Ny undersøgelse: Patienter skal inddrages mere

PATIENTINDDRAGELSE: Ny undersøgelse fra KORA peger på, hvordan ledelsen kan gå forrest for at indfri ambitionerne om mere brugerinddragelse i sundhedsvæsenet.

I fremtiden skal patienterne og deres pårørende inddrages mere i mødet med sundhedsvæsenet. I dag eksisterer der for mange forhindringer i forhold til at indfri ambitionerne om mere brugerinddragelse.

Det peger KORA på i en ny undersøgelse. KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, laver analyser og forskning om og til kommuner og regioner.

Undersøgelsen fra KORA viser, hvordan ledelsen kan gå forrest i inddragelsen af patienter og pårørende. Undersøgelsen peger på tre eksempler, hvor brugerinddragelse allerede er en realitet.

"Alle de tre ledelser har valgt brugerinddragelse som et værktøj til at løse nogle organisatoriske udfordringer, som f.eks. ineffektive møder, lange ventetider eller unødvendige kontroller. Men alle steder er der også et stærkt ønske om at skabe en bedre kvalitet for patienterne," siger seniorprojektleder Christina Holm-Petersen, som står bag undersøgelsen, i en pressemeddelelse fra KORA.









0:000:00