EU på vej med krav til elbil-ladere ved nybyggeri

STRØM: Nye EU-regler kommer til at stille krav til, at elbiler kan blive ladet op, hvis nye ejendomme har mere end 10 parkeringspladser. Det vækker glæde hos elbilernes interesseorganisation og panderynker hos erhvervet.

Hvis en bygning har mere end 10 parkeringspladser, kommer der efter alt at dømme krav til, at der skal trækkes kabler til ladestationer ved både opførsel og større renoveringer.
Hvis en bygning har mere end 10 parkeringspladser, kommer der efter alt at dømme krav til, at der skal trækkes kabler til ladestationer ved både opførsel og større renoveringer.Foto: /ritzau/Ditte Valente
Kasper Kaasgaard

Danske entreprenører skal vænne sig til at gøre plads til kabler og ladestationer til elbiler, når der skal bygges og renoveres i fremtiden.

Krav til netop ladestationer ser ud til at blive en del af indholdet, når EU’s bygningsdirektiv snart bliver opdateret. De kommer til at gælde for ejendomme med flere end 10 parkeringspladser – både ved nybyggeri og visse former for renovering.

Kravene kommer til at være forskellige, alt efter om der er tale om beboelse eller erhverv. Opgaven med at forhandle direktivet på plads er havnet på danske Bendt Bendtsens (K) skrivebord.

”Transportsektoren skal bidrage til dekarboniseringen. Den fylder en del i CO2-regnskabet, og vi kommer til at få en større elektrificering af transportsektoren,” siger han.

Det vigtigste er, at man stiller krav til selve tilslutningen og gravearbejdet, som er den dyreste del af at opstille ladestandere.

Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

I det oprindelige forslag fra EU-Kommissionen var der lagt op til, at der for erhvervsejendomme skulle opstilles ladere for hver tiende parkeringsplads, mens der ved beboelse skal trækkes kabler (pre-cabling) eller lægges tomme rør, som senere kan lede kablerne (pre-tubing) til alle parkeringspladser.

Effektivt at tænke langsigtet
I juni blev EU’s stats- og regeringschefer enige om deres holdning til forslaget, og Bendt Bendtsen er nu i gang med at udfærdige Europa-Parlamentets holdning, inden de endelige forhandlinger skal foregå senere på året.

”Resultatet af mit forslag bliver nok krav til pre-cabling eller pre-tubing på 10 procent af pladserne. I Kommissionen siger de 33 procent, og den lander nok et sted derimellem,” forudser Bendt Bendtsen.

Det gælder vel at mærke erhvervsejendomme. For beboelsesejendomme støtter Bendtsen og EU-Parlamentet Kommissionens forslag om at kræve kabler eller rør til alle p-pladser. Igen gælder forslaget kun ejendomme med flere end ti 10 pladser.

Hos brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance glæder de sig over det nye fokus i Kommissionens forslag, som de gerne så gennemført uden ændringer. Men de lever med kompromiset, som man ser ud til at lande.

0:000:00