Minister klar med jobannoncer: Syv direktører skal findes

SKAT: Skatteministeriet har netop slået syv direktørstillinger op til de syv nye styrelser, der skal oprettes, efter ministeren nedlagde SKAT tilbage i juni

Foto: Krabbe Lars/Polfoto

Karsten Lauritzens beslutning om at opdele SKAT i syv nye styrelser har nu affødt syv opslag om direktørstillinger. Det oplyser Skatteministeriet til Altinget.

De nye direktørstillinger kommer ifølge Skatteministeren til at fokusere på ledelse samt kerneopgaverne i de respektive styrelser. 

"Regeringens omfattende genopbygning af skattevæsenet hviler på de syv nye, specialiserede fagstyrelser. Derfor er det afgørende, at vi får dygtige kvinder og mænd i spidsen for styrelserne. Det er et af de første skridt hen imod en ny og bedre skatteforvaltning, som danskerne kan have tillid til" udtaler Karsten Lauritzen i en skriftlig kommentar til Altinget.

Hvem har ansvar for hvad?
Efter en årrække med skandalesager hos SKAT besluttede regeringen tilbage i juni at nedlægge SKAT, som vi kender det i dag, og oprette et helt nyt skatteforvaltningssystem. Beslutningen blev truffet som resultat af en centralisering af SKAT, som skatteministeren på daværende tidspunkt sagde gik ud over fagligheden. "Det er ikke noget, nogen har ønsket, men det er det, der kan ske, når man bygger så stort et system op" sagde han dengang til Berlingske.

Nu efterspørger Lauritzen øget specialisering, og han vil gøre det klart, hvem der har ansvar for hvad - særligt på ledelsesniveau. "Det har jeg også brug for som minister" siger ministeren til Altinget.

Med de nye stillingsopslag er Skatteministeriet nu officielt på udkig efter syv direktører, der kan tage vare på følgende syv nye styrelser:

  • Skattestyrelsen - Afregning og kontrol af skatter og afgifter på person, erhvervs- og selskabsområdet.
  • Gældsstyrelsen – Inddrivelse af gæld til det offentlige.
  • Motorstyrelsen – Registrering, afgiftsberegning og kontrol af motorkøretøjer i Danmark.
  • Toldstyrelsen – Afregning og kontrol på toldområdet.
  • Vurderingsstyrelsen – Offentlig vurdering af ejendomme og grunde.
  • Forenkling- og Udviklingsstyrelsen – Drift, vedligeholdelse og udvikling af it-systemer, behandling af
    data samt målrettede udviklings- og forenklingsprojekter på tværs af skatteforvaltningen.
  • Administrations- og servicestyrelsen – Varetagelse af fællesfunktioner som HR, bygninger, indkøb,
    fakturahåndtering og bogføring.

De nye styrelser sættes i drift den 1. juli 2018 og ansøgningsfristen til de nyopslåede stillinger er den 10. september 2017. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

0:000:00