Debat

Alternativet: Slingrekurs skader omstilling til elbiler

DEBAT: Arrivas 400 dele-elbiler er knap kommet på de københavnske gader, før projektet er truet. Løftet om, at elbiler skal kunne parkere gratis i byerne, er blevet trukket tilbage, og det kan skade omstillingen til elbiler, skriver Christian Poll (ALT). 

Slingrekurs truer omstillingen til elbiler, skriver Christian Poll (ALT). 
Slingrekurs truer omstillingen til elbiler, skriver Christian Poll (ALT). Foto: Folketinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Poll (ALT)
Klima-, miljø- og transportordfører

Vi bør absolut arbejde for at give særlige privilegier for elbilerne – herunder både fritagelsen for registreringsafgift samt fritagelse for parkeringsafgift. 

Christian Poll (ALT)
Klima-, miljø- og transportordfører

Den grønne omstilling må ikke tages til gidsel i skiftende regeringers slingrekurs, som det er ved at blive tilfældet for elbilerne.

Fakta
En ny, blå regering varsler nye tider på transportområdet. 

Transportdebatten benytter anledningen og spørger et nyt hold af debattører: Hvad kommer en ny, blå regering til at betyde for transportområdet de næste fire år? Hvad er godt, og hvad er skidt i regeringsgrundlaget? Og har Venstre udeladt noget, der burde have været taget med?

Du kan også deltage i debatten. Send dit indlæg til [email protected]

Problemet er, at den netop offentliggjorte bekendtgørelse for parkering ved offentlige veje, der var forventet at fritage elbiler for parkeringsafgift, ikke gør det. Det er meget ærgerligt og jo altså direkte skadeligt for omstillingen til elbiler.

Flere privilegier til elbiler
At Norge har cirka 50.000 elbiler, mens vi her i Danmark blot har 3.000, skyldes til dels, at de i Norge har været rigtig gode til at give ejerne af elbiler særlige privilegier, for eksempel gratis parkering, tilladelse til at køre i busbaner og så videre. Og så har de i Norge fritaget elbilerne for registreringsafgift, hvilket vi så absolut bør fortsætte med herhjemme.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Fremtidens CO2-reduktioner skal især komme fra landbruget og transportsektoren, hvorfor vi må rydde alle barriere af vejen – ikke opstille nye ved at trække løfter tilbage.

Dele-elbilerne er en helt oplagt god idé. Dels fordi de nærmest ikke forurener, og dels fordi de er mere i brug – dermed optager de kun parkeringspladser i kortere tid ad gangen. Det er det stik modsatte billede af konventionelle biler, der holder parkeret langt størstedelen af deres levetid.

Årsagerne til at støtte op om elbilernes udbredelse er mange, og det forstod Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, SF, Socialdemokraterne og Radikale Venstre da også, da de indgik aftalen om gratis parkering for elbiler.

V bør lytte til kritik
Intet er ændret fra dengang i 2014, da aftalen blev indgået. Eller jo, faktisk. Vi er blevet endnu mere bevidste om, hvor stort behovet for akut handling i forhold til at imødegå klimakrisen er. Vi bør absolut arbejde for at give særlige privilegier for elbilerne – herunder både fritagelsen for registreringsafgift samt fritagelse for parkeringsafgift.

Og derfor forstår jeg så sandelig også godt, at Det Økologiske Råd, WWF, CLEVER, EON, Dansk Energi og Dansk Elbil Alliance har kritiseret den nye bekendtgørelse, der altså i modsætning til det forventede lukker af for, at elbilerne kan få gratis parkering.

Jeg håber, at regeringen vil lytte til deres indsigelser, så vi for alvor kan få sat fart på en grøn omstilling af privatbilismen. Det vil være helt fantastisk – både i form af mindre støj, mindre trængsel og mindre forurening.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Poll

Specialkonsulent, DTU, afdelingen for Kvantitativ Bæredygtighedsvurdering
civilingeniør (DTU,1991)

0:000:00