Storkoalition kan redde udsatte kommissærkandidater

HØRINGER: Alle øjne er rettet mod Europa-Parlamentet, der mandag begynder de individuelle høringer af kommende EU-kommissærer. Men borgfred over midten blandt de folkevalgte kan betyde, at kandidater får en blidere medfart.

Den kommende spanske kommissær (t.v.) og den kommende irske kommissær (t.h.) er blandt dem, der står til at få kritiske spørgsmål under deres EU-eksamen i Europa-Parlamentet.
Den kommende spanske kommissær (t.v.) og den kommende irske kommissær (t.h.) er blandt dem, der står til at få kritiske spørgsmål under deres EU-eksamen i Europa-Parlamentet.Foto: Rådet for Den Europæiske Union
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES: Skal der menneskeofringer til, før Parlamentet vil godkende den næste EU-Kommission?

Eller betyder den herskende storkoalition mellem kristendemokrater, socialdemokrater og liberale blandt de folkevalgte, at der er udbrudt så stærk en borgfred, at kommende EU-kommissionsformand Jean-Claude Junckers 27 kommissærkandidater kan sejle gennem de høringer, som begynder mandag i Bruxelles?

Det er de store spørgsmål i EU-land, mens alle gearer op til lidt over en uges eksamensfeber for de kommende EU-kommissærer, når de hver især skal til tre timers overhøring hos de folkevalgte.

Det er en ommer
Det er efterhånden blevet tradition, at Parlamentet benytter chancen til at tvinge udskiftninger igennem på kommissærholdet. Det er sket både i 2009 og i 2004, hvor de først begyndte at lade kandidater til Kommissionen stå skoleret hos dem, inden de skal vende tommelen op eller ned til det samlede kommissærkollegium.

Fakta
Tidslinje
29.09-07.10 Høringer i Parlamentet. Se tidstabel.
09.10 Formændene for udvalgene i Parlamentet mødes for at diskutere evalueringerne. 
22.10 Foreløbig dato for afstemning om den samlede Kommission. 
01.11 Foreløbig dato for den nye Kommissions indtrædelse.  

Sådan foregår høringerne
 
Skabelonen for kommissærkandidaternes EU-eksamen er, at høringerne varer i tre timer. De påbegyndes af formanden for det relevante udvalg i Parlamentet, som byder velkommen. Derefter får kandidaten ordet med lov til at tale i op til et kvarter. Herefter følger 45 spørgsmål fordelt blandt de politiske grupper i Parlamentet efter deres størrelse. Det vil sige, at de kristendemokratiske i EPP får 15 spørgsmål, socialdemokraterne i S&D får 10, de konservative i ECR får fem, det samme gør den Grønne gruppe, mens EU-skeptikerne i EFDD og den venstreorienterede GUE-gruppe får fire. Der er to spørgsmål til løsgængerne. Derefter får kandidaten fem minutter til afsluttende kommentarer, før formanden takker af. Efter høringerne skal de relevante udvalg komme med en skriftlig vurdering af kommissæren, som tilgår den såkaldte formandskonference, der består af lederne af de politiske grupper. Hvis det er nødvendigt, kan kommissærer kaldes tilbage til yderligere udspørgning, eller der kan foretages udskiftninger, hvis det tegner til, at enkelte kommissærer er så tilstrækkeligt i fedtefadet, at det sætter godkendelsen af den samlede Kommission over styr. Det er dog ikke muligt for Parlamentet direkte at kræve enkelte kommissærer fjernet. Parlamentet stemmer samlet om hele Kommissionen.

Flere af Junckers hold bliver da også beskrevet som værende i farezonen (se boks).

Efter parlamentsvalget i maj har fremgang på yderfløjene dog fået de to største grupper i Parlamentet, det kristendemokratiske EPP og det socialdemokratiske S&D, til at indgå et samarbejde over midten støttet af den liberale ALDE-gruppe.

Det gør det sværere for de politiske grupper at slagte hinandens kandidater, lyder det fra Sonia Piedrafita, der er research fellow hos Centre for European Policy Studies i Bruxelles.

”Før handlede det meget om, at Parlamentet ville vise muskler, og der var altid nogle stærke kritikere af mindst én kommissær. Men selv om der denne gang også florerer rygter om visse kandidater, der står til at få en hård medfart, så ved vi ikke, hvad effekten af den eksisterende storkoalition bliver,” siger hun.

Selv godkendt det politiske program
Hun peger på, at Parlamentet har været meget mere involveret i udvælgelsen af Kommissionens kommende formand end nogensinde før, og at de allerede har stemt for det politiske program, som han forelagde for dem i juli måned.

”Faktum er, at de har støttet Juncker og været med til at etablere de politiske retningslinjer for de næste fem år, og at han har hørt alle de politiske partier undervejs i processen, og det kan have indflydelse på den endelige vurdering, som ligger til grund for, om de kan godkende dem eller ej,” siger Piedrafita.

Senioranalytiker ved tænketanken Europa i København, Maja Kluger Rasmussen, er enig.

”Juncker og Parlamentet har haft meget tættere bånd, og de har sagt god for hans prioriteter. Derfor så kommer de til at have mere øje for, hvordan de enkelte kommissærer har tænkt sig at arbejde inden for de udstukne rammer, og hvordan de har tænkt sig at stå til ansvar over for Parlamentet i det daglige,” siger hun.

Ikke så fri debat
Christel Schaldemose fra Socialdemokraterne, der i 2009 var med til at overhøre det sidste kommissærkuld, peger på, at de nye politiske vinde har gjort hele processen meget mere topstyret.

