Debat

KL: Sådan forvandles pilotprojekter til storskala-implementering

DEBAT: Kommunerne skal blive bedre til at dele viden internt og på tværs af kommunegrænserne, hvis der skal sættes skub i udbredelsen af velfærdsteknologi. Det skriver Gitte Duelund Jensen, Leder af Center for Velfærdsteknologi i KL.

Kommunerne skal blive bedre til at dele viden internt og på tværs af kommunegrænserne, hvis der skal sættes skub i udbredelsen af velfærdsteknologi, skriver Gitte Duelund Jensen, Leder af Center for Velfærdsteknologi i KL.
Kommunerne skal blive bedre til at dele viden internt og på tværs af kommunegrænserne, hvis der skal sættes skub i udbredelsen af velfærdsteknologi, skriver Gitte Duelund Jensen, Leder af Center for Velfærdsteknologi i KL.Foto: KL
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gitte Duelund Jensen
Leder af Center for Velfærdsteknologi, KL

De fleste afprøvningsprojekter har desværre den samme fællesnævner; storskala-implementeringen er udeblevet, og projektets erfaringer er arkiveret et ukendt sted i kommunens journalsystem.

Gitte Duelund Jensen
Leder af Center for Velfærdsteknologi, KL

Vi ved, det virker. Så hvorfor praktiserer vi det ikke? Digitale og teknologiske velfærdsløsninger er kommet for at blive. Det kan der vist ikke længere være tvivl om.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på , 
hvordan man bedst muligt udbreder den bedste velfærdsteknologi på tværs af kommuner og regioner.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Med den nuværende demografiske udvikling og en nær fremtid, der kalder på, at ”færre skal gøre mere, bare bedre og billigere”, er det offentlige nu i en position, hvor vi er tvunget til at gentænke et af velfærdens kerneområder. Det kalder på en stillingstagen til: Hvad er god borgerservice?

God borgerservice er, når kommunerne leverer indsatser, der skaber størst mulig kvalitet i ydelserne til borgeren, og understøtter, at borgeren i videst muligt omfang kan klare sig selv.

I takt med den teknologiske udvikling oplever vi i dag, at befolkningens forventninger til det offentlige overhaler den måde, vi traditionelt har leveret service på. Man fristes til at spørge: Hvorfor skal jeg transportere mig ned på borgerservice, socialcenteret eller lignende, når jeg kan løse problemet hjemmefra? Eller hvorfor skal jeg en hel formiddag afvente besøg fra hjemmesygeplejersken, hvis jeg selv kan måle mine værdier og derefter konsultere hende over en videosamtale på Ipad’en?

Vi afprøver på livet løs
Kommunerne har de seneste år flittigt afprøvet digitale velfærdsløsninger og velfærdsteknologi, som fx forflytningsteknologier og vasketoiletter, og demonstreret, at teknologier bidrager positivt på tre bundlinjer: Teknologien giver kvalitet i indsatsen, når den giver den enkelte større livskvalitet ved at blive selvhjulpen.

Teknologien giver et bedre fysisk arbejdsmiljø, når medarbejderen skånes for belastende arbejdsstillinger.

Og teknologien er tidsbesparende og skaber et økonomisk råderum i kommunekassen, som blandt andet kan bruges til at hjælpe de borgere, der ikke længere kan hjælpe sig selv.

Der eksisterer i dag evalueringsrapporter på alt fra elektroniske bleer til strømpe-påtagere til støttestrømper, men de fleste afprøvningsprojekter har desværre den samme fællesnævner. Storskala-implementeringen er udeblevet, og projektets erfaringer er arkiveret et ukendt sted i kommunens journalsystem.

Fælleskommunalt program for udbredelse 
For at sætte skub i storskala-udbredelsen af modne og velafprøvede velfærdsteknologier indgik KL og regeringen i 2013 en aftale om et fælleskommunalt program for udbredelse af velfærdsteknologi. I forlængelse af aftalen oprettede man Center for Velfærdsteknologi i KL. Programmet har bl.a. til formål netop at facilitere velfærdsteknologiske netværk og understøtte udveksling af best practice på området.

De hidtidige erfaringer fra programmet viser, at hvis det velfærdsteknologiske område skal blive ved med at udvikle sig, så skal vi i kommunerne blive bedre til at dele viden på tværs af kommunegrænsen – og ikke mindst: dele viden internt i egen organisation. For én ting er selve adgangen til viden om best practice. Noget andet er at praktisere best practice.

Fra pilotprojekt til storskala-implementering
Center for Velfærdsteknologi har det seneste års tid udviklet en bred palet af redskaber, som på hver sit område understøtter de kritiske led i implementeringsarbejdet med velfærdsteknologi. Redskaberne er best practice.

Men en succesfuld storskala-implementering ser vi kun der, hvor kommunerne formår at gøre de praktiske forandringer så konkrete som muligt. Det vil sige: får kommunikeret til de rette kollegaer på rådhuset, i hjemmeplejen, på hjælpemiddeldepotet og får sikret, at teknologien er forankret i kommunens overordnede visioner, politikker og øvrige aktiviteter. Der er i disse tilfælde tale om en praktisering af best practice, hvor eksisterende viden og andre kommuners erfaringer tilpasses lokale forhold, og den enkelte kommunes arbejdsgange og organisering.

Vi har derfor netop udviklet, hvad vi kalder en velfærdsteknologisk parathedsmåling. Et redskab som kobler eksisterende viden om en konkret teknologi sammen med den enkelte kommunes organisatoriske forudsætninger for at høste teknologiens potentialer – på alle tre bundlinjer.

God borgerservice er driveren
De små projektgruppers tid er ved at være ovre, og det er på tide, at kommunerne for alvor høster de potentialer for god borgerservice, som allerede er dokumenteret i mange digitale velfærdsløsninger.

Teknologierne er modne, efterspørgslen i befolkningen er stigende, og tiden er nu inde til, at kommunerne i højere grad end i dag kravler op på skuldrene af hinanden og står på al den viden, der allerede er samlet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Duelund Jensen

Programchef, Økonomisk Politisk Center, KL
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 2003)

0:000:00