Forsker: Målrettede annoncer var et nybrud
DET LÆRTE VI AF VALGET: Partiernes målrettede deres kampagner mod specifikke grupper af befolkningen i en hidtil uset grad. Det fortæller Jakob Linaa Jensen, forskningschef i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han ser her tilbage på årets folketingsvalg.
Kasper Kaasgaard
RedaktørDer bliver ikke smidt bomber i denne valgkamp, men vi kan se, at de bliver brugt til at forstærke, fortolke og forandre de budskaber, der bliver leveret på tv.
Jakob Linaa Jensen
Forskningschef i sociale medier, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
I en ny interview-serie beder Altinget en række eksperter og aktører om at evaluere valgkampen og valgresultatet.
Det politiske Danmark er så småt vågnet efter den sommerferie, der startede umiddelbart efter valget. De mange indtryk og nye tendenser fra valgkampen har bundfældet sig, og Altinget har bedt en række iagttagere og aktørere give deres vurdering af folketingsvalget 2015.
Partierne har ikke råd til at lade være. Når de andre gør det, er alle nødt til at gøre det.
Jakob Linaa Jensen
Forskningschef i sociale medier, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
I denne uge er det Jakob Linaa Jensen, forskningschef i sociale medier ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han var vidne til en valgkamp, hvor målrettet markedsføring på de sociale medier fik sit endelige gennembrud herhjemme.
”De store partier brugte social mediemarkedsføring på en hidtil uset måde. Det gjorde de meget dygtigt og segmenteret på demografi og andre faktorer. De satsede også meget på at få mange følgere til deres spidskandidater,” siger Jakob Linaa Jensen.