Debat

HOFOR: Kommuner skal være verdens showroom for små havprojekter

DEBAT: Verden har brug for både landmøller, mindre havmøller og de helt store havparker. Vi kan tilbyde hele paletten med et velfungerende showroom på hjemmemarkedet, skriver Lars Therkildsen, direktør i Hovedstadsområdets Forsyningsselskab.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Therkildsen
Administrerende direktør for HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab

Vindmøller er en bærende hjørnesten i vores grønne omstilling og i vores eksport af energiteknologi. Derfor haster det med en ny støtteordning til erstatning for den ordning, som udløber om mindre end et år. I mit første debatindlæg plæderede jeg for, at en ny ordning for landmøllerne suppleres af puljer, der sikrer lokale fordele for de kommuner, som giver plads til vindmøller. 

Men det er klart, at vi her i vores tætbefolkede land ikke kan nå klimamålene alene gennem udbygning med landmøller. Vi må gå på flere ben, hvis det skal lykkes.

Heldigvis er produktion af strøm ved hjælp af havmøller efterhånden så effektiv, at behovet for støttekroner også her er reduceret. DONG Energy har netop afgivet et nulbud på to tyske havmølleparker, som derved bliver bygget uden én eneste euro i støtte fra den tyske stat.

Mere end 80 procent af københavnerne synes, at der skal bygges flere vindmøller i Øresund, og mange er interesserede i at købe andele i dem.

Lars Therkildsen
Adm. direktør i Hovedstadsområdets Forsyningsselskab

I Danmark kan vi endnu ikke bygge havmøller helt uden støtte, men Vattenfalls meget lave budpriser på de kystnære møller og Kriegers Flak sidste år viser, at vi bevæger os i den rigtige retning.

Kommuner klar til havprojekter
De helt store havprojekter, som den danske stat i de senere år har udbudt, er alle vundet af tre store energivirksomheder: Dong Energy, Vattenfall og E.ON, som har specialiseret sig i at bygge og udvikle de store havparker. Det vil dog være muligt at få flere aktører – og dermed mere konkurrence på havområdet.

En række kommuner, forsyningsselskaber og mindre energiselskaber har således gennem en årrække vist interesse i den grønne omstilling og er parate til at investere ikke blot i landprojekter, men også i udvikling af mindre havprojekter.

Kommunernes interesse i havmøller bunder i ambitiøse klimamål, som ikke kan indfries alene via opstilling af landmøller – det gælder blandt andet Københavns Kommune. Den nuværende åben-dør-ordning giver her mulighed for, at kommunale forsyningsselskaber som HOFOR selv kan udvælge en mulig lokalitet til opstilling af havmøller.

Energistyrelsen skal herefter give tilladelse til forundersøgelser, der skal udarbejdes en såkaldt VVM-redegørelse om møllernes indvirkning på miljøet, og rapporten skal i offentlig høring, inden Energistyrelsen kan vælge at give tilladelse til projektet. 

Staten undgår dyre forundersøgelser
Åben-dør-projekter vil typisk ligge tættere på kysten end de store statsudbudte havparker i Nordsøen og Østersøen. De er ikke nødvendigvis ”kystnære” (0-10 km fra kysten), men så tæt på land, at ilandføring kan ske uden brug af dyre offshoretransformere, og de kan samtidig bygges og drives mere effektivt.

Endelig slipper staten for at lave de dyre forundersøgelser. Derfor er disse projekter som oftest økonomisk konkurrencedygtige, selvom parkerne er mindre end de store projekter længere ude.

Fordelen er medejerskab
Den store fordel ligger i muligheden for lokalt medejerskab. Samsø Havmøllepark (2003) og Middelgrunden (2000) ved København, der begge er åben-dør-projekter, er således blevet etableret og drives i dag helt eller delvist af den lokale kommune og/eller lokale vindmøllelaug. Desuden har fastboende og sommerhuse, som ligger max. 16 kilometer fra møllerne, mulighed for at købe anparter og blive medejere.

Fra en Epinion-undersøgelse i København ved vi, at mere end 80 procent af københavnerne synes, at der skal bygges flere vindmøller i Øresund, og at mange er interesserede i at købe andele i dem.

HOFOR er et af de lokale kommunalt ejede energiselskaber, der vil og har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling og til udviklingen af konkurrencedygtig vindteknologi.

Vi har hele paletten
Derfor opfordrer vi til, at regeringen hurtigst muligt tager initiativ til en ny tilskudsmodel for vindmøller, som 

1. indeholder et særligt ”spor” til støtte af havmøller under åben-dør-ordningen

2. understøtter og udvider Danmarks særlige styrkepositioner indenfor vindmøller. Det vil sige: landvindmøller, de store havparker langt ude på havet og de mindre åben-dør-projekter tættere ved land. 

Vi skal gå på alle tre ben for at nå vores mål om 50 procent vedvarende energi i 2030 så billigt som muligt og samtidig øge eksporten af vindteknologi. Verden har brug for både landmøller, mindre havmøller og de helt store havparker. Vi kan tilbyde hele paletten – med et velfungerende showroom på hjemmemarkedet.

 

Dokumentation

Den nye eksportstrategi

Visionen bag regeringens nye strategi er, at Danmark skal forblive foregangsland og udnytte sine styrkepositioner på energiområdet.

Eksporten af energiteknologi skal som minimum fordobles fra cirka 70 milliarder kroner i 2015 til over 140 milliarder kroner i 2030, ligesom Danmark fortsat skal være europamester i eksport af energiteknologi.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Therkildsen

Bestyrelsesformand, Danva, Blue Energy
statsaut. revisor, HD (Handelshøjskolen i København)

0:000:00