Schmidt: Den grønne omstilling må vente på EU

ROADMAP: Det er ikke det rette tidspunkt at sætte gang i en masse tiltag for at omstille transportsektoren, mener transportministeren. Enhedslistens pakke for grøn transport fik ris og ros i Folketingssalen.

Foto: Jens Honoré
Hjalte T. H. Kragesteen

Enhedslisten er for tidligt ude med sin grønne transportpakke.

Det var meldingen fra transportminister Hans Christian Schmidt (V), da Enhedslisten grønne transportpakke onsdag blev behandlet i Folketingssalen.

”Det er ikke det rigtige tidspunkt til at beslutte nye nationale C02-tiltag i de ikke-kvotebelagte sektorer,” sagde Hans Christian Schmidt.

Ministeren pegede på, at han afventer et udspil fra EU-kommissionen, der skal fastsætte de danske forpligtelser i ikke-kvotesektoren (herunder transportsektoren). Udspillet forventes i midten af 2016 og skal herefter forhandles på plads.

”Danmark skal være et af de førende lande i den grønne omstilling, og regeringen vil gøre sit til at EU fastlægger ambitiøse mål,” sagde Hans Christian Schmidt.

Først når EU-krav er på plads, vil man ifølge ministeren kunne træffe de rigtige omkostningseffektive valg for at nedbringe CO2-udledningen i transportsektoren.

Folketinget behandlede onsdag Enhedslistens grønne transportpakke med i alt 39 konkrete initiativer, der alle bygger på den ikke offentliggjorte køreplan for grøn transport, som Altinget har beskrevet af flere omgange. De fleste partier roste Enhedslistens intentioner med pakken, men der var alligevel ikke opbakning af flere grunde.

En ønskebrønd
Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn mener, at pakken har mange sympatiske forslag, men er udtryk for en ret blandet landhandel.

”Det er en ønskebrønd på størrelse med det røde hav, der er lagt frem her på området,” sagde han.

0:000:00