Klimaplan deler aktører

AKTØRER: Landbruget frygter, at nye grønne forslag vil øge omkostningerne, mens transportsektoren glæder sig over, at klimaminister Martin Lidegaard (R) har afvist at øge afgifter. Concito savner en reel plan.
Flere virkemidler for transport var blevet afvist af klimaminister Martin Lidegaard (R) allerede inden præsentationen af det fulde katalog.
Flere virkemidler for transport var blevet afvist af klimaminister Martin Lidegaard (R) allerede inden præsentationen af det fulde katalog. Foto: Colourbox
Sara Fleckner Vilstrup
Det var primært landbruget og transportsektoren, der stod for skud med de 78 gennemregnede forslag, som klimaminister Martin Lidegaard fremlagde onsdag.

Landbruget frygter for omkostningerne ved at gennemføre virkemidlerne, som de er i kataloget af forslag, mens transportsektoren glæder sig over, at flere virkemidler på området allerede er blevet udelukket af ministeren.

Lars Hvidtfeldt, viceformand i erhvervsorganisationen Landbrug og Fødevarer, mener, at hver af de 31 forslag, der berører deres område, vil betyde øgede omkostninger for den enkelte landmand eller for fødevareindustrien.

"Det er ikke det, vi har brug for i øjeblikket. Vores landmænd har det økonomisk svært stadigvæk, og vores fødevareindustri lever i en meget hård global konkurrence. Uanset hvor man lægger den regning inden for erhvervet, vil det forringe vores konkurrenceevne," siger han.

Fart på kommunerne
Han frygter, at det vil tvinge virksomheder og arbejdspladser ud af landet. Ikke et eneste virkemiddel er brugbart, som det er fremlagt i kataloget. Lars Hvidtfeldt efterspørger derimod, at der bliver sat gang i miljøgodkendelserne i kommunerne. Det er et område, hvor landbruget kan bidrage, uden at det vil koste arbejdspladser.

Der mangler en mere langsigtet strategi for, hvordan transportsektoren kan sænke CO2-udledningen.

Thomas Færgeman
Direktør, Concito

"Langsomme miljøgodkendelser forsinker, at landmanden går fra gammel til ny teknologi. Med skiftet kan landmanden på den ene side producere mere, mens han med hjælp fra ny teknologi mindsker sin miljøbelastning og sit klimaaftryk. Det er bare med at komme i gang," siger han.

Hos FDM er adm. direktør Thomas Møller Thomsen tilfreds med, at ministeren har meldt ud, at der ikke kommer flere afgifter, og at forslaget om nedsættelse af hastigheden på motorveje ikke kommer på tale.

"Vi er glade for, at man ikke vil bruge de dyre forslag, fordi det ikke samfundsøkonomisk hænger sammen. I stedet vil man finde løsninger, der hjælper klimaet," siger han.

Omlæg afgiftssystemet
Gode tiltag som omhandler køreskoleundervisning i grøn kørsel og afgiftsfritagelse for elbiler er dog slet ikke nok. Der skal mere vidtrækkende tiltag til, og en omlægning af registreringsafgiften er et middel, Thomas Møller Thomsen gerne så i kataloget.

"At friholde elbiler og hybridbiler for afgifter er en lappeløsning. Afgiftssystemet skal tage hensyn til alle miljøvenlige biler og sikre, at danskerne kan udskifte ældre biler med nye miljørigtige køretøjer," siger han.

0:000:00