Derfor buldrer elbilsalget af sted i Norge

OMSTILLING: Hver måned sælges der lige så mange nye elbiler i Norge, som der er i alt i Danmark. Forklaringen er bedre infrastruktur og flere økonomiske incitamenter til at købe elbil, lyder det fra Niras, der har undersøgt grøn omstilling af bilparken i Danmarks nabolande.

Foto: Hjalte Kragesteen
Hjalte T. H. Kragesteen

38.000.

Så mange elbiler kører der rundt på de norske veje. Til sammenligning runder man i Danmark i april elbil nummer 2.000. Og faktisk bliver der i Norge solgt flere elbiler hver måned, end der er elbiler i Danmark.

Det fortalte projektleder i Niras, Camilla K. Damgaard, under et oplæg onsdag ved Altingets konference " Køreplan 2050: Grøn omstilling i den kollektive trafik".

Niras har nemlig for Energistyrelsen undersøgt, hvad man gør i vores nabolande for at sætte gang i den grønne omstilling af transportsektoren. Og mens Danmark og Sverige har meget få elbiler, så buldrer det af sted i Norge. Det handler ifølge Camilla K. Damgaard om, at man i Norge har haft en meget større palet af tiltag i gang end i Danmark.

Samlet set viser vores undersøgelse, at man er nødt til at have hele paletten af virkemidler i brug, hvis man for alvor vil have gang i den grønne omstilling i Danmark.

Camilla K. Damgaard
Projektleder, Niras

Norge og Danmark har begge fritaget elbiler for registreringsafgidt (udløber i Danmark fra 2016), men oppe nordpå har man derudover også fritaget elbiler fra moms, man har lavet gratis parkering for elbiler på kommunale parkeringspladser, fritaget elbiler fra bompenge og givet mulighed for, at elbiler kan komme hurtigere frem ved at køre i busbaner.

Og så har man stillet rigtig mange gratis ladestationer op, hvor der eksempelvis i Oslo er der over 1200 af slagsen.

"Vi kan se fra Norge, at der helt klart er noget at hente ved at supplere afgiftsfritagelse med andre virkemidler. I Norge peger man selv på, at tilladelsen til at køre i busbaner og afgiftsfritagelse har været de mest effektive virkemidler," lød det fra Camilla K. Damgaard, der dog også kunne berette om, at de mange elbiler er begyndt at skabe trængsel i busbanerne i Oslo.

Sverige har mest vedvarende energi
I Sverige har man satset fuldtonet på biobrændstoffer, og derfor er det småt med elbiler hinsidan. Til gengæld er det lykkes svenskerne at få andelen af vedvarende energi i transportsektoren til at stige med raketfart. Siden 2010 er andelen steget fra godt syv procent til godt 12 procent i 2012.

Også i Danmark går det fremad fra knap én procent i 2010 til knap seks procent i 2012. I Tyskland ligger man jævnt en smule højere end Danmark, mens Norge på trods af elbileventyret (som dog først for alvor er gået stærkt siden 2012) ligger lavt på knap to procent i 2012.

0:000:00