Debat

Storebæltforbindelsens succes

Koncentrat af lederen "Trafikkens betydning" i Bornholms Tidende 4. juli 2003 om Storebæltforbindelsens fem års jubilæum.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Da dronning Margrethe på en solrig sommerdag klippede båndet til verdens næstlængste hængebro, den 14. juni 1998, markerede det ikke bare et endegyldigt farvel til den legendariske og meget omtalte kaffe om bord på storebæltsfærgerne.

Det blev samtidig begyndelsen på den største integrations-succes i nyere dansk historie.

Vejbroen over Storebælt er altså nu fyldt fem år. Og i dag er de færreste i tvivl om, at Storebæltsbroen var og er en regulær succeshistorie.

I begyndelsen af 1980’erne var det dog for alvor kun den daværende trafikminister, Arne Melchior (CD), der kunne se fordelene ved at bygge bro mellem Fyn og Sjælland, hvorved man forbandt de tre største landsdele med hinanden. Det fik han uberettigede hug for.

*

Men i takt med, at de 254 meter høje pyloner rejste sig fra havets overflade svandt modstanden ind. Derudover blev alle de såkaldte trafik-eksperters dommedags-profetier gjort til skamme, da der allerede få uger efter åbningen var kørt langt flere køretøjer over broen, end man overhovedet havde turdet håbe på.

Ser man på de tørre tal, er der da heller ikke tvivl om broens succes. I 1999 kørte 6,8 millioner køretøjer over broen. Dette tal var i 2002 steget til mere end otte millioner køretøjer. I alt har mere end 36 millioner køretøjer passeret broen siden åbningen i 1998.

På Institut for Fremtidsforskning har trafikforskeren Uffe Palludan længe beskæftiget sig med broernes betydning for Danmark. Storebæltsbroen har været et gevaldigt løft for integrationen mellem landsdelene i Danmark, både når det handler om personlige og arbejdsmæssige relationer, fastslår han. Vandet har udgjort en barriere mellem landsdelene. Storebæltsbroen har simpelt hen gjort landet 150 kilometer kortere.

Dét svarer nemlig til det antal kilometer, man nu kan nå at køre i sin bil, hvor man før i tiden måtte holde stille inden færgeafgangen og under den godt halvanden time lange overfart. (...)

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Arne Melchior

Fhv. minister (CD), fhv. MF
inden for tekstil-, papir- og reklamebranchen

0:000:00