Debat

EU-forfatningen mangler en linje

JuniBevægelsens MEP Jens-Peter Bonde konstaterer i sit indlæg, at EUs stats- og regeringschefer rent faktisk blev enige om stort set alt i unionens nye forfatning, herunder at den står foran landenes grundlove.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Udkastet til EU-forfatning med protokoller og erklæringer fylder omkring 600 sider. De er alle færdigforhandlede, bortset fra én vigtig linje om stemmevægte i Ministerrådet.

Den ene linje fik topmødet i Bruxelles til at bryde sammen. I denne linje støder landenes interesser mest sammen. Her defineres, hvor meget indflydelse det enkelte lands repræsentanter skal have i Ministerrådet.

På Nice-topmødet lykkedes det Spanien og Polen at tilkæmpe sig stormagts-status. De fik hver 27 stemmer. Tyskland siger nu, at det ikke er rimeligt, at Spanien og Polen med tilsammen samme folketal som Tyskland skal have dobbelt så stor indflydelse i Rådet.

Det kan umiddelbart lyde besnærende, men sådan blev stemmerne fordelt. Der blev indgået et kompromis, hvor Polen blev trøstet med et stort stemmetal i Rådet og til gengæld accepterede et ringe forhandlingsresultat uden lighed mellem landene.

Den polske regering lovede sine vælgere, at de gik i EU på de vilkår, der var aftalt i Nice. Stemmetallet skal sikre, at Polen får et bedre forhandlingsresultat i næste store budgetrunde om rammebudgettet for 2006-2013.

Fakta
Amsterdam-traktaten
Danmark 3 af 87 stemmer i Ministerrådet. Der skal 62 stemmer til såkaldt kvalificeret flertal. De fire største lande har hver 10 stemmer. Én kommissær til hvert land, to til de fem største, inklusiv Spanien.

Nice-traktaten:
Danmark har 7 af 321 stemmer i Ministerrådet. Der skal 232 stemmer til kvalificeret flertal, og dette flertal skal også repræsentere lande med 62 % af EF-befolkningen. De fire største lande får hver 29 stemmer. Kun én kommissær til alle lande.

EU-forfatningen:
Fastholder Nice-traktaten til 2009, og foreslår herefter et "dobbelt flertal" med to optællinger af stemmerne i Ministerrådet. I første optælling har hver stat én stemme. Der skal mindst 13 af 25 stemmer til kvalificeret flertal, hvis forslagene kommer fra Kommissionen eller den nye fælles EU-udenrigsminister. Ellers 17. I næste optælling skal flertallet også repræsentere lande med tilsammen 60 % af EU-befolkningen. Befolkningstallet gavner de mest folkerige lande som Tyskland.

Mindretallets forslag
De europæiske unionskritikere har i en mindretalsudtalelse i konventet foreslået, at kvalificeret flertal skal være 75 % af landene repræsenterende lande med 50 % af EU-landenes samlede befolkning i kombination med en vetoret i vitale anliggender. Men det forslag har aldrig været behandlet i konventet, ligesom de 5000 andre forslag, som Giscard d`Estaing foretrak at arkivere uden behandling.


Kilde: Jens-Peter Bonde

Så kommer konventet nu og siger, nej det skal I alligevel ikke. I skal have jeres indflydelse halveret, før vi forhandler budget, for ellers kan vi ikke tryne jer i forhandlingerne.

Det er ikke underligt at Polen reagerer, som de fleste af os ville reagere, hvis vi købte et hus til en million og bagefter fik at vide, vi skulle betale to.

Det er ikke underligt at Polen reagerer, som de fleste af os ville reagere, hvis vi købte et hus til en million og bagefter fik at vide, vi skulle betale to.

Jens-Peter Bonde
MEP (JuniBevægelsen)

Frankrig ville ikke
Alligevel var både Polen og Spanien på topmødet forberedt på kompromisforhandlinger. Det var Frankrig derimod ikke. Chirac var ubøjelig og ønskede en konflikt, måske fordi udvidelsen af EU gradvist men sikkert flytter magten over EU fra Frankrig til Tyskland, fra Paris til Berlin, eller set fra Elysée-paladset endnu værre: London og Washington.

