Rød blok puster nyt liv i roadpricing-debat

ROADPRICING: Det var ikke teknik, men politisk uvilje, der sendte hollandsk roadpricing-projekt i graven, lyder det fra Holland. Radikale jubler og vil have gang i det danske projekt igen. Projektet er bestemt spændende, mener skatteministeren.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Mens SF er frustreret over at have truffet beslutning om at udsætte det danske roadpricing projekt på et forkert grundlag, så vil de Radikale have det skrinlagte projekt genoptaget. Sådan lyder det, efter nye oplysninger peger på, at det var politiske og ikke tekniske problemer, der lå bag nedbruddet i Holland. 

Så det er bare med at komme igang, mener Radikale.

"Det er meget interessant, at det nu viser sig, at det blev lukket ned i Holland, fordi det fra politisk hånd var uønsket. Det var altså ikke på grund af, at det ikke virkede, så det argument kan man ikke bruge længere," siger Radikales trafikordfører, Andreas Steenberg.

Derfor mener han, at Danmark bør få genetableret planerne om et storstilet roadpricing projekt i Danmark.

Fakta

Lucas Osterholt

Var koordinator i det rådgivende udvalg "Paying differently for the use of roads". Udvalget blev nedsat af det hollandske transportministerium i 2005, hvor formålet var at hjælpe med at indføre et GPS-baseret roadpricing-system i Holland.

Hans opgave var blandt andet at assistere udvalgets formand og sikre enighed blandt de 17 medlemmer om, hvad der skulle skrives af anbefalinger til regeringen.

Udvalget medlemmer var repræsenteret på højeste niveau, hvor blandt andet udenlandsk og indenlandsk industri var involveret. Formanden var Poul Nouwen, der var præsident i Dutch ANWB, hvilket svarer til FDM i Danmark.

"Det er Radikales politik at indføre det, som vi blev enige om tidligere," siger han og appellerer til sine venner i rød blok om at genoverveje projektet - muligvis som forlængelse af projektet med betalingsringen og de bebudede kørselsafgifter for lastbiler.

Ville følge Holland
Projektet stammer fra aftalen om 'En Grøn Transportpolitik' fra 2009, hvor forligspartierne blev enige om, at der i fremtiden skulle etableres intelligente grønne kørselsafgifter i Danmark. Politikerne kastede i den henseende sin kærlighed på planerne om et omfattende roadpricing-projekt i Holland, som Danmark skulle bruge som inspiration. Men i slutningen af 2010 kunne daværende skatteminister Troels Lund Poulsen (V) meddele, at kørselsafgifter var udskudt på ubestemt tid.

Projektet blev stoppet, fordi den daværende regering faldt i 2010. Det blev enden på det roadpricing-projekt i Holland, som vi arbejdede på. For den nye regering havde ingen hensigter om at gå videre med det.

Lucas Osterholt
Koordinator

Og det var på grund af erfaringerne fra Holland, som havde skrinlagt projektet. For Danmark skulle ikke "lave et nyt stjernekrigsprojekt", som overhovedet ikke "har gang på jord i andre dele af verden," lød det i december 2010 fra skatteministeren.

Ingen tekniske problemer i Holland
Fra Holland lyder der nu imidlertid helt andre toner. For de tekniske problemer var på daværende tidspunkt blevet taklet. Det fortæller Lucas Osterholt, som var koordinator i det rådgivende organ for den daværende regering om roadpricingplanerne i Holland (se fakta).

"Vi var kommet meget langt med projektet, da man gik væk fra det. Så vi havde været rundt om alle problemstillingerne i omkring seks år, og vi havde taklet stort set alle tekniske problemer. Så jeg mener ikke, at der var nogle store problemer tilbage," siger han til Altinget og peger på, at den hollandske regering havde inddraget store dele af indenlandsk og udenlandsk industri i rådgivningsprocessen.

Valgkamp om kørselsafgifter
Han fortæller, at der på daværende tidspunkt var stor tiltro til projektet i det hollandske transportministerium, og at årsagen til projektets ophør absolut var en politisk beslutning:

"Projektet blev stoppet, fordi den daværende regering faldt i 2010. Det blev enden på det roadpricing-projekt i Holland, som vi arbejdede på. For den nye regeringen havde ingen hensigter om at gå videre med det," siger Lucas Osterholt.

Han fortæller, at emnet blev en 'varm kartoffel' under 2010-valget i Holland, hvor venstrefløjen var for, mens de liberale, sammen med højrefløjen, lovede vælgerne at lægge projektet i graven.

"De ønskede ikke at indføre roadpricing, fordi de mente, at det ville gå udover bilejerne. De ville hellere bygge flere veje, som skulle være gratis at køre på uden forhindringer. Derfor lagde de hele projektet dødt, da de vandt valget," siger Lucas Osterholt.

SF: Forkerte oplysninger
Socialdemokraterne og SF var længe enige om at indføre roadpricing for personbiler i Danmark, men valgte efter problemerne i Holland at satse på kørselsafgifter for lastbiler og en betalingsring rundt om København i denne valgperiode.

SF's trafikordfører, Anne Baastrup, glæder sig over, at der ikke var tale om teknologiske problemer i Holland, men hun undrer sig over, at det i Danmark blev udlagt sådan.

"Jeg synes, det er fantastisk, at det nu viser sig, at den hollandske model er glimrende. Tidligere har vi ellers fået at vide, at der var tale om tekniske problemer, og det er jeg godt nok noget frustreret over," siger hun.

Enhedslisten vil gerne bidrage til at få sat gang i et stort roadpricing-system i Danmark, men partiet mener, at det er fornuftigt, at Skatteministeriet i første omgang har besluttet sig for et GPS-system i forbindelse med kørselsafgifter for lastbiler. 

På baggrund af meldingerne fra Holland, mener partiet dog, at man allerede nu bør planlægge, hvordan man i fremtiden får sat et større roadpricing-projekt i søen. 

"Jeg synes, at første skridt må være at få indhentet de hollandske erfaringer. Så kan vi se, om det er udviklet godt nok, og om det kan implementeres, som vi ønsker det," siger Henning Hyllested, der er trafikordfører for Enhedslisten.

Möger: Spændende perspektiver
Skatteministeriet oplyser over for Altinget, at det stadig mener, at det er forbundet med betydelig risiko at være international frontløber på et fuld-skala roadpricing-projekt. Også selvom der som i Holland har været flere forsøg med teknologier til kørselsafgifter.

Ministeriet henviser til, at der ikke er kendskab til en implementeret kilometerbaseret løsning for personbiler, som dækker et stort fintmasket vejnet. Det er der derimod for lastbiler, ligesom der er erfaringer med betalingsringe og betalingsløsninger på enkelte vejstrækninger.

Men skatteministeren er dog alligevel positiv stemt over for idéen og peger på, at regeringen er gået i gang med kørselsafgifter for lastbiler.

"Der er ingen tvivl om, at kilometerbaserede kørselsafgifter for personbiler har nogle spændende perspektiver. Derfor lægger vi ambitiøst fra land med kørselsafgifter for lastbiler, hvor vi kan drage nytte af andre landes erfaringer, samtidigt med at vi kan høste nyttige erfaringer," siger Thor Möger Pedersen (SF) i et mailsvar til Altinget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thor Möger Pedersen

Kommerciel direktør, Better Energy
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2013), MBA, Management and business finance (Aalborg Uni. 2018)

Anne Baastrup

Fhv. MF (SF)
cand.jur. (Københavns Uni. 1976)

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

0:000:00