Energistyrelsen starter opgør med 'vi alene vide'-tilgang

STRATEGI: Energistyrelsens nye strategi Kraftcenter 2016 betyder nye faglige centre og omrokeringer blandt embedsmændene. Og så skal styrelsen til at ”tænke anderledes”: Vi skal i højere grad turde trække på andres viden, fortæller HR- og organisationschef Susanne Hansen.

Energistyrelsen har fået en ny strategi, der skal sætte styrelsen i stand til at indtage rollen som kraftcenter i omstillingen til lavemission.
Energistyrelsen har fået en ny strategi, der skal sætte styrelsen i stand til at indtage rollen som kraftcenter i omstillingen til lavemission.Foto: Colourbox
Morten Øyen

”Energistyrelsen skal være i stand til at indtage rollen som kraftcenter i omstillingen til lavemmission”.

Sådan hedder det i Energistyrelsens nye strategi Kraftcenter 2016, der per 11. august betød en ny organisering af styrelsen. Nu skal strategien udfoldes i hele organisationen, og det hele bliver skudt i gang med en stor personaledag fredag den 29. august, hvor medarbejderne i styrelsen skal drøfte og komme med sine bud til, hvordan strategien skal lykkes.

Altinget : energi og klima har bedt Energistyrelsens HR- og organisationschef Susanne Hansen sætte nogle ord på, hvad der mere konkret ligger bag styrelsens nye strategi.

”Det kan godt virke abstrakt, men det drejer sig om, at vores organisation skal kunne løfte opgaven med at drive omstillingen til lavemmission. Det betyder, at vi rent organisatorisk skal tænke anderledes og også ændre i måden, vi gør tingene på,” siger Susanne Hansen.

Hvis vi skal bruge ressourcerne mest effektivt, så kan vi ikke være et selvstændigt forskningscenter for energi, klima og byggeri.

Susanne Hansen
HR- og organisationschef i Energistyrelsen

Hvad mener I med 'tænke anderledes'?

”Jeg tror ikke Energistyrelsen er anderledes i forhold til andre styrelser i statsadministrationen – man tænker meget klassisk fagligt: en styrelse ønsker at være dem, der er fremmest på at vide noget indenfor sit fagområde, og være dem, der skal kunne komme med alle svar. Derfor tror jeg, mange styrelser også oplever, at man stopper med at involvere andre i processerne, fordi det er os, der skal have svaret. Vi skal jo måske efterfølgende lave noget lovgivning. Men der er den nye virkelighed, at hvis vi skal bruge ressourcerne mest effektivt, så kan vi ikke være et selvstændigt forskningscenter for energi, klima og byggeri. Det har vi ikke ressourcerne til. Så vi er nødt til at involvere vores omverden i arbejdet mere. Og slippe lidt den her 'vi alene vide'-tilgang,” siger hun.

Rykket en del rundt

Hvordan uddannelsesinstitutioner, interessenter og internationale aktører kan inddrages bedre i Energistyrelsens arbejde, er noget af det, som skal diskuteres på personaledagen i næste uge. Men der er tale om lidt af en kulturændring, hvor det skal blive ok ikke at vide alt. I løbet af efteråret er det også en bunden opgave at få beskrevet, hvordan Energistyrelsen løser sine kerneopgaver – det kunne være et lovforslag, en analyse eller noget helt andet. Pointen er, at lige meget, hvilken kerneopgave styrelsen laver, så skal det så at sige ”smage” af Energistyrelsen.

Det betyder arbejdsgangen skal beskrives, gode erfaringer skal deles, opbygning af hjemmesider skal gentænkes, og der er kommet en helt ny afdeling for kommunikation og kvalitet i styrelsen.

Dokumentation

ENERGISTYRELSENS FIRE NYE FOKUSOMRÅDER

Værdiskabelse
I en dynamisk og kompleks virkelighed med mange interessenter skal vi – i alt hvad vi gør – fokusere på, hvilken værdi vi skaber for modtageren og i sidste ende for samfundet. Derfor skal vi også tænke systematisk på tværs, ligesom vi skal følge struktureret op på effekten og kvaliteten af vores arbejde.

Ledelse
Med omskiftelige mål og strategier er god ledelse afgørende. Vi skal styrke vores ledelse, så vi løbende omsætter dynamiske mål og strategier til daglig praksis gennem nær og motiverende dialog mellem ledere og medarbejdere.

Professionalisme
 Vi skal som kraftcenter være endnu mere professionelle og dermed et skridt foran vores interessenter. Det kræver, at vi systematisk udvikler vores kompetencer og tiltrækker og fastholder de bedste medarbejdere. Vi skal udnytte vores ressourcer optimalt, levere høj faglig kvalitet og styrke analysekraften i hele huset.

Involvering
Alle bliver på den ene eller anden måde involveret i omstillingen til lavemission. Skal vi skabe holdbare resultater, skal vi derfor offensivt involvere vores omverden i arbejdet. Vi skal nysgerrigt opsøge og anvende viden og aktivt opdyrke de mest værdiskabende partnerskaber. Vi skal sætte dagsordenen og bruge kommunikation aktivt til at skabe forandring.

Kilde: Kraftcenter 2016 / Energistyrelsen


0:000:00