Frankrig ser deres projekt blive erobret, og vil her i sidste time prøve, om man kan generobre initativet gennem yderligere (fransk-kontrolleret) integration i et kerne-Europa.

Med Nice-traktaten fik man mulighed for at gennemføre et "forstærket samarbejde" for 8 lande, besluttet med kvalificeret flertal. Den bestemmelse vil Frankrig nu søge at aktivere, måske for den økonomiske politik for Eurolandene, udenrigspolitikken og forsvaret.

Den franske drøm er et direktorium af Frankrig, Tyskland og Storbritannien, der under fransk ledelse styrer resten af EU og gør sig til USA's sidemand eller overmand.

Af dette hundeslags udgik de ikke-logiske stemmetal, som nu er stridens kerne. Spanien foreslog på weekendens topmøde, at Tyskland kunne få sit stemmetal sat op fra 29 til 31. Der blev også talt om, at der skal 62, 64, 65 eller 66% tilslutning til kvalificeret flertal i stedet for EU-konventets 60%. Og der blev talt om at udskyde dobbelt-flertallet til 2014.

Enighed om så meget andet
Forhandlingerne brød sammen, inden de blev rigtige uvenner. Den del af forhandlingen var ikke forberedt af signor Berlusconi. Han ville ikke - som Fogh og andre statsministre - rejse rundt til medlemslandene og lodde stemningen og prøve sig frem med forligsmuligheder. Han sagde, de kunne komme til ham, hvis de ville noget. Italien var et dejligt land, som også lavede god mad.

Nu ville han hellere have fødevareagenturet til Parma-skinkens by. Det fik han, mens Finland i stedet fik et kemikalie-agentur, og der blev uddelt 8 andre agenturer til de gode gamle EU-medlemmer - og ikke et til et af de ti nye lande.

På denne baggrund er det egentligt bemærkelsesværdige, at 2-3 måneders forhandlinger på regerings-konferencen og EU-topmødet reelt nåede til enighed om alt andet end den ene linje med stemmevægte og dobbelt-flertal.

Blair fik enstemmighed for skatter og social sikring, men accepterede, at statsministrene selv skal kunne gå fra enstemmighed til kvalificeret flertal, dog med en vetomulighed for de nationale parlamenter.

Enigheden er formelt betinget af, at der er enighed om alt, også den sidste linje med den vigtige definition af kvalificeret flertal, så der ligger ikke formelt et samlet forslag til vedtagelse.

Men:

  • Der er enighed om at give EU magten over 15 nye politiske områder.
  • Der er enighed om 40 områder for overgang fra enstemmighed til kvalificeret flertal.
  • Der er enighed om at gøre Charteret for fundamentale rettigheder juridisk bindende.
    >
  • Der er enighed om at gøre EU til en juridisk person, som forhandler internationalt for alle lande.
  • Der er enighed om en fælles udenrigsminister i spidsen for et fælles udenrigsministerium med fælles ambassader, en fast præsident for ministerrådet og kvalificeret flertal for udnævnelse af alle topfolk.
  • Der blev tilmed enighed om at starte opbygningen af et fælles EU-forsvar.
  • Der er også enighed om, at den næste traktat skal kaldes en forfatning og have forrang for medlemslandenes grundlove.

    På 15 møder har EU-landenes ledende jurister efter løbende mandat-givning fra medlemslandene skrevet alle teksterne færdige, så der rent faktisk nu foreligger en bog på 600 sider, hvor der kun mangler én linje.

    Fredag den 19. december mødes Europa-Parlamentets gruppeformænd med det irske formandskab i Dublin. Jeg er sikker på, at mine kolleger fra de store grupper her vil sige til irerne, at de skal få Polen og Spanien banket og sukret på plads inden topmødet i Bruxelles den 25.-26. marts 2004.

    Om det lykkes er et åbent spørgsmål. Teknisk er forfatningen så langt, at den stadig kan underskrives på Unionens fødselsdag, den 9. maj, hvis den sidste linje forhandles på plads.

  • Politik har aldrig været vigtigere

    Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

    Omtalte personer

    Jens-Peter Bonde

    Forfatter, redaktør, medstifter, JuniBevægelsen, fhv. MEP (Folkebevægelsen mod EF og Junibevægelsen)
    cand.scient.pol. (Aarhus Uni.)

    0:000:00