Sjælland sætter fokus på velfærdsteknologi

TVÆRKOMMUNALT: Finanskrisen kan være ovre, før vi fatter det, og så risikerer kommunerne at stå med alvorlig arbejdskraftmangel. Derfor skal vi sætte gang i velfærdsteknologien, mener formand for Velfærdsinnovation Sjælland, kommunaldirektør i Holbæk, Hans Søie.
Foto: www.colourbox.com
Klaus Ulrik Mortensen

Lad dig ikke narre: Godt nok hænger Danmark stadig fast i lavvækstdynget, men der skal ikke hugges mange alen af arbejdsløshedskøerne, før den tidligere spirende arbejdskraftmangel er tilbage i fuldt flor.

"Allerede om fem år kan kommunerne risikere at stå med en stor udfordring i forhold til at skaffe arbejdskraft. Finanskrisen udsatte problemet ved at sende en del personer tilbage i arbejdsløshedskøen, og en del af dem har søgt over i den offentlige sektor. Men lige så hurtigt som krisen kom, lige så hurtigt vil vi vende tilbage til den tidligere situation på arbejdsmarkedet."

Det vurderer kommunaldirektør i Holbæk Kommune og formand for det nystartede samarbejdsorgan Velfærdsinnovation Sjælland (VIS), Hans Søie.

Projekter udvælges næste måned
VIS er et samarbejde mellem 17 sjællandske kommuner, der med udgangspunkt i projektledernetværket K17's tanker ønsker at sætte fokus på brugen af velfærdsteknologi.

Velfærdsteknologi skal aldrig erstatte den personlige kontakt, men hvis en borger har behov for 6-8 besøg i løbet af en dag, så er det måske smartere, hvis Fru Olsen kan nøjes med fire faste besøg og så ellers kommunikere med hjemmeplejen via skærmen, når hun har brug for hjælp.

Hans Søie
Kommunaldirektør, Holbæk Kommune

Når den strategiske styregruppe mødes i begyndelsen af september, vil man her sætte navn på de 15 projekter, der over de næste tre år skal testes blandt medlemskommunerne, førend de fem bedste løsninger i sidste ende udvælges og implementeres.

Hans Søie har derfor i skrivende stund ikke mandat til at fremhæve projekter, som, han mener, fortjener særligt fokus. Til gengæld understreger han, at velfærdsteknologi handler om andet end at skaffe hurtig arbejdskraft.

"Et andet element er at give borgerne bedre mulighed for at tilrettelægge deres eget liv. I dag hvis en borger skal på toilettet, er han afhængig af, at hjemmehjælperen kommer på bestemte tidspunkter. Får han installeret et elektronisk toilet, har han pludselig vundet en stor personlig frihed," fremhæver kommunaldirektøren.

Teknologi sprænger ikke kommunekassen
Og selv om bemeldte toilet koster 50.000 kroner stykket, ser han ikke velfærdsteknologiernes indtog som en bombe under kommunekasserne.

"Der er ikke nogen, der siger, at Holbæk Kommune skal købe 200 toiletter på en gang. Velfærdsteknologiske løsninger er ikke noget, der skal indføres ved et snuptag, men ved en lang glidende bevægelse," siger han og pointerer, at eksempelvis en loftslift installeret i et privat hjem tjener sig selv hjem i løbet af et halvt år, fordi den nøjes med at betjenes af en enkelt person.

Nogle af de største udfordringer ved indførsel af ny teknologi på velfærdsområdet er frygten for dehumanisering af plejen samt udsigten til massefyringer som følge af robotternes indtog.

0:000:00