L&F: Europæisk økologi er fremtiden

INTERVIEW: På kort sigt kan hjemme- og nærmarkederne fortsat trække den økologiske produktion frem. Men det lange seje træk skal rettes mod det globale marked gennem EU's økologipolitik, siger Landbrug & Fødevarers økologichef.
Foto: Pressebillede
Kim Rosenkilde

Vi kan se, at det globale marked for økologi vokser støt år for år. Og der taler vi om mellem 300 og 350 milliarder kroner. Der er vi oppe i store tal. Hvis Danmark kan øge sin andel af det bare med få procent, så er det jo lige så meget, som vi sælger herhjemme i alt.

Kirsten Lund Jensen
Økologichef, Landbrug & Fødevarer
Det er ambitiøst, men fortsat realistisk at nå en fordobling af det økologisk dyrkede areal i Danmark i 2020. Selv om omlægningen de seneste år langt fra står mål med det nødvendige for at nå målet, den tidligere regering satte i Grøn Vækst-planen i 2009, er der stadig optimisme i stemmen hos Landbrug & Fødevarers økologichef, Kirsten Lund Jensen.

Hun ser ingen snuptagsløsning som uden videre kan accelerere omlægningen fra konventionel drift til økologisk. Men en politisk indsats, der alene er fokuseret mod producenterne, er ikke nok. Hvis ikke man får markedet med, er man lige vidt.

"Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis man laver en produktion, man ønsker sig politisk, men der ingen kunder er til. Derfor skal man samtidig med at sætte mål for arealets størrelse også gå ind og sætte mål for, hvor meget salget skal stige, så man ikke bare sidder og kigger på hektarerne og undrer sig over, hvorfor der ikke sker mere," siger Kirsten Lund Jensen.

Hun peger på, at der efter et par år med ganske lav vækst i det økologiske salg nu igen er en fremgang på fem-10 procent om året på det danske detailmarked. Med en omsætning på omkring seks milliarder kroner er det alligevel en vækst, der kan måles i kroner og øre.

0:000:00