Debat

DF: Sæt hårdt ind mod fulde udenlandske chauffører

DEBAT: Der skal sættes hårdt mod hårdt over for de udenlandske chauffører, der kører spritkørsel i Danmark. Chaufførerne skal omgående miste retten til at føre bil i både Danmark og EU. Og kun lastbiler med alkolås skal være tilladt på danske veje. Det skriver MEP Jørn Dohrmann (DF). 

Der skal sættes hårdere ind mod de chauffører, der kører spritkørsel på de danske veje, skriver Jørn Dohrmann (DF).
Der skal sættes hårdere ind mod de chauffører, der kører spritkørsel på de danske veje, skriver Jørn Dohrmann (DF).Foto: Ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørn Dorhmann (DF)
Medlem af Europa-Parlamentet

De senere år er danskerne blevet opdraget til at undlade at køre spritkørsel, og de fleste danskere vil også gøre en fuld gæst opmærksom på, at det ikke er i orden at køre bil i beruset tilstand.

De tider er for længst ovre, hvor folk kører efter at have drukket et par øl. Det er godt, at vi er nået så langt. De mange kampagner mod spritkørsel og hårdere straffe for spritkørsel har båret frugt.

Men som altid er der en slange i paradiset, og denne slange er i dette tilfælde blå og med gule stjerner. Det handler nemlig om de mange udenlandske chauffører, som kører lastbiler på de danske veje, og som ikke alene truer sikkerheden, fordi de ser stort på køre-hviletidsbestemmelserne, men også udgør en trussel, fordi der i visse af chaufførernes hjemlande er en tradition for at indtage vodka i rigelige mængder. Hvortil naturligvis kommer, at chaufførerne er årsag til løndumping.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Det underlige ved historien er, at den sædvanlige – og helt retfærdige - forargelse over spritbilisme i det store hele er udeblevet. Som om, at det ikke betyder noget, fordi disse chauffører jo fortrinsvis kører på motorvejene. Må jeg ikke minde om, at en fuld chauffør bag rattet i en lastbil kan forårsage en alvorlig ulykke på en motorvej med rigtig mange implicerede? Er det ikke mindst ligeså alvorligt, som sælgeren, der i sin personbil sniger sig hen ad en villavej, fordi han har drukket en øl for meget?

Danmark i sag mod EU
Hele denne problemstilling viser, hvor betændt situationen med de udenslandske chauffører er, og hvor alvorlige konsekvenserne kan blive, når det på et tidspunkt går galt. Danmark kører i øjeblikket en retssag mod EU om cabotagekørsel. Hvis vi taber den – og det er der desværre en vis sandsynlighed for, fordi EU-Domstolen stort set altid dømmer til fordel for arbejdskraftens frie bevægelighed – så bliver de lovløse tilstande på de danske veje knæsat som princip og blåstemplet af EU.

EU har set sig gal på, at vi her i landet rent faktisk overholder loven for cabotage-kørsel og som noget helt naturligt uddeler bøder til de vognmænd, som bryder reglerne. Det manglede da bare.

Jørn Dohrmann
MEP

Så kan vi ikke alene vinke farvel til de sidste danske chauffører, vi må også imødese en langt større risiko for alvorlige uheld på vore veje, fordi udenlandske chauffører ofte ikke har samme samvittighedsfulde forhold til udøvelsen af deres erhverv som de danske, der kører i deres eget land. EU har set sig gal på, at vi her i landet rent faktisk overholder loven for cabotage-kørsel og som noget helt naturligt uddeler bøder til de vognmænd, som bryder reglerne. Det manglede da bare.

Den kommende tid bliver spændende. Vi kender ikke afgørelsen endnu, men hvis det ender med, at de skærpede danske regler bliver underkendt af Domstolen, vil det være en stor ulykke. Ikke alene for det samlede transporterhverv, men også for trafiksikkerheden.

Hårdt mod hårdt
Indtil da må politiet være helt fremme i skoene og rutinemæssigt foretage spritrazziaer på de rastepladser, hvor chaufførerne typisk tager ophold for at hvile ud og ”feste” igennem. Der skal sættes hårdt mod hårdt, og chaufførerne skal ikke alene miste deres ret til at føre bil i Danmark omgående, men også miste retten i EU.

Hertil kommer, at Dansk Folkeparti vil stille krav om, at alle lastbiler, som kører på danske veje, er forsynet med alkohollås, som chaufføren skal blæse i for at kunne aktivere tændingen. Kun lastbiler med alkolås skal være tilladt på danske veje. Lovgivningsmæssigt er det muligt, idet lande som Tyskland og Østrig allerede har særlige krav til lastbiler som f.eks. taxameter til deres ”Maut”-system. I Danmark skal det være alkolås.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørn Dohrmann

fhv. MEP (DF), fhv. MF
automatikmekaniker (1988)

0:000:00