Analyse af 
Erik Holstein

LA jagter nye vælgergrupper

ANALYSE: Med en annonceoffensiv med brede politiske budskaber forsøger Liberal Alliance at nå ud til nye vælgere. Men hovedsponsoren Saxo Bank har beskåret støtten – og LA kan komme til at mangle penge ved et sent valg.

Liberal Alliance forsøger at gentage succesen fra sidste valgperiode med politiske annoncer uden&nbsp;for&nbsp;sæsonen. <br>
Liberal Alliance forsøger at gentage succesen fra sidste valgperiode med politiske annoncer uden for sæsonen.
Erik Holstein

Liberal Alliance skal ikke længere være et parti, der kun henvender sig til privatansatte mænd og unge med iværksætterdrømme. De offentlige ansatte skal også med, ikke mindst de mange offentligt ansatte kvinder. Det skal bringe LA ind i næste fase, hvor partiet når ud over sin stabile base på fem procent af vælgerne.

Sådan er strategien for Liberal Alliance, der endnu engang gør brug af de dagbladsannoncer, der mod alle odds gav partiet et comeback ved sidste valg. Men selvom LA er helt anderledes forankret nu, har man ikke fået flere økonomiske muskler at spille med. Tværtimod.

LA får større partistøtte, og der er kommet flere sponsorer til. Men hovedsponsoren – den kontroversielle Saxo Bank-direktør Lars Seier Christensen – har skåret markant i donationerne. LA-leder Anders Samuelsen forventer selv, at "iværksætterstøtten" fra Saxo Bank inden længe forsvinder helt.

Samuelsen vil ikke fortælle, hvor meget Saxo Bank aktuelt giver – og heller ikke hos Lars Seier Christensen kan man få den oplysning, selvom han er erklæret tilhænger af større åbenhed. Men at der tale en væsentlig mindre støtte, ligger fast.

Det har været meget usædvanligt, at et dansk politisk parti var helt afhængig af en enkelt sponsors velvilje. På langt sigt kan det blive en politisk fordel for LA, at man ikke længere kan beskyldes for at være i lommen på Saxo Bank, men på kort sigt giver det problemer: LA har penge til momentvise annoncekampagner et stykke ind i foråret, men trækker Helle Thorning-Schmidt (S) valgdatoen helt til efteråret, kan LA løbe tør for penge.

Pragtfuldt
På det organisatoriske plan er Liberal Alliance kommet på plads, efter man har fået besat en række centrale poster i løbet af året.

Først lykkedes det Anders Samuelsen at få tilknyttet den tidligere topchef for Metro International, Per Mikael Jensen, som mediekonsulent. Den erfarne mediechef giver råd om pressehåndtering, til en vennepris må man forstå.

Med Per Mikaels mellemkomst ansatte LA herefter journalisten, Sune Aagaard, som direktør, det andre partier kalder sekretariatschef. Og i september tiltrådte Katrine Hertz Mortensen som ny pressechef. Hun har en fortid som vært på ”Go Morgen, Danmark”.

Ingen af de tre er erfarne politiske spillere eller har et solidt netværk på Borgen. Men det ser LA-ledelsen ikke som noget problem. Samuelsen kalder det ligefrem ”pragtfuldt”, at de tre ikke er en del af Christiansborg-miljøet.

Hvorvidt fordelene opvejer ulemperne, vil vise sig, men i LA er der en klar arbejdsdeling. Mens spindoktorer i mange andre partier er centrale i udviklingen af den politiske strategi, varetages det politiske niveau i LA af et trekløver:

Lederen Anders Samuelsen arbejder med de strategiske retningslinjer og rejser meget rundt i landet for at tage møder og danne netværk. Gruppeformand Simon Emil Ammitzbøll holder snor i det daglige arbejde i Folketinget, og landsformand Leif Mikkelsen står for partiets organisation.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00