Efter diesel-gate: Politikere vil have nyt EU-agentur

BILER: Tirsdag rammer diesel-gate Europa-Parlamentet, når politikerne skal forsøge at opstramme de smuthuller i lovgivningen, der har ladet bilproducenter fifle med forureningsmålinger. Et nyt EU-agentur er i spil.

Test af dieselbiler fra VW-koncernen førte i 2015 til "diesel-gate". Tirsdag forsøger Europa-Parlamentet at opstramme de smuthuller i lovgivningen, som førte til skandalen. 
Test af dieselbiler fra VW-koncernen førte i 2015 til "diesel-gate". Tirsdag forsøger Europa-Parlamentet at opstramme de smuthuller i lovgivningen, som førte til skandalen. Foto: Christian Charisius / Scanpix
Morten Øyen

Vores undersøgelse viser, at der har været et svigt på alle niveauer: Virksomheder har svindlet, medlemsstater burde have kontrolleret langt bedre, og Europa-Kommissionen har ikke haft muskler eller viljen til at gribe ind over for problemerne.

Christel Schaldemose (S)
Medlem af Europa-Parlamentet
Fakta
"Diesel-gate"

Miljømyndighederne i USA afslørede midt i september 2015 svindel med dieselbiler fra den tyske bilproducent Volkswagen. Dieselbilerne var blevet udstyret med en software, som i test får det til at ligne, at bilerne ikke forurener så meget, som de i virkeligheden gør. 
Kort efter nåede bølgen Europa, hvor samme software var installeret i europæiske dieselbiler fra Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.

Et nyt EU-agentur, der i fremtiden skal tage sig af kontrollen af de europæiske bilmærker.

Fakta
Fakta om undersøgelsesudvalget

17. december 2015 nedsatte Europa-Parlamentet det såkaldte EMIS-udvalg, der fik til opgave at undersøge de påståede overtrædelser, fejl og forsømmelser i forbindelse med emissionsmålinger i bilindustrien.

Udvalget består af 45 medlemmer, som med forskellige metoder vil undersøge de påståede fejl. Det sker blandt andet igennem høringer af eksperter og vidner – heriblandt en række nuværende og tidligere EU-kommissærer og transportministre fra bilproducerende lande i EU.

Undersøgelsen konkluderes med en

Det er et af de forslag, som tirsdag kommer i spil, når Europa-Parlamentet skal forsøge at blive enige om, hvordan en ny ”diesel-gate” undgås.

Forud for tirsdagens afstemning om bilernes typegodkendelsessystem har Europa-Parlamentet haft en 45 mand stor undersøgelseskomite af emissionsmålinger i bilindustrien. Komiteen blev nedsat i kølvandet på Volkswagen-skandalen, hvor det kom frem, at bilproducenten havde snydt ved miljøtest af sine dieselbiler.

Altinget logoEU
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget eu kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00