Dansk tilfredshed med nye EU-regler for landbrugspromovering

AFTALE: Landbruget er glade for, at EU-støtten til promovering af fødevarer fremover rammer bredt og ikke kun afgrænses til græsk fetaost og italiensk parmaskinke. Kommissær håber på tredobling af støttebudgettet i 2020.
Under parolen "Enjoy, it's from Europe" ønsker EU-Kommissionen frem mod 2020 gradvist at flerdoble støtten til salgsfremme af europæiske landbrugsprodukter.
Under parolen "Enjoy, it's from Europe" ønsker EU-Kommissionen frem mod 2020 gradvist at flerdoble støtten til salgsfremme af europæiske landbrugsprodukter.Foto: EU-Kommissionen
Michael Hjøllund

Tager du et land som Kina, kommer der flere og flere middelklasseforbrugere med en stor købekraft, der også er villige til at betale ekstra for importerede varer. Derfor har vi valgt at satse på sådan et projekt.

Erik Enevold Kam
Chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer, om et salgsfremstød i Asien.
Fakta
Den nye salgsfremmeordning

Højere EU-finansiering
EU finansierer nu 70 procent af et program, der involverer et enkelt land, og 80 procent, hvis flere lande samarbejder om et projekt (tidligere var tallene hhv. 50 og 60 procent).

Fokus på nye markeder
Er salgsfremstødet rettet mod et marked uden for EU, kan der gives ekstra finansiering af EU (80 procent til enkeltlandeprogrammer).

Medlemslande ud af regnskabet
Den hævede EU-finansiering betyder, at medlemslandene ikke længere skal bidrage til projekterne. Den del, som EU ikke finansierer, skal ansøgerne selv betale.

Brandslukning
En særlig ordning med ekstra høj finansiering (85 procent) sættes i stand for at understøtte forbrugeroplysning i tilfælde af "markedsforstyrrelser". Det kan eksempelvis være, hvis forbrugernes tillid til et produkt falder i forbindelse med en fødevarekrise, hvor produktet reelt ingen skyld har i krisen.

BRUXELLES: Nye regler for EU-støtte til reklamer og oplysningskampagner for landbrugsprodukter modtages med tilfredshed - og en god portion lettelse i Danmark.

De danske aktører havde frygtet, at EU's støttekroner ville blive forbeholdt en særlig gruppe af kvalitetsstemplede EU-produkter, men de nye regler rammer en fin balance, lyder det fra Landbrug & Fødevarer.

"Det, der ligger på bordet nu, er mere åbent for fødevarer generelt, og derfor kan det blive væsentligt mere interessant for de sektorer, der før i tiden har været helt afskåret fra at søge på grund af nogle lidt besynderlige kvalitetsdefinitioner," siger Erik Enevold Kam, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer.

Under de gamle regler oplevede danske kyllingeproducenter for eksempel, at de ikke kunne søge støtte til salgsfremme, fordi de ikke var certificeret under EU's kvalitetsordninger, der tæller op mod 1.200 forskellige produkter. Blandt andet parmesanost og skotsk oksekød.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00