Hvordan lokker man hjemmehjælperen til at grave sin egen grav?

GULERØDDER: Det kræver stærke ledelsesværktøjer at få den kommunale plejesektor til at omfavne velfærdsteknologien. Og manglen på incitamenter er en væsentlig årsag til, at de økonomiske gevinster ikke er realiseret. Det viser nye tal fra Teknologisk Institut.

Foto: Colourbox
Klaus Ulrik Mortensen

Et af velfærdsteknologiens store mysterier har altid haft et særegent, eksistentialistisk skær.

Hvordan overtaler man medarbejderen til at overflødiggøre sig selv?

Det tåler ikke sammenligning med ønsket om at lade fortidens krigsfanger grave deres egen grav.

Alligevel kan ledelsens instruks om, at hjemmeplejen i en given kommune skal gøre brug af ny teknologi, som på sigt vil føre til afskedigelser, føles som et overgreb på medarbejderne. Og derfor anses netop frontpersonalet som den største barrierer for, at velfærdsteknologierne tages i brug.

Fakta
Altinget kigger i anledning af den runde fødselsdag den kommende tid nærmere på velfærdsteknologiens fremtid.

Det sker gennem en blanding af artikler og debat.

Og skulle man have lyst til at blande sig i debatten, er man mere end velkommen til at kontakte debatkoordinator Henrik Axel Buchter på [email protected].

Evigt paradoks
Det viser resultaterne af en ny spørgeskemaundersøgelse fra Teknologisk Institut. Tallene præsenteres på en udsolgt konference torsdag i Odense, som samtidig markerer tiåret for arbejdet med velfærdsteknologi.

“Det er et paradoks, som altid har været der. Det er terapeuterne, sygeplejerskerne og hjemmeplejerne, som arbejder med teknologien. Man kan sagtens sidde i centraladministrationen og beslutte, at man skal have velfærdsteknologi i kommunerne. Men hvis ikke frontpersonalet ønsker at bruge teknologierne, så bliver de ikke implementeret i praksis,” forklarer Jørgen Lykkegaard.

Man kan sagtens sidde i centraladministrationen og beslutte, at man skal have velfærdsteknologi i kommunerne. Men hvis ikke frontpersonalet ønsker at bruge teknologierne, så bliver de ikke implementeret i praksis.

Jørgen Lykkegaard
Chef, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi, Teknologisk Institut

Han er chef for Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi. Og ser dilemmaet som udtryk for, at man ikke har formået at skabe de nødvendige incitamentsstrukturer.

“Det er den klassiske diskussion om kolde robotter kontra varme hænder. Der er en risiko for, at teknologierne overflødiggør dem. Det er en af forklaringerne på, at man aldrig har knækket nødden til at realisere gevinsterne,” siger han.

0:000:00