Energiunion: Her er EU-Kommissionens 15 tiltag

DOKUMENTATION: EU-Kommissionen har onsdag fremlagt et udspil til en ny energiunion, som indeholder 15 konkrete tiltag, der blandt andet skal være med til at at styrke det indre marked for energi. Få overblik her. 

EU-Kommissionen har onsdag præsenteret sit udspil til en energiunion, der blandt andet skal knytte det europæiske energimarked bedre sammen.
EU-Kommissionen har onsdag præsenteret sit udspil til en energiunion, der blandt andet skal knytte det europæiske energimarked bedre sammen.Foto: Colourbox
Lise-Lotte Skjoldan

Onsdag præsenterede EU-Kommissionen sit længe ventede udspil til en ny energiunion. 

Udspillet indeholder 15 tiltag:

1. Fuld implementering og streng håndhævelse af eksisterende energi- og energirelateret lovgivning er første prioritet for etableringeren af energiunionen.

- Kommissionen vil anvende alle instrumenter til at sikre, at medlemsstaterne fuldt ud gennemfører energilovgivning, særligt “Den tredje energipakke”, og den vil strengt håndhæve traktatens konkurrenceregler.

2. EU er nødt til at diversificere sin forsyning af gas og gøre sig modstandsdygtig over for forsyningsafbrydelser.

- Kommissionen vil foreslå en modstandsdygtigheds- og energidiversificeringspakke for gas i 2015-2016 ved at revidere den eksisterende gasforsyningsforordning.

- Kommissionen vil udarbejde en samlet strategi for flydende naturgas og dets oplagring.

- Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om at udvikle adgang til alternative leverandører, herunder fra den sydlige gas-korridor-rute, Middelhavet og Algeriet for at mindske de eksisterende afhængighed af enkelte leverandører.

3. Mellemstatslige aftaler bør være fuldt ud i overensstemmelse med EU-lovgivningen og være mere gennemsigtige.

- Kommissionen vil foreslå en revision af afgørelsen om inter-statslige aftaler på energiområdet i 2016 for at sikre kompatibilitet med EU-lovgivningen, inden der forhandles aftaler, inddrage Kommissionen i sådanne forhandlinger, udvikle standardkontraktbestemmelser, der dækker EU-reglerne, og gøre kommercielle gas-leveringskontrakter mere gennemsigtige.

4. Den rigtige infrastruktur er en forudsætning for at fuldføre energimarkedet og integrere vedvarende energi og forsyningssikkerhed.

- Kommissionen vil støtte gennemførelsen af store infrastrukturprojekter, især projekter af fælles interesse, gennem de tilgængelige finansielle midler, for eksempel Connecting Europe-faciliteten, de europæiske strukturfonde og investeringsfonde og den kommende europæiske fond for strategiske investeringer for at udnytte den nødvendige private og offentlige finansiering.

- Kommissionen vil samle information om EU-støttede infrastruktur-projekter med henblik på at skabe større sammenhæng og for at maksimere deres virkning.

- Kommissionen vil oprette et særligt energi-infrastrukturforum, der skal diskutere fremskridtene i de store infrastruktur-projekter med medlemsstaterne, regionale samarbejdsgrupper og EU-institutioner. De vil mødes for første gang i slutningen af 2015.

5. Oprettelse af et fuldt integreret indre energimarked til gavn for borgerne, skabelse af leveringssikkerhed, integration af vedvarende energikilder i markedet og afhjælpning af den aktuelt ukoordinerede udvikling af kapacitetsmekanismer i medlemsstaterne kræver en revision af den nuværende markedsudformning.

- Kommissionen vil fremsætte ny lovgivning om forsyningssikkerhed for elektricitet i 2016.

- Kommissionen vil i 2015 foreslå en ny europæisk udformning af markedet for elektricitet, som vil blive fulgt op af lovgivningsforslag i 2016.

6. De rammebestemmelser, som blev stillet op i den tredje energipakke skal videreudvikles for at levere et fuldt integreret indre energimarked for borgere og virksomheder.

- Kommissionen vil gennemgå de lovgivningsmæssige rammer, navnlig funktionen af ACER og ENTSO, i 2015-2016 og vil foreslå passende tiltag for at styrke det europæiske regelsæt.

7. Regionale tilgange til markedsintegration er en vigtig del af processen frem mod et fuldt integreret EU-energimarked.

- Kommissionen vil udarbejde retningslinjer for regionalt samarbejde og engagere sig aktivt i regionale samarbejdsorganer med medlemsstater og interessenter.

