Debat

Du kommer længst (på literen) med EU

DEBAT: Europa-Parlamentet og Rådet er nu, langt om længe, blevet enige om en aftale, der skal reducere bilers CO2-udledning. Aftalen er en god nyhed for klimaet og den europæiske økonomi. Men at det skulle tage så lang tid at blive enige, er et stort problem, skriver MEP Claus-Larsen Jensen (S).
Det er godt for det globale klima og for europæisk økonomi, at Parlamentet og Rådet er blevet enige om en aftale, der reducerer bilers CO2, skriver MEP Claus-Larsen Jensen.
Det er godt for det globale klima og for europæisk økonomi, at Parlamentet og Rådet er blevet enige om en aftale, der reducerer bilers CO2, skriver MEP Claus-Larsen Jensen.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Claus-Larsen Jensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet

Alt godt kommer til den, der venter, siger man. Det kan der meget vel være noget om, ikke mindst når det kommer til EU. En af de sager jeg arbejder med lige nu i Europa-Parlamentets Miljøudvalg, er faktisk et rigtigt godt eksempel på lige netop dét.

Europa-Parlamentet og Rådet er nu, langt om længe, blevet enige om en aftale, der vil gøre din næste bil mere brændstofeffektiv, den europæiske bilbranche mere konkurrencedygtig og samtidig spare klimaet for enorme mængder CO2.

Konkret går aftalen ud på at sætte ambitiøse nye mål for, hvor meget, eller rettere sagt hvor lidt, CO2 en nyproduceret bil må udlede i 2020. I perioden 2012-2015 må nyproducerede biler i gennemsnit udlede 130 gram CO2 pr. kørte kilometer. Fra slutningen af 2020 skal tallet være helt nede på 95 gram pr. km.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Selvom det måske ikke umiddelbart lyder så dramatisk, så har det ganske voldsomme konsekvenser for klimaet, for samfundsøkonomien - og for, hvor hurtigt tælleren snurrer, når du står ved standeren på tanken.

I dag kører en spritny bil i gennemsnit lidt under 17 km på literen. I 2021 vil det tal være 25 km og EU-Kommissionen vurderer, at vi omkring 2027 vil kunne køre 100 km på blot tre liter benzin. I gennemsnit, vel at mærke. Det vil altså sige, at tallene hér dækker over samtlige personbiler lige fra den rappeste lille city-bil til en fuldvoksen stationcar med firhjulstræk og to unger på bagsædet.

Alt godt kommer til den der venter - men ikke når det gælder klimaet og den grønne omstilling. Hér kommer alt godt til dén, der handler.

Claus-Larsen Jensen (S)
MEP

Godt for både miljø og økonomi 
Det er selvsagt rigtigt godt for miljøet, men det er også virkeligt gode nyheder for den europæiske økonomi. Som direkte følge af aftalen vurderer Kommissionen, at vi fra 2020-2030 kan spare for ca. 150 milliarder kroner olie. Penge, som vi ellers måtte sende ud af Europa til allehånde oliestater med ondt i demokratiet. Nu kan de penge blive i fællesskabet og skabe vækst og velstand - og arbejdspladser. Det anslås, at der vil kunne skabes op mod 350.000 nye arbejdspladser som følge af den forøgede økonomiske aktivitet.

Så hvorfor i alverden har det taget så lang tid? Der er jo kun gode ting at sige om aftalen; du får en grønnere bil, du kan køre væsentligt længere på en tankfuld, og dankortet kommer ikke til at gløde helt så meget, når det svinges igennem terminalen efter endt optankning.

Ventiden skyldes den tyske bilindustri 
Ventetiden skyldtes tyske indvendinger i Rådet. De var naturligvis bekymrede for deres store bilindustri - og kun de modigste tyske politikere turde røre forslaget med en ildtang i tiden op mod det tyske valg.

Problemet, som jeg ser det, er, at man stadig ikke rigtigt har fået øjnene op for mulighederne i grøn omstilling og miljøteknologi, på samme måde som vi har i Danmark, og det er faktisk et stort problem. For selvom dette umiddelbart kunne lyde som en ægte solskinshistorie, så kommer den på en gravalvorlig baggrund.

De nye bilkrav er nemlig et afgørende led i EU's overordnede klimamål, og skal derfor bidrage til, at vi samlet kan leve op til FN's advarsel om, at verdenstemperaturen maksimalt må stige to grader i gennemsnit, hvis vi skal undgå de allermest ødelæggende klimaforandringer.

Socialdemokraterne i Europa-Parlamentet har i årevis kæmpet for ambitiøse klima- og miljømål, for jovist; alt godt kommer til den, der venter - men ikke når det gælder klimaet og den grønne omstilling. Hér kommer alt godt til dén, der handler, og det gør vi i Europa-Parlamentet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Larsen-Jensen

Forstander, Bornholms Efterskole, gruppeformand, Socialdemokratiet på Bornholm, fhv. MF & MEP (S)
student (Roskilde Gymnasium 1973)

0:000:00