Ny rapport: Google og Facebook udhuler mediernes forretning

RAPPORT: Mere end halvdelen af udbyttet af mediernes digitale annoncer ender i lommerne på Google og Facebook. Det er én af konklusionerne i ny medierapport fra Kulturstyrelsen.

Google og Facebook får mere end halvdelen af de kroner, medierne tjener på internetannoncer. 
Google og Facebook får mere end halvdelen af de kroner, medierne tjener på internetannoncer. Foto: /ritzau/Matt Rourke
Daniel Bue Lauritzen

Der er enorm vækst i de danske mediers digitale annoncemarked.

Fra 2015 til 2016 voksede markedet med en halv milliard kroner, og over det seneste årti er de samlede indtægter næsten fordoblet.

Men medierne har svært ved at få del i den stigende omsætning. Langt størstedelen af væksten ender nemlig i Silicon Valley hos giganterne Google og Facebook.

Det er én af konklusionerne i Kulturstyrelsens nye rapport, Globaliseringen af den danske mediebranche, der er blevet til i samarbejde mellem Mandag Morgen, CBS og Aalborg Universitet i København.

Og det er en kæmpe udfordring for medierne, vurderer Lisbeth Knudsen, direktør og chefredaktør for Mandag Morgen.

"Det, mediehusene skulle leve af, når print går ned i oplag og annonceindtægterne på print svigter, var den digitale omsætning. Men den kommer ikke til mediehusene. Den ender i stedet primært hos Google og Facebook," siger Lisbeth Knudsen og fortsætter:

"De opsamler den stigning, der sker i den digitale annonceomsætning. Hvis man tager det internationale perspektiv, så er det i USA og England mere end 90 procent af den forøgede annonceomsætning, der går til de to firmaer," siger hun.

Artiklen fortsætter under diagrammet

Forretningsmodel søges
Den nye rapport giver et hidtil uset omfattende billede af, hvor presset en situation medierne befinder sig i. Det mener Lisbeth Knudsen, der onsdag præsenterer resultaterne for kulturminister Mette Bock (LA).

"Den giver et 360-graders blik på den danske mediebranches situation. Og med det perspektiv kan vi se, at tendenserne i medieudviklingen er langt mere massive, end hvad vi umiddelbart har gået og forestillet os," siger hun.

De svigtende annonceindtægter, der ifølge Lisbeth Knudsen skulle have dannet fundament for medierne i fremtiden, erstattes ikke umiddelbart af andre indtægtskilder. For selvom stadig flere vælger online-abonnementerne til, er det de forkerte kunder, der bider på.

"Mediehusenes forretningsmodeller, der er baseret på annonce- og abonnementsindtægter, bliver udhulet. Man er i endnu højere grad afhængig af, at modtagerne gider betale for indholdet i den digitale form. Her siger rapporten, at der er en positiv tendens. Men det ligner, at det primært er de loyale kunder, der følger med over på den nye platform. Det er ikke nye – og slet ikke unge – kunder, der har lyst til at betale," siger hun.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lisbeth Knudsen

Strategidirektør, Altinget og Mandag Morgen, formand, Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, Odense Symfoniorkester og Rønnow, Leth og Gori Arkitekter, Foreningen TjekDet og Demokratikommissionen, bestyrelsesleder, Niras
journalist (DJH 1975)

Mette Bock

Sognepræst, Horsens Provsti, tv-vært, Dk4, fhv. kultur- og kirkeminister og MF (LA)
cand.phil. i filosofi (Odense Uni. 1982), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1986)

0:000:00