8. Større åbenhed om energiomkostninger og -priser, samt om niveauet for offentlighedens støtte, vil fremme integrationen af markedet og identificere mekanismer, der fordrejer det indre marked.

- Kommissionen vil udarbejde to-årige rapporter om energipriser og i dybden analysere den rolle, som skatter, afgifter og tilskud spiller og tilstræbe udfasning af regulerede priser under produktionsomkostningerne.

- På nationalt og lokalt plan bør der træffes foranstaltninger til at beskytte sårbare forbrugere gennem sociale politikker.

9. EU har sat sig som mål at opnå mindst 27 % energibesparelser i 2030.

- I 2015 og 2016 vil Kommissionen gennemgå al relevant energieffektivitets-lovgivning og vil foreslå ændringer, hvor det er nødvendigt for understøtte 2030-målet.

- Medlemsstaterne og regionerne bør gøre mere brug af EU-midler til renovering af boliger.

10. Bygninger har stort potentiale for øget energieffektivitet. Eftermontering af eksisterende bygninger for at gøre dem energieffektive og at gøre fuld brug af bæredygtig rumopvarmning og -nedkøling vil reducere EU’s import af energi, styrke energisikkerheden og reducere energiomkostningerne for husholdninger og virksomheder.

- Kommissionen vil udvikle et "Smart Financing for Smart Buildings”-initiativ for at gøre eksisterende bygninger mere energieffektive og lette adgangen til eksisterende finansieringinstrumenter.

- Kommissionen vil foreslå en strategi for at fremme investeringer i opvarmning og afkøling.

11. EU må fremskynde energieffektivitet og CO2-reduktion i transportsektoren, samt dets progressive skifte til alternative brændstoffer og integration af energi- og transportsystemer.

- Kommissionen vil foreslå en omfattende vejtransportpakke, der skal fremme mere effektiv prissætning af infrastruktur, udrulningen af intelligente transportløsninger og øget energieffektivitet.

- Kommissionen vil tage yderligere skridt for at skabe de rette markedsvilkår for en øget udbredelse af alternative brændstoffer og for yderligere at fremme indkøb af renere køretøjer. Dette vil blive gennemført gennem en blanding af nationale, regionale og lokale foranstaltninger støttet af EU.

12. EU vedtog en klima- og energiramme for 2030 på Det Europæiske Rådsmøde i oktober. Det skal nu gennemføres. EU vil yde et ambitiøst bidrag til de internationale klimaforhandlinger.

- Kommissionen vil fremsætte forslag til lovgivning for at opnå målsætningen for reduktion af drivhusgasser vedtaget på Det Europæiske Rådsmøde oktober 2014, både inden for emissionshandelssystemet og i sektorer uden for emissionshandelssystemet.

13. EU har vedtaget som målsætning om mindst 27 procent på EU-plan for vedvarende energi i 2030.

- Kommissionen vil foreslå en ny vedvarende energi-pakke i 2016-2017. Denne vil indeholde en ny politik for bæredygtig biomasse og biobrændstoffer samt lovgivning, der skal sikre, at EU-målet 2030 er opfyldt på en omkostningseffektiv måde.

14. EU skal udvikle en fremtidsorienteret, energi- og klimarelateret forsknings-  og innovationsstrategi for at bevare Europas teknologiske lederskab og udvide eksportmulighederne.

- Kommissionen vil foreslå en europæisk energirelateret forsknings- og innovationstilgang, der omfatter en opgraderet strategisk energiteknologiplan og en strategisk transportsrelateret forsknings- og innovationsdagsorden med et begrænset antal vigtige prioriteringer og klare målsætninger, i 2015-2016.

- Kommissionen vil udvikle et initiativ om global teknologi og innovationslederskab på energi- og klimaområdet for at øge beskæftigelse og vækst.

15. EU vil udnytte alle eksterne politiske instrumenter for at sikre, at en stærk, forenet EU deltager i et konstruktivt samarbejde med sine partnere og taler med én stemme om energi og klima.

- Kommissionen, med den højtstående repræsentant, og medlemsstaterne vil puste nyt liv i EU energi- og klimadiplomati.

- Kommissionen, med den højtstående repræsentant, vil udvikle en aktiv dagsorden for at styrke EU’s energisamarbejde med tredjelande, herunder omhandlende vedvarende energi og energieffektivitet.

- Kommissionen vil gøre fuld brug af EUs eksterne handelspolitik for at fremme adgangen til energiressourcer og udenlandske markeder for europæisk energiteknologi og -tjenester.

Læs hele EU-Kommissionens forslag her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00