Debat

Forbrugerrådet: EU's fremtid er forbrugerne

DEBAT: Fælles EU-regler er til gavn for forbrugerne. Lars Pram fra Forbrugerrådet opfordrer sammen med forbrugerorganisationer fra hele Europa politikerne til at række ud til forbrugerne og sætte dem i centrum for EU-politikken. 

EU skal placere forbrugerne i centrum, for det er forbrugerne, der er EU's fremtid, mener forbrugerorganisationer over hele unionen.
EU skal placere forbrugerne i centrum, for det er forbrugerne, der er EU's fremtid, mener forbrugerorganisationer over hele unionen.Foto: Forbrugerrådet Tænk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Pram
Direktør i Forbrugerrådet Tænk – i samarbejde med direktørerne for forbrugerorganisationerne i Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Slovenien, Spanien, Sverige og Holland.

I dag for 67 år siden, 9. maj 1950, præsenterede Robert Schuman sin kendte erklæring, som førte til oprettelsen af Den Europæiske Union (EU). På omkring samme tidspunkt så de første forbrugerorganisationer dagens lys rundt omkring i EU. Der opstod en ny, dynamisk markedsøkonomi med mangfoldige muligheder for både virksomheder og forbrugere.

Stillet over for disse talrige nye valgmuligheder opstod der et behov blandt forbrugere for uafhængig rådgivning. For eksempel når de ville købe et køleskab eller var på udkig efter en vaskemaskine, og sidenhen når der skulle tegnes en forsikring eller optages et realkreditlån.

Efterhånden som Europa blev større og mere integreret, så vi også en stigende europæisk dimension i forbrugernes valg af bedste produkt eller tjenesteydelse og den nødvendige beskyttelse af forbrugerne mod urimelig handelspraksis. Forbrugernes rettigheder kunne ikke længere varetages på nationalt plan alene. Når produkter og tjenesteydelser blev handlet på tværs af grænserne, måtte det samme gælde for forbrugerbeskyttelsen.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Det begyndte med vedtagelsen af det europæiske forbrugerprogram i 1975. Siden da er der årti for årti blevet opbygget en solid ramme for EU's forbrugerpolitik, der er til stor gavn for borgerne i EU, og som påvirker vores hverdag på en måde, som de fleste af os ikke er opmærksomme på.

EU er godt for forbrugerne
Vidste du, at strenge EU-regler sikrer, at leverandører af fødevarer, lige fra landmanden til supermarkedet, overholder hygiejne- og sikkerhedskrav? Takket være et varslingssystem, der omfatter hele EU, trækkes usikker mad tilbage fra markedet. Og krav om mærkning giver forbrugerne mulighed for at læse, hvad deres mad præcist indeholder og for at træffe det sundeste valg, hvis de ønsker det.

Det bliver måske ikke altid anerkendt, men lad det være helt klart: Europa har haft en positiv indvirkning på forbrugernes dagligdag på en lang række områder.

Lars Pram
Direktør, Forbrugerrådet Tænk

Vidste du, at EU-regler sikrer, at legetøj, føntørrere og babytøj opfylder samme høje sikkerhedsstandarder i alle europæiske butikker, uanset hvor de er produceret? Et varslingssystem mellem EU-landene fører tilsyn med, at usikre produkter hurtigt bliver fjernet fra markedet.

Når forbrugerne i dag er bedre beskyttet ved køb online, når de kan regne med høje standarder for sundhed og miljø, når de kan drage fordel af høje standarder for databeskyttelse, og når de endelig er sluppet af med roaminggebyrerne, så er det, fordi EU-lovgivningen har gjort det muligt.

Dette bliver måske ikke altid anerkendt, men lad det være helt klart: Europa har haft en positiv indvirkning på forbrugernes dagligdag på en lang række områder og har fastsat en standard, der er til inspiration for mange forbrugere i resten af verden.

Alle ombord!
Men udsigterne for fremtiden er måske knap så gode, og de kommende udfordringer må ikke undervurderes. Politiske kriser, Brexit og en voksende afstand mellem europæiske borgere og deres ledere har ramt EU. Derfor er dette års mindedag for Robert Schumans erklæring og 60-årsdagen i marts for Rom-traktaterne ikke entydigt det rette tidspunkt at fejre en succes. Vi hører opfordringer fra hele Europa til, at EU skal være tættere på befolkningen. Og de har 100 % ret!

Vi skal have alle med om bord igen – i forskellige hastigheder, hvis dette er mest hensigtsmæssigt. Den eneste måde, vi kan skabe forbedringer for alle – for forbrugerne – er ved at arbejde sammen. Men hvordan kan vi genoprette tilliden?

Til en start ved hjælp af en stærk og banebrydende forbrugerpolitik. Vi er alle forbrugere. Hver og en af os. Håndhævelse og forbrugerbeskyttelse gør det muligt for EU at række helt ud til sine borgere og påvirke dem i deres dagligdag.

Lad os vise folk, hvad Europa gør og stadig kan gøre for dem. Giv dem redskaberne til at håndhæve deres rettigheder, når noget går galt, ved at indføre et EU-system for kollektive søgsmål. Sig nej til klausuler om no-show i flyselskabernes kontrakter. Kæmp for retten til længere garanti og holdbare forbrugerprodukter. Dette kræver modige beslutninger og modige beslutningstagere.

For seks årtier siden havde Robert Schuman modet til at stå frem og gøre en forskel. I dag opfordrer alle forbrugerorganisationer i hele Europa, der er en del af paraplyorganisationen Den Europæiske Forbrugerorganisation (BEUC), de europæiske ledere til at gøre det samme.

Vær modige igen, og sæt forbrugerne i centrum for Europas fremtid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Pram

Adm. direktør, Dansk Sygeplejeråd
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1998)

0:000:00