Ingen røgudvikling da regeringen lancerede strategi for grøn eksport

EKSPORT: Al snak om midlertidig krise forstummede, da regeringens strategi for eksport af grøn teknologi blev lagt frem. Aftaler og lobbyister skal fordoble dansk eksport fra 70 til 140 milliarder på 13 år.

Foto: Jens Astrup/Scanpix Denmark
Klaus Ulrik Mortensen

Det krævede et ualmindeligt trænet blik at få øje på den brændende platform, da regeringen onsdag morgen præsenterede sin grønne eksportstrategi.

Borte var den pistol, som Lars Christian Lilleholt (V) i foråret 2016 holdt op for tindingen, da han fra talerstolen i Industriens Hus annoncerede, at svigtende eksporttal fik regeringen til at begynde arbejdet med bemeldte strategi.

“Bedst som vi alle havde vænnet os til, at det kun kunne gå fremad, og at der blev eksporteret stadig mere energiteknologi år for år, så ser vi et lidt andet billede nu. Der er behov for at få fokus på, hvordan vi får eksporten til disse markeder tilbage på sporet. Tallene fra 2015 minder os om, at vi ikke kan hvile på laurbærene og betragte os selv som selvfølgelige vindere i den globale konkurrence om at sælge grøn teknologi,” sagde han dengang.

Reolkasser til de morgenfriske
Et år senere var fortællingen anderledes positiv. Hvis ikke familiær er det rigtige ord.

Hvis man kigger på perioden fra 2001 og frem, så har der været stigning fra 25 til over 70 milliarder. Det er rigtigt, at der var et lille bitte dyk, men det er mest et spørgsmål om, hvornår nogle specifikke ordre gik igennem. Og ser man på den generelle udvikling, så peger pilen opad.

Lars Christian Lilleholt (V)
Energi-, forsynings- og klimaminister

Automatikken i glasfacadens skydedøre var afløst en gammeldags ringeklokke, som tillod gæsterne at finde vej op ad trappen til State of Greens lokaler på første sal. Og selv om vi stadig befandt os i Industriens Hus, var der frem for endeløse stolerækker kun dækket op til, hvad der lignende at kunne rumme udskiftningsbænkene på to fodboldhold.

De morgenfriske blev derfor bedt om at kravle op på et interimistisk møbel konstrueret af hvide reolkasser, som mest lignede noget, der kunne have prydet en cirkulær konference hos Ikea. Her sad de så, da Lars Christian Lilleholt som den sidste tog plads nederst i møbelopstillingen og kort efter åbnede munden for at tale til forsamlingen.

“Det er en glad energi-, forsynings- og klimaminister, der står her i dag og præsenterer strategien,” sagde han og fortalte anekdoten om, hvordan arbejdet med strategien blev født.

Anekdoten om Paris
Vi skal en tur til Paris. I efteråret 2015 var alle, der mente at have noget at skulle have sagt om den grønne omstilling, samlet til COP21. Og dermed også repræsentanter fra regeringen, Dansk Industri, Dansk Energi og State of Green, som i samlet flok blev opløftet ved tanken om de mange milliarder dollars, som verden stod over for at skulle investere i grønne teknologier.

“Men vi var også enige om, at vi kunne gøre det endnu mere,” forklarede ministeren.

Og det er dette “mere”, som nu er oversat til en 32 sider lang strategi. Helt kort er strategiens mål, at Danmarks eksport af energiteknologi skal fordobles fra cirka 70 milliarder kroner i 2015 til over 140 milliarder kroner i 2030.

Det skal ske gennem samarbejdsaftaler med Tyskland, USA og Storbritannien, som udgør vores største markeder, men også fjernere liggende destinationer som Kina, Mexico, Sydafrika og Vietnam skal have forøget fokus.

Ulla i de varme lande
Netop de varmere lande var årsagen til, at udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) var inviteret med til onsdagens pressemøde.

Hun kædede eksportstrategien sammen med Danmarks nye udviklingspolitiske strategi. Og påpegede, at nøgleordet bag begge strategier er partnerskaber.

“Det er en grundtanke i strategierne, at vi kan gøre noget selv, men at vi kan gøre meget mere sammen. En plus en kan altså med andre ord blive til tre,” sagde hun og bevægede sig videre til et nyt sprogbillede.