”Fordelingen af taletid er stramt styret, der er strategiplaner om, hvad der skal spørges til, hvor det før var lidt mere frit. Der virker det, som om høringerne bliver mindre spontane, og folk bliver holdt i lidt kortere snor,” siger Schaldemose, der understreger, at ”det bliver sværere at vippe nogen af pinden”.

”Når det så er sagt, så får det helt sikkert konsekvenser, hvis der er nogle af kandidaterne, der ikke kan deres portefølje eller ikke opfører sig ordentlig. Men lige nu er jeg bestemt ikke sikker på, at det ender med, at man skifter nogen ud,” siger hun.

Venstres Jens Rohde, der sidder i den liberale ALDE-gruppe, vil heller ikke dømme nogen ude på forhånd.

”Jeg appellerer i min gruppe til at udvise ansvarlighed. Man skal ikke kaste sig ud i en eller anden institutionel magtkamp bare for at spille med musklerne. Det er klart, at hvis nogen falder igennem, så skal man tage sig af det, men vi kan ikke sige på forhånd, at der er nogen, der skal ryge,” siger Rohde.

Kan få andre indrømmelser
En del spekulerer også i, om den nye magtfordeling i Parlamentet kan betyde, at de folkevalgte vil forsøge at gøre sig gældende på anden vis, ved for eksempel at tvinge Juncker til at foretage ændringer på de indre linjer i Kommissionen i stedet for at tage skalpe.

Europa-Parlamentets formand Martin Schulz har i et brev til den kommende kommissionsformand i fredags udpeget en række områder, hvor parlamentarikerne ikke er tilhængere af de ombygninger, han har tænkt sig at foretage i Kommissionen.

Det gælder ikke mindst på det grønne område, hvor bekymrede medlemmer af Parlamentets miljøudvalg har gjort klart, at de ikke er tilfredse med, hvor lidt bæredygtighed figurerer i de enkelte kommissærers jobbeskrivelser.

I brevet opponerer Schulz også på Parlamentets vegne imod flytningen af farmaceutiske produktioner og medicinsk udstyr væk fra sundhedskommissæren og over til industrigeneraldirektoratet.

Schulz har udbedt sig Junckers svar på kritikken, inden høringerne går i gang mandag klokken 14.30.

Dokumentation

Her er de kontroversielle kandidater
Disse kommissæremner er kommet særligt i søgelyset forud for deres høringer:

Miguel Arias Cañete
Den tidligere spanske landbrugsminister, der er kandidat til posten som klima- og energikommissær, er udskældt for at have haft aktier i et oliefirma og være lidt for glad for hurtige biler, som han samler på. Men det er ikke mindst hans kommentarer om kvinder, som har vakt opsigt. Under valgkampen fik han forklaret, at han fandt det svært at debattere politisk med repræsentanter for det modsatte køn, fordi det kunne virke chauvinistisk, hvis en mand brugte sin ”intellektuelle overlegenhed” over for en kvinde.

Jonathan Hill
Den britiske lord Jonathan Hill vil skulle forklare, hvordan han vil holde britiske interesser i Londons finanscentrum ude af sit virke som ny kommissær for finansiel stabilitet, financielle tjenesteydelser og kapitalmarkeder. Kritikere taler om at sætte ræven til at vogte får. Desuden vil hans fortid som lobbyist komme i søgelyset. Det kan også være, at nogle vil hæfte sig ved, at han var blandt de ledende kræfter i den britiske kampagne for et nej til euroen. 

Alenka Bratusek
Den nys afgåede slovenske statsminister er udpeget til at blive næstformand i Kommissionen med ansvar for at skabe EU’s energiunion. Hun er blevet spottet på en video, hvor hun synger kommunistiske slagsange i festligt lag med folk, som taler grimt om EU, men det er ikke det, der er hendes store problem i forhold til Parlamentet. Det er, at hun som siddende statsminister udnævnte sig selv til at være en af tre slovenske kandidater, som Juncker kunne vælge mellem, da han satte sit hold, på trods af at hun havde lidt et svidende valgnederlag og stod til at skulle overgive regeringsmagten.

Tibor Navracsics
Ungarns kandidat til posten som EU’s næste kultur- og uddannelseskommissær er kendt som landets uglesete statsminister Viktor Orbans højre hånd, hvilket på forhånd gør ham upopulær i EU-kredse. Flere parlamentarikere har problemer med, at en repræsentant for en regering, som har sat mediefriheden i hjemlandet under pres, skal have tilsynet med den europæiske kulturpolitik. Andre argumenterer dog med, at en hvilken som helst anden ungarsk kandidat fra Orbans Fidesz-parti vil have samme problem.

Phil Hogan
Den irske kandidat til at blive EU’s næste landbrugskommissær har gjort sig uheldigt bemærket i Bruxelles, efter han har sendt sine advokater efter den irske EU-parlamentariker Nessa Childers, fordi hun gjorde sine kolleger opmærksom på en kontroversiel sag om, hvorvidt han i sit virke som irsk miljøminister og minister for lokale myndigheder brugte sin stilling til at blande sig i en sag om husning af en såkaldt traveller-familie i sin valgkreds. Childers har involveret Parlamentets formand og retsudvalg i sagen for at sikre, at parlamentarikerne kan udføre deres arbejde med at kulegrave kommissærkandidaternes fortid ”uden hindringer eller frygt for retsforfølgelse”.

Pierre Moscovici
Vil den kommende franske kommissær for økonomi være i stand til at sætte tommelskruerne på sit lands regering, når de ikke lever op til EU’s krav til de offentlige budgetter? Det er det store spørgsmål, som Pierre Moscovici vil blive stillet overfor af parlamentarikerne, før han kan få overladt ansvaret for at styre Unionens økonomiske politik. Særligt tyske medlemmer af Parlamentet har ikke megen tillid til, at en fransk socialist vil kunne varetage det hverv.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00