Debat

Dansk Akvakultur: Ministeriet misbruger mellemstatsligt samarbejde

DEBAT: Det er stærkt bekymrende, hvis aftaler fra et mellemstatsligt samarbejde som HELCOM får karakter af retsakter uden foregående behandling i Folketinget. Det skriver Brian Thomsen fra Dansk Akvakultur, der peger på et demokratisk underskud.

"Det er
vel ikke meningen, at Danmarks skal afgive suverænitet til HELCOM," spørger Brian Thomsen i dagens debat. <br>
"Det er vel ikke meningen, at Danmarks skal afgive suverænitet til HELCOM," spørger Brian Thomsen i dagens debat.
Minna Møbjerg Stevnhoved
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Brian Thomsen
Direktør, Dansk Akvakultur

Der pågår en livlig debat om vandplanerne og deres betydning.

Senest har fødevare- og landbrugspakken givet næring til nye diskussioner, som har affødt en byge af spørgsmål til miljø- og fødevareministeren.

Der er langt fra enighed om vandplanernes indhold, betydning og tilblivelse, men alle er vist enige om, at de er blevet til på demokratisk vis.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Spørgsmålet er, om den danske administration af HELCOM i det skjulte har skiftet karakter fra et mellemstatsligt til et overstatsligt samarbejde?

Brian Thomsen
Direktør i Dansk Akvakultur

Det samme kan imidlertid ikke siges om de miljøregler, der trækkes ned over de danske fiskeopdrættere via HELCOM-samarbejdet, som i den grad lider af et demokratisk underskud.

Hvad er HELCOM?
HELCOM er et mellemstatsligt samarbejde, som styrer og administrerer Helsingfors-konventionen. Konventionens formål er at beskytte havmiljøet i Østersøen. De øvrige lande i samarbejdet er Estland, Finland, Tyskland, Litauen, Letland, Polen, Rusland, Sverige og EU.

Problemet er, at HELCOM efterfølgende har indgået en række mere vidtgående aftaler, som ikke er ratificeret af EU og ej heller formelt tiltrådt af det danske Folketing. 

Brian Thomsen
Direktør i Dansk Akvakultur

Et mellemstatsligt samarbejde er grundlæggende kendetegnet ved, at de regler og aftaler, der indgås som led i samarbejdet, skal godkendes og vedtages af de nationale parlamenter, før de har retsvirkning i medlemslandene. Det er f.eks. ikke tilfældet i et overstatsligt samarbejde, hvor medlemslandene forlods har overført suverænitet til samarbejdet.

Har Danmark afgivet suverænitet?
Danmark ratificerede Helsingfors-konventionen i 1996, men en konvention er ikke direkte gældende, blot fordi den er ratificeret i Danmark. Det forudsætter i dette tilfælde, at den er inkorporeret i dansk lov. Det er ikke sket, men Danmark er alligevel bundet af konventionens indhold, fordi Det Europæiske Råd har tiltrådt og ratificeret konventionen.

Problemet er, at HELCOM efterfølgende har indgået en række mere vidtgående aftaler, som ikke er ratificeret af EU og ej heller formelt tiltrådt af det danske Folketing. 

Således vedtog HELCOM i 2013 ved et ministermøde nye reduktionsmål for medlemslandenes udledninger af kvælstof og fosfor til Østersøen. Det skete uden en høringsfase og uden at inddrage Folketinget.

Spørgsmålet er, om den danske administration af HELCOM i det skjulte har skiftet karakter fra et mellemstatsligt til et overstatsligt samarbejde?

HELCOM lider af et demokratisk underskud
Dansk Akvakultur er ikke vidende om, at Folketinget har tiltrådt eller er bekendt med konsekvenserne og rækkevidden af de aftaler, som Danmark har indgået i regi af HELCOM. Som et kuriosum kan oplyses, at Polen fortsat har forbehold for deres reduktionsmål, der alene betragtes som indikativ.

De danske havbrugere arbejder på at skabe vækst og arbejdspladser i landdistrikterne ved at etablere nye ”offshore” havbrug i bl.a. de danske bælter. Vi oplever imidlertid, at Naturstyrelsen anvender HELCOM-aftaler som argument for, at der ikke er et miljømæssigt råderum for merudledning af fosfor fra disse nye havbrug.

Vi mener, at det er stærkt bekymrende, hvis Miljø- og Fødevareministeriet tildeler aftaler i et mellemstatsligt samarbejde karakter af retsakter uden at høre Folketinget eller de berørte parter.

Derfor opfordrer vi til, at de politisk ansvarlige stiller spørgsmål ved retsvirkningen af de aftaler, som Danmark indgår i HELCOM-samarbejdet.

For det er vel ikke meningen, at Danmark skal afgive suverænitet til HELCOM?

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Brian Thomsen

Chefkonsulent, Dansk Akvakultur Producent Organisation, medlem, DTU Aqua’s advisory board, formand, EU Kommissionens Rådgivende Udvalg for Akvakultur, formand, Agri-Aqua Innovation Denmark, vicepræsident, Federation of European Aquaculture Producers
HD i organisation og ledelse (Aarhus Uni. 2013), MBA (Heriot-Watt Uni. 1999), cand.polyt. (DTU 1985)

0:000:00