Samuelsen: Slut med kampagner mod V og K

INTERVIEW: Liberal Alliance har droppet ”negativ campaigning” og ønsker at fremtræde som en moden virksomhed. LA-leder Anders Samuelsen har en fordobling af mandattallet som erklæret mål og bygger forhåbningen på, at mange vælgere har LA som andetvalg.

LA-leder Anders Samuelsen: Saxo Bank gav os en slags iværksætterstøtte, og jeg forventer, at den støtte stopper helt inden for kort tid.<br>
LA-leder Anders Samuelsen: Saxo Bank gav os en slags iværksætterstøtte, og jeg forventer, at den støtte stopper helt inden for kort tid.
Erik HolsteinLine Jenvall

Vi har ikke ændret politik, men vi lagt nogle nye elementer oveni. Nu siger vi ikke kun max. 40 procent i skat, vi vil også lette skatten markant i bunden – ud fra en retfærdighedsbetragtning.

Anders Samuelsen
Leder af Liberal Alliance

Konceptet er det samme, men stilen er unægteligt lagt om.

Mens Liberal Alliance op til sidste valg kørte en hårdtslående, negativ annoncekampagne mod de borgerlige fætre i Venstre og Konservative, er den igangværende LA-kampagne radikalt anderledes. Nu minder det mere om et firma, der på klassisk vis reklamerer for sine egne produkter – og sætter flere varer på hylderne for at tiltrække nye kundegrupper.

Ifølge LA-leder Anders Samuelsen er LA gået ind i en ny fase:
”En iværksættervirksomhed er ofte meget aggressiv i sin kommunikation i starten, og det gav meget omtale, da vi skrev, at Lars Løkke var en socialdemokrat, og at Konservative selv var skyld i deres krise. Men nu er vi blevet en mere moden virksomhed. Vi er kommet op på tømmerflåden, og så behøver vi ikke længere positionere os så hårdt over for de andre partier,” forklarer Samuelsen.

Er det slut med de meget aggressive kampagner mod V og K, som man så før?

”Det bruger vi ikke energi på i dag. Ude i det private erhvervsliv er der jo ingen virksomheder, der bruger tid på at tale de andres produkter ned. De fortæller om, hvad det fede er ved deres egne produkter. Det vil vi også gøre.”

LA holder til gengæld fast i metoden med at køre store politiske kampagner uden for valgkampene:
”Vi laver en kampagne nu, og så vil vi lave knap så meget i selve valgkampen. Det er bedre end at fyre hele lortet af, når alle andre bruger pengene.”

Et grotesk projekt
Det er den omstridte Saxo Bank, der var sponsor for de annoncer, der før sidste valgkamp genoplivede Samuelsens projekt. LA-lederen har åbent sagt, at støtten fra Saxo Bank med direktør Lars Seier Christensen i spidsen var ”fuldstændig afgørende”.

Er det ikke et problem, at et parti er så afhængig af en enkelt sponsor?

”Det er vi heller ikke mere. Men dengang havde vi ikke noget valg, for I journalister ville ikke skrive om os. Det bebrejder jeg jer ikke, for LA virkede som et grotesk projekt på det tidspunkt. Derfor havde vi kun mulighed for at tale direkte til vælgerne gennem annoncer. Det hjalp Saxo Bank os med.”

”I dag vil vi godt kunne klare os uden, fordi vi får partistøtte og støtte fra anden side. Saxo Bank gav os en slags iværksætterstøtte, og jeg forventer, at den støtte stopper helt inden for kort tid.”

Appel til de offentligt ansatte
Det er ikke kun stilen, men også de politiske budskaber, der har ændret karakter. De nye LA-annoncer er ikke hardcore økonomiske budskaber til CBS-segmentet. Nu er der tværtimod kritik af, at kernevelfærd som sundhedsvæsen, folkeskole, ældrepleje og politi ikke fungerer godt nok.

