldater fra valgforskerne i den nye valgbog ”Oprør fra udkanten – Folketingsvalget 2015”.

”Valgplakater er ikke bare tradition, de har også en effekt på resultatet. Oveni virker de mobiliserende for partimedlemmer,” siger lektor på Statskundskab på Københavns Universitet Karina Kosiara-Pedersen.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00