Efter diesel-gate: Politikere vil have nyt EU-agentur

BILER: Tirsdag rammer diesel-gate Europa-Parlamentet, når politikerne skal forsøge at opstramme de smuthuller i lovgivningen, der har ladet bilproducenter fifle med forureningsmålinger. Et nyt EU-agentur er i spil.

Test af dieselbiler fra VW-koncernen førte i 2015 til "diesel-gate". Tirsdag forsøger Europa-Parlamentet at opstramme de smuthuller i lovgivningen, som førte til skandalen. 
Test af dieselbiler fra VW-koncernen førte i 2015 til "diesel-gate". Tirsdag forsøger Europa-Parlamentet at opstramme de smuthuller i lovgivningen, som førte til skandalen. Foto: Christian Charisius / Scanpix
Morten Øyen

Et nyt EU-agentur, der i fremtiden skal tage sig af kontrollen af de europæiske bilmærker.

Fakta
Fakta om undersøgelsesudvalget

17. december 2015 nedsatte Europa-Parlamentet det såkaldte EMIS-udvalg, der fik til opgave at undersøge de påståede overtrædelser, fejl og forsømmelser i forbindelse med emissionsmålinger i bilindustrien.

Udvalget består af 45 medlemmer, som med forskellige metoder vil undersøge de påståede fejl. Det sker blandt andet igennem høringer af eksperter og vidner – heriblandt en række nuværende og tidligere EU-kommissærer og transportministre fra bilproducerende lande i EU.

Undersøgelsen konkluderes med en

Det er et af de forslag, som tirsdag kommer i spil, når Europa-Parlamentet skal forsøge at blive enige om, hvordan en ny ”diesel-gate” undgås.

Forud for tirsdagens afstemning om bilernes typegodkendelsessystem har Europa-Parlamentet haft en 45 mand stor undersøgelseskomite af emissionsmålinger i bilindustrien. Komiteen blev nedsat i kølvandet på Volkswagen-skandalen, hvor det kom frem, at bilproducenten havde snydt ved miljøtest af sine dieselbiler.

Svigt på alle niveuaer
Og det er da også en sønderlemmende kritik undersøgelseskomiteen kommer med i sin endelige rapport forud for afstemningen i parlamentet. Det fortæller Christel Schaldemose (S), der har været med i undersøgelseskomiteen og er forhandler i sagen for den socialdemokratiske gruppe i Europa-Parlamentet.

Fakta
"Diesel-gate"

Miljømyndighederne i USA afslørede midt i september 2015 svindel med dieselbiler fra den tyske bilproducent Volkswagen. Dieselbilerne var blevet udstyret med en software, som i test får det til at ligne, at bilerne ikke forurener så meget, som de i virkeligheden gør. 
Kort efter nåede bølgen Europa, hvor samme software var installeret i europæiske dieselbiler fra Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.

Vores undersøgelse viser, at der har været et svigt på alle niveauer: Virksomheder har svindlet, medlemsstater burde have kontrolleret langt bedre, og Europa-Kommissionen har ikke haft muskler eller viljen til at gribe ind over for problemerne.

Christel Schaldemose (S)
Medlem af Europa-Parlamentet

”Vores undersøgelse viser, at der har været et svigt på alle niveauer: Virksomheder har svindlet, medlemsstater burde have kontrolleret langt bedre, og Europa-Kommissionen har ikke haft muskler eller viljen til at gribe ind over for problemerne,” siger Christel Schaldemose og fortsætter:

”I alt for mange år har bilindustrien taget forbrugerne ved næsen og solgt dieselbiler, der udleder langt mere NOx og CO2, end de lovede. Derfor er der brug for at få strammet op,” siger Christel Schaldemose.

Ønsker EU-kontrol
Derfor ønsker hun sammen med en række europaparlamentarikere at gå længere end de forslag, som allerede er på bordet fra EU-Kommissionen og er en del af afstemningen om typegodkendelsessystemet i Europa-Parlamentet tirsdag: Med et selvstændigt kontrolagentur under EU-Kommissionen, og med en ny mulighed for at forbrugerne kan få kompensation.

”Vi kan konstatere, at medlemsstaterne hverken har ressourcerne eller måske villigheden til at kontrollere bilerne i tilstrækkelig grad. Et EU-agentur til at varetage kontrollen med den europæiske bilpark i stedet vil give mening. Og så mener vi det vil være rimeligt, at de europæiske forbrugere får mulighed for at få kompensation, når bilindustrien har solgt noget, der ikke holder i virkeligheden. Det tror jeg også kan have en afskrækkende effekt,” siger Christel Schaldemose.

Mere EU sælger ikke
De to forslag er også i den kontroversielle ende, som ikke er garanteret et flertal på forhånd. For at give ”EU mere magt” har ikke just medvind for tiden. Selv anslår Schaldemose, at omkring halvdelen af europaparlamentarikerne kan støtte op om forslagene, men ved ikke om det i sidste ende er nok til at blive vedtaget.

0:000:00