Søgaard: Tiden er moden til at se på offentlig ledelse

STYRING: Den nye formand for regeringens ledelseskommission, Allan Søgaard, oplever at timingen er god til at give offentlig ledelse et eftersyn. Han skal ved årets udgang levere praktiske anbefalinger til bedre ledelse.

Allan Søgaard er tidligere koncernchef i Falck og har blandt andet siddet med i et udvalg under kvalitetsreformen. (Arkivfoto)
Allan Søgaard er tidligere koncernchef i Falck og har blandt andet siddet med i et udvalg under kvalitetsreformen. (Arkivfoto)Foto: Linda Kastrup/Scanpix
Sine Riis Lund

Der er altså noget at hente i den offentlige sektor, fordi der er helt åbenlyse forskelle, som ikke kun, men i høj grad, er begrundet i ledelse.

Sophie Løhde (V)
Innovationsminister
Fakta
Ledelseskommissionen er et af flere spor i regeringens bestræbelser på at udvikle den offentlige sektor. Om nogle uger vil regeringen præsentere et arbejdsprogram for en samlet reform af sektoren.

Kommissionen består af følgende medlemmer:

  • Allan Søgaard Larsen, tidl. koncernchef, Falck A/S [formand]
  • Lotte Bøgh Andersen, professor, Aarhus Universitet
  • Eva Zeuthen Bentsen, partner Odgers Berndtson, tidl. direktør, Gentofte Hospital
  • Marianne Thyrring, direktør, Danmarks Meteorologiske Institut
  • Lasse Jacobsen, kommunaldirektør, Viborg Kommune
  • Dorthe Gylling Crüger, adm. direktør, Sygehus Lillebælt
  • Emma Winther, centerleder, Plejecenter Kastaniehaven, Vejle Kommune
  • Birgit Lise Andersen, skoleleder, Strandgårdsskolen, Ishøj Kommune
  • David Hellemann, koncerndirektør, Nykredit, tidl. departementschef, Finansministeriet
  • Alfred Josefsen, ejer af ledelsesfirmaet Alfred A/S, tidl. adm. direktør, Irma

Åh nej, ikke flere papirer og dokumenter om god ledelse. Der er brug for mere ledelsesrum, ikke flere kodekser.

Denne type røster hørtes landet over blandt de lokale ledere, da regeringen i efteråret 2016 offentliggjorde, at de ville nedsætte en ledelseskommission.

Men onsdag kom den så, ledelseskommissionen. Ti mænd og kvinder skal de kommende ti måneder kortlægge og analysere offentlig ledelse og komme med konkrete anbefalinger, der kan styrke kvaliteten af offentlig ledelse i fremtiden.

Dokumentation

Kommissionen skal

  • Afdække gruppen af offentlige ledere, herunder hvad der karakteriserer dem, deres vilkår og udfordringer. Herudover kortlægge et relevant udsnit af ledere i forhold til karrieremønstre samt forhold omkring rekruttering og ledelsesudvikling. Beskrivelsen skal blandt andet vise bevægelser af viden og erfaringer på tværs af den offentlige sektor samt mellem den offentlige og private sektor.
  • Vurdere styrker, udfordringer og rammevilkår for offentlig ledelse, herunder analysere de udfordringer offentlige ledere står over for aktuelt og fremover samt identificere mulige ledelsesmæssige årsager til variationer i resultatskabelse og effekt. Herudover vurdere i hvilket omfang og med hvilken værdi erfaringer med ledelsesindsatser deles og spredes på tværs af den offentlige sektor såvel som mellem den private og offentlige sektor.
  • Komme med konkrete anbefalinger til hvilke indsatser, der kan fremme og understøtte en styrkelse af ledelseskvaliteten i den offentlige sektor, så der skabes konkrete resultater til gavn for borgere og virksomheder. Anbefalingerne kan blandt andet pege på, hvordan koblingen mellem styring og faglighed kan kvalificeres gennem ledelse, hvordan mobilitet og erfaringsudveksling mellem sektorerne kan øges, hvordan ledelse kan skabe endnu større fokus på resultater, og hvordan ledelse kan gøres mere helhedsorienteret mv.

 

Kilde: Kommissorium for ledelseskommissionen, Finansministeriet


0:000:00