”Vi vil gerne fortælle, at formålet med vores reformer er at sikre kernevelfærden på langt sigt. Vi vil bruge pengene til de varme hænder og flytte dem, der står i vejen for de varme hænder over til noget produktivt i den private sektor,” siger Samuelsen og tilføjer:

”Vi har hidtil mest henvendt os til unge og folk i den private sektor, men vi vil også gerne have fat i andre grupper. Eksempelvis offentligt ansatte, der er trætte af bureaukratiet.”

Er det bare samme politik i en blødere indpakning?

”Vi har ikke ændret politik, men vi lagt nogle nye elementer oveni. Nu siger vi ikke kun max. 40 procent i skat, vi vil også lette skatten markant i bunden – ud fra en retfærdighedsbetragtning. Men du vil ikke se os ændre vores politiske DNA for at få flere stemmer.”

”Kloge grænser”
På et centralt område som udlændingepolitikken er der dog sket betydelige ændringer, siden partiet startede som ”Ny Alliance”. Her har været en gradvis skærpelse, og Samuelsen ligger langt fra liberalister som Sveriges tidligere statsminister Fredrik Reinfeldt, der vil åbne grænserne, fordi det giver det maksimale arbejdsudbud. Her stiller LA helt anderledes skrappe krav:

”Indvandrere skal have et job på forhånd, de må ikke trække på de sociale kasser, og de må ikke begå kriminalitet. Efter fem år kan man søge om mere permanent ophold. Men mister man sit arbejde undervejs, er det ud igen,” siger LA-lederen.

Men alligevel har I et slogan, der hedder ”Åbne grænser og lukkede kasser”?

”Nej, ikke mere. Det ændrede vi sidste år til ”Kloge grænser – og lukkede kasser”. Og hvad angår flygtninge, skal de hjælpes i nærområder som Tyrkiet. Der kan vi hjælpe langt flere for de samme penge.”

DF vil gøre det igen
Der er således ikke længere en afgrund imellem udlændingepolitikken fra Liberal Alliance og Dansk Folkeparti. Men det er der til gengæld mellem de to partiers krav til vækst i det offentlige, hvor LA ønsker minusvækst – og DF vil have en vækst på 0,8 procent (en smule over SR-regeringens 0,6 procent).

Samuelsen er bekymret over, at styrkeforholdet mellem Venstre og DF har ændret sig i DF's favør, men ikke desto mindre forventer han, at DF vil ændre kurs på det økonomiske område:

”Hvem ville tidligere have troet, at Dansk Folkeparti ville lægge stemmer til en efterlønsreform og en halvering af dagpengeperioden? Men det gjorde de, fordi de måtte forholde sig til den økonomiske virkelighed. Det kommer de til igen.” siger Samuelsen, der forventer, at DF vil prioritere indrømmelser på udlændingepolitikken højst.

Tårnhøjt succeskriterium
Hvis LA på nogen måde skal kunne være modvægt til DF på det økonomiske område, kræver det massiv fremgang ved valget. Samuelsen satser på intet mindre end en fordobling af mandattallet:

”Vi går efter 18 mandater (ca. 10 procent af stemmerne, red.). Vi ligger nu til 6 procent, og vores interne målinger viser, at der er hele 12 procent, der har os som andetvalg. Hvis vi lader være med at skeje ud i valgkampen, så rykker vi til sidst. Det gjorde vi også sidste gang,” siger Samuelsen og tilføjer med et grin: ”Men jeg vil ikke betragte det som et nederlag, hvis vi kun kommer op på 15 mandater.”

LA-formandens målsætning virker som ren ønsketænkning. Men der er næppe en eneste journalist, der vil tage et væddemål og risikere at æde endnu en stråhat, hvis det alligevel lykkes for ham.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Samuelsen

Adm. direktør, UV Medico, fhv. udenrigsminister, politisk leder og MF (LA)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00