EU-forbrugerorganisation vil have sukkerpolitik efter dansk eksempel

MARKEDSFØRING: Verdenssundhedsorganisationen WHO har fremlagt et sæt ernæringsmæssige retningslinjer efter blandt andet dansk eksempel, der sætter begrænsninger på reklamer for usunde madvarer målrettet børn. Europæisk forbrugerorganisation vil have EU og industrien med på vognen.

Særligt sukkerholdige produkter er i spotlightet i et nyt sæt retningslinjer fra WHO, der skal forhindre markedsføring af usund mad til børn.
Særligt sukkerholdige produkter er i spotlightet i et nyt sæt retningslinjer fra WHO, der skal forhindre markedsføring af usund mad til børn.
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES: Alt for mange europæiske børn er overvægtige. Og det hjælper ikke, at de dagligt bliver bombarderet med reklamer for produkter propfyldte med sukker og fedt.

Det har nu fået Verdenssundhedsorganisationen WHO til at fremlægge et nyt sæt såkaldte ernæringsprofiler, som udstikker præcise mål for, hvor meget sukker og usundt fedt der må være i morgenmadsprodukter, yoghurt og forarbejdede madvarer, der markedsføres til børn.

Profilerne skal bruges som rettesnor for europæiske regeringer, når de skal forsøge at begrænse reklamevirksomheden målrettet de små, og er modelleret efter lignende tiltag i Danmark og Norge.

0:000:00