Ekspert: EU-dom kan få vidtrækkende konsekvenser for EU’s handelspolitik

FRIHANDEL: En foreløbig udtalelse fra EU-Domstolen varsler markant opgør med EU’s handelspolitik, vurderer ekspert. DI håber at undgå gentagelser af efterårets kaotiske proces om CETA-aftalen.

I flere EU-lande har unionens forhandlinger om frihandelsaftaler fået folk på gaden. Her demonstreres der i København mod aftaler med Canada og USA.
I flere EU-lande har unionens forhandlinger om frihandelsaftaler fået folk på gaden. Her demonstreres der i København mod aftaler med Canada og USA.Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix
Michael Hjøllund

Canada-sagen viste, at det er uholdbart, hvis alle medlemslande ved enstemmighed skal sige god for en endelig aftale, inden den kan køre gennem EU’s godkendelsesproces.

Peter Bay Kirkegaard
Seniorchefkonsulent i Dansk Industri

BRUXELLES: EU's handelspolitik kan blive dramatisk forandret, og mens det kan styrke den demokratiske legitimitet, risikerer det at svække unionens rolle i verdenshandlen.

Sådan lyder vurderingen fra lektor ved København Universitet Jens Ladefoged Mortensen efter EU-Domstolens generaladvokat er kommet med sit forslag til en afgørelse i en længe ventet strid om unionens handelspolitik.

I udtalelsen, der skal stadfæstes af EU-Domstolen, inden den er bindende, konkluderer generaladvokaten, at en færdigforhandlet frihandelsaftale mellem EU og Singapore skal godkendes af alle EU-landes nationale parlamenter, inden den kan træde i kraft.

Dokumentation

Generaladvokaten kommer i forslaget til sin afgørelse frem til følgende fordeling af kompetencen i frihandelsaftalen med Singapore:

EU's enekompetence:

  • mål og alment gældende definitioner
  • handel med varer 
  • handel og investeringer i forbindelse med produktion af vedvarende energi 
  • handel med tjenesteydelser og offentligt udbud, bortset fra de dele af EUSFT-aftalen, der finder anvendelse på transportydelser og ydelser, der hænger sammen med transportydelser 
  • direkte udenlandske investeringer 
  • de handelsmæssige aspekter af intellektuelle ejendomsrettigheder 
    konkurrence og beslægtede spørgsmål  
  • handel og bæredygtig udvikling for så vidt som de pågældende bestemmelser primært knytter sig til handelspolitiske instrumenter 
  • bevarelse af havet og dets biologiske ressourcer 
  • handel inden for jernbane- og vejtransport 
  • tvistbilæggelse, mægling og gennemsigtighedsmekanismer, for så vidt som disse bestemmelser finder anvendelse på (og derfor er forbundet med) de dele af aftalen, hvor EU har ekstern enekompetence.

Delt kompetence mellem EU og medlemslandene:

  • bestemmelser om handel med lufttransportydelser, søtransporttjenester og transport ad indre vandveje, herunder ydelser, der hænger sammen med sådanne transportydelser  
  • andre investeringstyper end direkte udenlandske investeringer  
  • bestemmelser om offentligt udbud for så vidt som de finder anvendelse på transportydelser og ydelser, der hænger sammen med transportydelser 
  • bestemmelser om de ikke-handelsmæssige aspekter af intellektuelle ejendomsrettigheder  
  • bestemmelser om grundlæggende arbejds- og miljøstandarder, der er omfattet af enten det socialpolitiske eller det miljøpolitiske område  
  • tvistbilæggelse, mægling og gennemsigtighedsmekanismer, for så vidt som disse bestemmelser finder anvendelse på (og derfor er forbundet med) de dele af aftalen, hvor EU har delt ekstern kompetence.

Kilde: Folketingets EU-Oplysning


Altinget logoEU
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget eu kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00