Unge frivillige skal løfte de svageste skolebørn fagligt

BOGCAFE: Frivillige i læringscafeer skal give de mest udsatte børn på 30 folkeskoler landet over et både fagligt og socialt løft. Danmarks Lærerforening er ikke udelt begejstret.

Frivillige skal give de svageste elever et løft i læringscaféer på 30 folkeskoler. Billedet her er fra en af Red Barnet Ungdoms lektiecaféer. 
Frivillige skal give de svageste elever et løft i læringscaféer på 30 folkeskoler. Billedet her er fra en af Red Barnet Ungdoms lektiecaféer. Foto: Red Barnet Ungdom
Carsten Terp Beck-Nilsson

Når Oliver fra blokken falder fra i matematik, fordi han ikke kan følge med i undervisningen, skal han have tallene ind på en anden måde. Og det får han mulighed for i en af de læringscafeer, Red Barnet Ungdom vil oprette på 30 folkeskoler rundt omkring i landet over de kommende to år.

Her skal frivillige i alderen 15-30 år gennem såkaldt aktiv læring give de ressourcesvage elever et ordentligt løft i både deres faglige, sociale og personlige kompetencer.

“Vores mål er at nå de børn, som er socialt og fagligt udfordrede, og være med til at ruste dem til et godt skoleliv, så de får gode forudsætninger for at få en ungdomsuddannelse og det liv, de gerne vil have,” siger Lotte Juul Mikkelsen, projektleder for læringscaféer og skolesamarbejde i Red Barnet Ungdom.

Læring skal leges ind i børnene
I forvejen driver Red Barnet Ungdom lektiecafeer på flere folkeskoler. Men foreningens erfaring er, at nogle børn har brug for mere end bare hjælp til lektier. De skal støttes i skolelivet som helhed. Derfor udvider foreningen både antallet af cafeer og bygger mere faglighed ind i dem.

Hvad hvis nogle af de frivillige pludselig falder fra, fordi der er andre ting i deres liv, som får mere betydning?

Bjørn Hansen
Danmarks Lærerforening

“Der er rigtig mange fagligt svage og udsatte børn, som mangler motivation for skolearbejdet, og som mistrives i skolen. Vi håber, vi kan være med til at give dem nogle succesoplevelser,” siger Lotte Juul Mikkelsen.

Det skal ske igennem såkaldt aktiv læring, hvor fagligheden bliver leget ind i børnene. Som eksempel nævner Lotte Juul Mikkelsen øvelsen “Fluesmækker”, hvor børnene deles op i to hold og får nogle regnestykker. Den elev, der hurtigst har svaret, skal løbe op og smække det på tavlen.

Vores mål er at nå de børn, som er socialt og fagligt udfordrede og være med til at ruste dem til et godt skoleliv.

Lotte Juul Mikkelsen
Red Barnet Ungdom

“Vi vil have fokus på læring gennem at samarbejde og have det sjovt. Det styrker samtidig børnenes personlige og sociale kompetencer,” siger hun.

Lærerne: Sårbart at drive det med frivillige
Aktiviteterne i læringscafeerne planlægges i tæt samarbejde med lærerne på de enkelt skoler, som kender børnenes behov og udfordringer. Og det er alfa og omega, fordi det er lærerne, der har kompetencen til at give eleverne den undervisning, de skal have, påpeger Bjørn Hansen, som er formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.

Han glæder sig over, at der kommer et tilbud til de svageste børn i klasserne. 

“For det er jo dem, skolerne har vanskeligt ved at give tilbud, fordi der mangler ressourcer,” siger Bjørn Hansen.

Men samtidig er han bekymret over, at caféerne skal drives af frivillige.

“For det første tror jeg ikke på, at der er frivillige nok til, at vi kan hjælpe børn på alle landets skoler. For det andet er jeg bekymret for, at det bygger på netop en frivillig indsats,” siger han og uddyber:

“Hvad hvis nogle af de frivillige pludselig falder fra, fordi der er andre ting i deres liv, som får mere betydning? Så forsvinder de, og så mangler man den indsats til nogle elever, som de netop er ved at bygge relationer til.”

De frivillige forpligter sig
Lærerne behøver imidlertid ikke bekymre sig over de frivilliges stabilitet, beroliger Lotte Juul Mikkelsen. Hun understreger, at Red Barnet Ungdom har mange års erfaring med at drive frivillige projekter, og at de unge forpligter sig til at tage en tørn på minimum seks måneder som frivillige. Og det er de meget bevidste om, fortæller hun.

“Og så bliver man en del af en frivilliggruppe på 8-10 personer. Det betyder, at hver læringscafé er godt bemandet, så der er flere frivillige, end der er behov for pr. åbningsdag, og arbejdsbyrden realistisk,” siger Lotte Juul Mikkelsen.

Fondsstøtte til udvikling og etablering
Egmont Fonden støtter udvikling og etablering af læringscafeerne med to millioner kroner over de næste to år. Direktør for Støtte- og Bevillingsadministrationen, Henriette Christiansen, glæder sig både over at kunne bidrage til at styrke civilsamfundets rolle på læringsområdet og over at give nogle af de svageste børn et systematisk læringstilbud.

“Vi ser nogle perspektiver i at arbejde så systematisk med børns læringsudfordringer - måske i modsætning til lektiecafeernes fokus på at få afleveret morgendagens stil. I læringscafeerne kan man have et længerevarende fokus på børnenes udvikling,” siger hun og tilføjer:

“Og så synes vi, at indsatsen med at kombinere sociale, faglige og personlige kompetencer er meget perspektivrig.”

Skolerne skal overtage driften
Konceptet er lige nu ved at blive foldet ud på 20 skoler. Og det er planen, at der skal være 30 læringscaféer ved udgangen af 2018.

Til den tid er det forhåbningen, at skolerne eller kommunerne selv vil overtage udgifterne til drift. Og i Red Barnet Ungdom fortæller Lotte Juul Mikkelsen, at foreningen allerede nu er i dialog med skoler og kommuner for at sikre forankringen.

I Danmarks Lærerforening er Bjørn Hansen imidlertid ikke helt tryg.

“Der er ingen tvivl om, at der vil blive ved med at være elever, der har brug for denne indsats. Men jeg tror ikke, kommunerne vil få råd til at betale for indsatsen,” siger han.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00