“Når en dansk virksomhed står ude i verden med et spændende projekt, er det regeringens ambition, at vi ikke skal kaste bolden rundt mellem de forskellige ministre. Vi skal derimod stå sammen og gribe bolden, når erhvervslivet spiller op, og vi skal være klar til at spille tilbage som et samlet hold,” pointerede Ulla Tørnæs.

Dansk Energi: Strategi forpligter
Direktør i Dansk Industri Tine Roed, som støbte kuglerne til strategien sammen med Lilleholt i 2015 i Paris, er især glad for, at der laves eksportprogrammer for de tyske, amerikanske og britiske markeder.

“Eksportstrategien er et vigtigt skridt til at sikre, at energibranchen har de bedste betingelser for eksport i fremtiden, så eksporten kan fortsætte med at vokse. Nu gælder det om at føre strategien ud i livet, så Danmarks rolle som grønt foregangsland omsættes i størst mulig vækst og beskæftigelse for Danmark,” siger hun.

Og spørger man Lars Aagaard fra Dansk Energi, som ligeledes hang ud med ministeren i byernes by, er der tale om strategi af nærmest historisk karakter.

“Vi har arbejdet i mange år med den grønne omstilling af Danmark og har vidst, at der har været et eksportpotentiale. Men vi har aldrig før haft en decideret eksportstrategi. Det siger noget om, hvad eksporten af grøn teknologi betyder for fædrelandet. Og det betyder, at vi nu er nået et punkt, som andre ikke kan træde tilbage på. En ny regeringen vil få svært ved at sige, at Danmark ikke længere skal have en eksportstrategi,” siger han.

Men også den eksisterende regering skal føle sig forpligtet af strategien, forklarer den administrerende branchedirektør. Blandt andet hvad angår prioriteringen af penge til EUDP og MUDP.

“Det er klart, at det her forpligter regeringen i fremtiden. Og det vil også føre ind i diskussionen om de fremadrettede forskning- og udviklingsmidler,” siger Lars Aagaard.

Lilleholt: Et lille dyk
Tilbage er der spørgsmålet om sidste års brændende platform. En graf printet og uddelt til lejligheden viser, at eksporten – udover et markant fald som følge af finanskrisen – tog endnu et dyk i 2014.

Men altså ikke noget, som giver Lars Christian Lilleholt grund til bekymring.

“Hvis man kigger på perioden fra 2001 og frem, så har der været stigning fra 25 til over 70 milliarder. Det er rigtigt, at der var et lille bitte dyk, men det er mest et spørgsmål om, hvornår nogle specifikke ordrer gik igennem. Og ser man på den generelle udvikling, så peger pilen opad,” sagde han onsdag i Industriens Hus.

Dokumentation

Den nye eksportstrategis vision

Strategiens vision er, at Danmark skal forblive foregangsland og udnytte sine styrkepositioner på energiområdet. Eksporten af energiteknologi skal som minimum fordobles fra cirka 70 milliarder kroner i 2015 til over 140 milliarder kroner i 2030, ligesom Danmark fortsat skal være europamester i eksport af energiteknologi.

Strategiens hovedindsatsområder:

  • Prioriterede markeder
  • Strategisk sektortilgang til eksportmarkederne
  • Markedsføring og eksportfremstød
  • Finansiering, tilskud og partnerskaber
  • Forskning og innovation
  • En understøttende handelspolitik
  • Opfølgning – nedsættelse af et dialogforum for energi

Nye tiltag:

  • Initiativ i Bruxelles: DK – EU Energy Alliance
  • Styrket bemanding til varetagelse af arbejdet med energiunionen i Bruxelles
  • Eksportordning for Tyskland, Storbritannien og USA
  • Vækstrådgiver på energiområdet i Indien
  • Rådgivningsydelse fra Energistyrelsen via Udenrigsministeriet
  • Projektudviklingsfacilitet målrettet offentlig infrastruktur under Danida Business Finance
  • Forlængelse af støtten til State of Green
  • Forlængelse af bilaterale energi- og klimasamarbejder med Kina, Mexico, Sydafrika og Vietnam og nyt samarbejde med Etiopien
  • Fortsættelse af energieffektivitets hub’en i FN-byen i København
  • Styrkelse af EUDP-forskningsprogrammet som led i Danmarks deltagelse i ”Mission Innovation”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Christian Lilleholt

MF (V), fhv. energi-, forsynings- og klimaminister
journalist (DJH 1993)

0:000:00