Afgiftsanalysen blev alligevel ikke energibranchens forløsning

AFGIFTER: Afgiftsanalysen blev ikke det forløsende brag, som branchen gennem fire år havde sat næsen op efter. Nu venter man på de sidste analyser og håber, at vejen væk fra PSO ikke skader arbejdet.

Foto: Colourbox
Klaus Ulrik Mortensen

Et tweet fra Dansk Fjernvarme giver tirsdag middag et godt indtryk af de enorme forventninger til afgiftsanalysen.

Her ser man en biograf tæt pakket med de karismatiske gule og buksedragtsbærende Minions, som hujer og klapper i én uendelighed. Og ved siden af teksten: "Den samlede energibranche, når afgiftsanalysen endelig præsenteres".

Det kræver dog ikke mange minutter i telefonen med analysechef Jesper Koch at finde ud af, at begejstringen ikke helt kan måle sig med sekvensen fra animanitionsfilmen. Tværtimod er der i brancheorganisationen en følelse af svag skuffelse.

“Det er jo ikke, fordi det buldrer derudaf med nye initiativer. En stor del af analysen af lærebogsstof og præsentation af almindeligheder. Og der havde vi nok håbet på, at man i højere grad ville komme med anbefalinger, som viste en vej fremad for sektoren,” siger Jesper Koch.

En stor del af analysen af lærebogsstof og præsentation af almindeligheder. Og der havde vi nok håbet på, at man i højere grad ville komme med anbefalinger, som viste en vej fremad for sektoren.

Jesper Koch
Analysechef, Dansk Fjernvarme

PSO er fornuftigt men...
Nu skal første halvleg af afgiftsanalysen, som tirsdag formiddag blev præsenteret på Skatteministeriets hjemmeside, heller ikke gøres værre, end den er, pointerer han. Analysechefen i Dansk Fjernvarmes tænketank, Grøn Energi, mener, at tanken om at afskaffe PSO-afgiften ser ‘fornuftig ud’. Og især hvis den erstattes med den hævelse af bundskatten, som regeringen foreslår.

Analysen konkluderer, at en sådan afgiftsomlægning vil give en samfundsøkonomisk gevinst på cirka to milliarder kroner årligt. Og så har ændringen set med fjernvarmens øjne den fordel, at det gør løsninger som varmepumper mere konkurrencedygtige.

“Det er fint, at man lægger op til at gøre varmepumper mere attraktive ved at fjerne afgifter på at bruge strøm til varme,” siger Jesper Koch.

Han kan dog ikke undertrykke det ‘men’, som hele tiden lurer i mundhulen, og som er en konsekvens af, at afgiftsanalysen i nu fire år er blevet fremhævet som svaret på sektorens problemer. Hvad skal erstatte fjernvarmeværkernes grundbeløb, som i 2018 løber ud? Og hvordan får man udnyttet de store mængder overskudsvarme fra virksomhederne, som hver dag slippes ud af skorstene?

Tør ikke tro på reform af overskudsvarme
Jesper Koch er udmærket klar over, at netop spørgsmålet om nyttiggørelse af overskudsvarme er en af de fire delanalyser, som endnu ikke er offentliggjort. Men på baggrund af formuleringer i det eksisterende materiale om nødvendigheden af afgiften på overskudsvarme finder han det svært at forestille sig, at regeringen lægger op til markante ændringer.

Dokumentation

Energiforliget fra 2012 satte blandt andet gang i syv afgiftsanalyser, som skulle gøre politikerne og samfundet klogere på, hvordan den grønne omstilling bedst kunne indrettes. Her er de syv spor i analysen:

  1. Udviklingen i afgifts- og tilskudsgrundlag: Udviklingen i afgifts- og tilskudsgrundlaget på længere sigt skal undersøges i forhold til grøn og bæredygtig omstilling af energiforsyningen og konsekvenserne for provenuet på området.
  2. Omkostninger til offentlige forpligtelser (PSO): Udviklingen i PSO- ordningen undersøges særskilt, herunder ordningens betydning for erhvervslivets konkurrenceevne. Endvidere undersøges det, om gennemsigtigheden for de årlige PSO-indtægter kan øges.
  3. Omfanget af ikke-regulerede eksternaliteter ved energiforbrug: Potentialet for øget omkostningseffektivitet i afgifts- og tilskudssystemet vurderes ved identifikation af ikke-regulerede eksternaliteter ved energiforbrug. Samspillet mellem kvote-, tilskuds- og afgiftssystemet, herunder dobbeltregulering, indgår i analysen.
  4. Afgifts- og tilskudssystemets virkninger på indpasning af grøn energi: Der gennemføres en analyse af, hvordan de gældende afgifter og tilskud sikrer rammevilkårene for en øget indpasning af grøn energi, herunder understøtter udbredelsen af intelligente elnet (Smart Grids), lagring af energi samt muligheden for brug af dynamiske elafgifter, PSO og tariffer. Endvidere belyses de samfundsøkonomiske omkostninger ved øget indpasning af vedvarende energi.
  5. Nyttiggørelse af overskudsvarme: Der gennemføres en analyse af, hvordan afgifter og tilskud understøtter bedre muligheder for nyttiggørelse af overskudsvarme, således at der også på dette område sikres de rette incitamenter for en forbedret energieffektivitet.
  6. Fremtidigt tilskud til landvind: Der gennemføres en analyse af, hvordan tilskudssystemet til landvindmøller kan sammensættes mere optimalt for at sikre den ønskede omstilling.
  7. Administrative byrder: Det undersøges, hvordan de administrative byrder for erhvervene ved tilskuds- og afgiftssystemet kan nedbringes, og hvordan myndighedsopgaverne kan effektiviseres.

Regeringen kunne tirsdag præsentere tre af analyserne: 1, 2 og 6. Det vides ikke, hvornår de sidste fire analyser bliver præsenteret.


0:000:00