Frivillig-ekspert: Øg fokus på brugeres tilfredshed

SPØRG BRUGERNE: Danske foreninger skal blive bedre til at måle på effekten af deres frivillige, sociale arbejde, mener projektleder ved FrivilligLaboratoriet. Stor organisation afviser: “Vi vil ikke reducere frivillighed til en vare,” lyder det.

Frivilligorganisationerne bruger alt for lidt tid på at evaluere på brugernes tilfredshed, mener Marie Baad Holt.<br>
Frivilligorganisationerne bruger alt for lidt tid på at evaluere på brugernes tilfredshed, mener Marie Baad Holt.
Rasmus Dahl Løppenthin

Det skal først og fremmest give mening for brugeren, dernæst for den frivillige og for foreningen. Ellers giver det slet ingen mening.

Marie Baad Holt
Projektleder, FrivilligLaboratoriet

For år tilbage holdt en engelsk frivilligorganisation særdeles populære teselskaber for ensomme ældre en gang om måneden. 96-97 procent sagde, at teselskaberne gav dem noget at se frem til, over 70 procent, at det gjorde dem en mindre ensomme. Og hver fjerde mente, at samværet med andre ældre og frivillige fik dem til at gå mindre til lægen.

Engelske frivillige inviterer stadig svage ældre på te. Men organisationen har ændret lidt i setuppet. Førhen krævede det 36 frivillige at holde teselskab for 12 ældre. De skulle have chauffører til at transportere de ældre, frivillige til at holde samtalen kørende og 12 værter, så der ikke blev drevet rovdrift på dem.

Nu består en teselskabsgruppe på 10 frivillige og 8 ældre. Uden det har påvirket tilfredsheden negativt. Faktisk har det vist sig, at værterne gerne vil lægge hus til mere end et par gange om året, og de ældre synes det er rart, at de kan komme lidt mere til orde.

Altinget logoCivilsamfund
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget civilsamfund kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00